Skip to main content
Beantwoord

Foutmelding 'Unable to relay without authentication' bij e-mail versturen

• July 22, 2026
  • 8 reacties
  • 123 keer bekeken

Ineens werkt mijn email niet meer.  Ik krijg deze melding. "Unable to relay without authentication"  Ik heb geen instellingen gewijzigd. Ik heb via internet alle instellingen gecontroleerd en deze kloppen ook. Toch blijf ik deze melding krijgen.

wie weet raad?

Ps ik ben geen computer nerd

Beste antwoord door w.l.t.

Geen probleem uiteraard. Waarschijnlijk had of kpn of het emailprogramma thunderbird een update gehad en waren enkele instellingen toch gewijzigd. (Bepaalde dingen waren niet meer aangevinkt ofzo) Ze hebben dat op afstand weer juist ingesteld en aangevinkt

8 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 22, 2026

Hallo ​@w.l.t. 

Krijg je de foutmelding “Unable to relay without authentication" in Mozilla Thunderbird?

Voor de uitgaande mail is het tegenwoordig ook nodig om authenticatie te gebruiken.

KPN voert dat geleidelijk bij iedereen in. Ook bij Mozilla Thunderbird kan het als Authenticatie-methode Normaal wachtwoord wordt gebruikt, zoals in onderstaande afbeelding staat ingesteld. Dan bij de eerste keer verzenden het wachtwoord ingeven en opslaan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 22, 2026

ja klopt inderdaad.  en had deze antwoorden ook al op dit forum gezien. dus ook die gegevens al gecheckt.  en alles staat goed, maar het werkt nog steeds niet

JanD
Wijsgeer
  • July 22, 2026

Beste ​@w.l.t. log in op de KPN Webmail,

klik rechtsbovenin op het tandwieltje.

Klik op ‘sluit uw apparaat aan’

Klik op het betreffende apparaat.

Je ziet nu de juiste instellingen

en pas in je apparaat waar nodig de instellingen aan.

Succes.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 22, 2026

Dank jullie wel. Inmiddels heeft een medewerker van KPN het weten te herstellen. 

Dank voor jullie moeite om te antwoorden!

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 22, 2026

Blijft de vraag: wat was er fout en wat was de oplossing? Heeft de medewerker dat nog duidelijk gemaakt?

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@w.l.t., goed om te lezen dat het via de klantenservice is opgelost en de mail weer binnenkomt!

Net als Ruud ben ik ook benieuwd wat de oplossing precies was, als je dat kunt delen kan jouw oplossing mogelijk ook voor anderen de oplossing geven 🙂

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • July 24, 2026

Geen probleem uiteraard. Waarschijnlijk had of kpn of het emailprogramma thunderbird een update gehad en waren enkele instellingen toch gewijzigd. (Bepaalde dingen waren niet meer aangevinkt ofzo) Ze hebben dat op afstand weer juist ingesteld en aangevinkt

Jasper van KPN
Moderator

Vermoedelijk was het Thunderbird die een update had, wij kunnen niet bij jouw computer zonder dat je die toegang zelf geeft tijdens het telefoongesprek. Het klinkt alsof je dat gedaan hebt in dat gesprek, dat was ook alleen op dat moment mogelijk, daarna niet meer.

De instellingen van de mailbox zijn belangrijk zoals je merkt, die grondig controleren is altijd een goede stap 🙂