Skip to main content

Ik gebruik nog steeds het oude Windows Live mail omdat ik niet kan wennen aan alle alternatieven. Outlook 2019 gebruik ik op dezelfde desktop maar dit gebruik ik voor mijn zakelijke e-mail en wil dit niet gecombineerd gebruiken met mijn privé e-mail accounts.

 

Mijn KPN e-mail is als IMAP ingesteld en ik krijg steeds vaker foutmeldingen in popup schermpjes.

Voorbeeld van een melding:

De server heeft de verbinding onverwachts verbroken. Mogelijke oorzaken zijn problemen met de server, netwerkproblemen of een te lange inactiviteit.

De IMAP-opdracht kan niet naar de server worden verzonden, vanwege fouten die geen verband houden met het netwerk. Dit kan bijvoorbeeld wijzen op onvoldoende geheugen op het systeem.

Configuratie:
   Account: Kpnmail *****
   Server: imap.kpnmail.nl
   Gebruikersnaam: ******@kpnmail.nl
   Protocol: IMAP
   Poort: 993
   Beveiligd(SSL): 1
   CODE: 800ccc0e

De time-out heb ik al een paar keer aangepast zonder resultaat.

het standaard antivirus programma van Windows 10 heb ik al eens uitgezet, zonder resultaat.
Ook heb ik andere virusprogramma's getest en firewall uitgezet.

Wat zou ik nog meer kunnen proberen?

Correctie.

Zodra ik realtime beveiliging in het standaard Windows anti virus programma uitzet, zijn de foutmeldingen in Windows Live Mail nagenoeg weg.


Hallo @Jrvd , ik heb Windows Live Mail 2012 nog weer eens geïnstalleerd om jouw problemen proberen op te lossen.

Bij de instelling volgens IMAP-protocol krijg ik gelijkwaardige foutmeldingen.

Bij de instelling volgens POP-protocol gaat het wel goed.

IMAP wordt dus echt niet meer ondersteund en je moet natuurlijk nooit een antivirusprogramma uit moeten schakelen om een ander programma aan het werk te krijgen.

Het antivirus-programma doet zijn werk dus goed en moet ook geactiveerd blijven.

Dus als je per sé vast wilt houden aan Windows Live Mail 2012, verwijder dan het IMAP-account en maak een POP-account aan binnen de genoemde software en zet een vinkje bij de opmerking dat de mail op de server moet blijven staan.

Succes,

 


bedankt voor je reactie en de moeite die je neemt.

Uiteraard heb ik het antivirus alleen even uitgezet om te testen 😉.

Omdat ik mijn e-mail op verschillende apparaten gebruik, ben ik destijds overgestapt van pop naar IMAP maar ik zal weer eens kijken of het weer zal overstappen op een POP account.
Bedankt.


Hallo @Jrvd , graag gedaan uiteraard.

Dat het op die ene pc niet meer wil via IMAP wil niet zeggen dat je met je andere apparatuur ook moet overstappen op POP.

Mijn vrouw werkt het liefst met POP, ik met IMAP, zo zijn er bij ons dus meerdere devices met IMAP en één met POP en dat werkt goed samen.

 

 


Hoi @Jrvd. Wat goed dat je deze vraag hier stelt. Ik zie dat je jouw configuratie heb gedeeld in het eerste bericht. Zou je de onderstaande instellingen eens willen gebruiken

Instellingen IMAP

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

 

Instellingen POP3

Inkomende server: pop.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 995 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

Ik ben erg benieuwd of het met deze instellingen wel lukt:slight_smile:

 

 


Hallo @Vikash , Windows Live Mail 2012 wordt sinds jaren niet meer ondersteund door MS, nu is ook de IMAP-instelling niet (meer) mogelijk, alléén nog de POP-instelling.


Je hebt gelijk @JanD :relaxed:


Hoi @Jrvd. Wat goed dat je deze vraag hier stelt. Ik zie dat je jouw configuratie heb gedeeld in het eerste bericht. Zou je de onderstaande instellingen eens willen gebruiken

Instellingen POP3

Inkomende server: pop.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 995 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

Ik ben erg benieuwd of het met deze instellingen wel lukt:slight_smile:

Bedankt nog voor de aanvullingen. De bovenstaande  IMAP instellingen komen idd overeen met mijn huidige instellingen, die dus helaas niet werken. Ik ga toch maar week eens op zoek naar een goede vervanger voor WLM 😉.


Ik ga toch maar week eens op zoek naar een goede vervanger voor WLM 😉.

Dat lijkt mij een goed idee. Als je hulp nodig hebt bij het instellen van jouw nieuwe e-mail programma, dan hoor ik dat graag van je

 

 


Hallo @Jrvd , als je Windiows 10 gebruikt zou je het standaard MAIL programma kunnen gebruiken, die ondersteunt beide protocollen.

 

 


Hallo @Jrvd , als je Windiows 10 gebruikt zou je het standaard MAIL programma kunnen gebruiken, die ondersteunt beide protocollen.

 

 

Tja ik gebruik WLM al heel erg lang, met verschillende accounts en archiefmappen. Ik heb eens wat alternatieve programma's zoals EM en Thunderbird en W10 Mail app getest. Ik begin dan enthousiast maar na een tijdje val ik toch weer terug op WLM vanwege de layout en functies. Ik ben er nu eenmaal aan gewend en dan valt overstappen niet mee ;-)
Bij de W10 mail app is het ook nog eens omslachtig om e-mail over te zetten.
Ik zal toch een keer afscheid moeten nemen van WLM.


Ik begrijp dat een ander e-mailprogramma even wennen is. Windows is volledig gestopt met de ondersteuning van Windows Live Mail en daarom is het alleen al een goede keuze om een ander e-mail programma te gaan gebruiken. :relaxed:


Hallo @Jrvd , als je Windiows 10 gebruikt zou je het standaard MAIL programma kunnen gebruiken, die ondersteunt beide protocollen.

 

 

Ik ben inmiddels overgestapt op Thunderbird. Het is even wennen inderdaad maar komt wel goed denk ik 😉.

Mijn hobby is genealogie en ik gebruik hiervoor verschillende e-mail accounts en archiefmappen met erg veel (voor mij) belangrijke berichten en bijlagen. Sommige e-mail berichten zijn al meer dan 15 jaar oud dus ik ben erg voorzichtig met deze mappen en dat maakt het overstappen extra spannend. 
Bestaat er misschien een betere manier om oude e-mails te archiveren maar wel bereikbaar te houden?


Hallo @Jrvd , opslaan op de computer.


Hallo @Jrvd , opslaan op de computer.

vanuit WLM (waar de archiefmappen nog in staan) kan ik geen complete archiefmap naar een andere locatie opslaan. Exporteren van e-mail kan naar Exchange or WLM formaat maar in beide gevallen blijft de bestemmingsmap leeg. 

Ik zie trouwens een antwoord als oplossing of beste antwoord aangemerkt maar hoe kan ik dit aanpassen want ik heb dit niet zelf aangemerkt.


Misschien heb je iets aan deze pagina. Op deze pagina wordt er uitgelegd hoe je kan overstappen van WLM naar Thunderbird.  Ik heb het beste antwoord verwijderd, je kan zelf het beste antwoord weer selecteren door op ‘Beste antwoord’ te klikken.


Hallo @Jrvd als je op je computer,  via wat voor programma dan ook, een e-mail opent kun je de betreffende e-mail altijd ‘lokaal opslaan’ zoals dat vaak genoemd wordt. En met lokaal wordt dan bedoeld je computer, een aangesloten HDD of USB etc.

 


Hallo @Jrvd als je op je computer,  via wat voor programma dan ook, een e-mail opent kun je de betreffende e-mail altijd ‘lokaal opslaan’ zoals dat vaak genoemd wordt. En met lokaal wordt dan bedoeld je computer, een aangesloten HDD of USB etc.

Je krijgt dat een .eml bestand. Kun je later gewoon weer openen in een willekeurig email programma. En ook met kladblok kun je dat bestand openen. Is gewoon een ordinair tekst bestand.


Backup maken van email is altijd lastig. De meeste programma's hebben geen simpele backup en restore functie die je gewoon met een paar muisklikken kunt gebruiken. Onbegrijpelijk eigenlijk.

De email staat meestal ergens diep weggestopt in een verborgen map. En dan heb je ook nog te maken met verschillende software versies.  Zie maar eens mail van Outlook 2013 terug te zetten in de nieuwste versie van Outlook.


Hallo @Jrvd als je op je computer,  via wat voor programma dan ook, een e-mail opent kun je de betreffende e-mail altijd ‘lokaal opslaan’ zoals dat vaak genoemd wordt. En met lokaal wordt dan bedoeld je computer, een aangesloten HDD of USB etc.

Je krijgt dat een .eml bestand. Kun je later gewoon weer openen in een willekeurig email programma. En ook met kladblok kun je dat bestand openen. Is gewoon een ordinair tekst bestand.

Ik snap je nu maar het zijn honderden e-mails met bijlagen in tientallen submappen dus vandaar dat ik niet meteen aan “opslaan als” dacht 😉.
Als eerste stap heb ik in WLM de locatie voor de archiefmap aangepast en op mijn synology NAS gezet. Dan heb ik alles op een veilige locatie staan om eens te kijken hoe ik deze map met submappen met .eml bestanden kan importeren in Thunderbird.


Als het erg veel mails zijn, is het geen optie om dat allemaal handmatig te doen inderdaad. Maar goed ... eigenlijk is mail ook helemaal niet geschikt om langdurig data in op te staan. De informatie zou je eigenlijk gewoon moeten verwerken en dan de mail weggooien. 


Reageer