Skip to main content

KPN webmail zet veel mail onterecht in de SPAM box.

Het liefst gebruik ik Outlook.

Gewone mail uit KPN webmail inbox wordt correct opgehaald met  Outlook pop3.

Maar mails uit de KPN webmain SPAM box komen niet in mijn Outlook aan.

Wat gaat hier mis  ? Ik wil graag Outlook gebruiken ipv KPN webmail.

IMAP gebruiken in plaats van POP3. Niet zo eenvoudig als het klinkt. Je kunt een bestaand POP3 account niet aanpassen naar IMAP. Als je het POP3 account simpelweg verwijderd, dan ben je alle mail kwijt. Of staat alles ook gewoon nog op webmail?


IMAP gebruiken in plaats van POP3. Niet zo eenvoudig als het klinkt. Je kunt een bestaand POP3 account niet aanpassen naar IMAP. *knip*


Je kunt kiezen hoe je de e-mail ophaalt. Feitelijk maakt het niet uit met welk e-mailadres. 
 

Wel is het inderdaad zo dat bij POP alle e-mail van de server wordt gedownload en het niet meer op de server staat inderdaad. Belangrijke mail kun je dan bv doorsturen naar een gmail account zolang IMAP ingesteld staat en het op de server bewaard moet worden 
 

Bij IMAP blijft de e-mail op de server staan. Het is geheel aan de gebruiker welk protocol gekozen wordt. 


KPN webmail zet veel mail onterecht in de SPAM box.

Het liefst gebruik ik Outlook.

Gewone mail uit KPN webmail inbox wordt correct opgehaald met  Outlook pop3.

Maar mails uit de KPN webmain SPAM box komen niet in mijn Outlook aan.

Wat gaat hier mis  ? Ik wil graag Outlook gebruiken ipv KPN webmail.


Kun je de spammail markeren als niet spam en toevoegen aan de ‘veilige lijst’? Ik zie helaas het forum volstaan sinds de wijziging in het e-mail protocol bij KPN. Wordt tijd dat KPN dit fixed, want dit loopt de spuitgaten uit.  


Wel is het inderdaad zo dat bij POP alle e-mail van de server wordt gedownload en het niet meer op de server staat inderdaad.

Dat is niet juist, bij POP kan je in de mailcliënt instellen dat de mail op de server moet blijven staan en bijvoorbeeld pas verwijderd mag worden als deze lokaal verwijderd wordt.

Bij de ingebouwde mailcliënt van Windows 10 is dat zelfs de standaard instelling.


Wel is het inderdaad zo dat bij POP alle e-mail van de server wordt gedownload en het niet meer op de server staat inderdaad.

Dat is niet juist, bij POP kan je in de mailcliënt instellen dat de mail op de server moet blijven staan en bijvoorbeeld pas verwijderd mag worden als deze lokaal verwijderd wordt.

Bij de ingebouwde mailcliënt van Windows 10 is dat zelfs de standaard instelling.


Half juist, veel gebruikers hebben (nog) geen windows 10 of de instelling, bewaren op de server aangevinkt. Vaak omdat men dat niet weet. 


Tja, wat onduidelijkheden, en niet het volledige verhaal. Maar laten we eerst maar eens wachten totdat topicstarter zelf reageert...


Bedankt voor jullie reacties aIvast. Ik probeer de situatie verduidelijken.

POP3 wordt gebruikt om te voorkomen dat de mailbox bij KPN na verloop van tijd overloopt. Daarvoor is Outlook zo ingesteld dat de mails na 14 dagen van de server verwijderd worden.

Helaas haalt Outlook de mail uit de server SPAM box echter NIET op en worden regelmatig zinvolle berichten gemist.

Het betreffende account is van een familielid die graag Outlook gebruikt zonder op de webmail te komen.

Handmatig mails op de webmail pagina SPAM box naar Inbox schuiven maakt dat deze mails wel door Outlook opgehaald worden. Maar steeds verschijnen er opnieuw mails in de SPAM box die daar niet thuis horen. Het SPAM filter lijkt dus niet te leren.

Zover ik nu weet gaat IMAP een probleem opleveren omdat de mailbox over quota heengaat.

Hoe los ik dit op?

 

 

 

 


Zover ik nu weet gaat IMAP een probleem opleveren omdat de mailbox over quota heengaat.

Ik neem aan dat je weet dat je met het nieuwe mailplatform een mailbox van 15GB hebt.

Dat je daar overheen gaat zal niet echt snel gebeuren denk ik.


Zover ik nu weet gaat IMAP een probleem opleveren omdat de mailbox over quota heengaat.

Hoe los ik dit op?

Als het zover is dat de 15 gb in de buurt komt word het wel zo ongeveer tijd om eens wat oude mail te verwijderen.


Bedankt voor jullie reacties aIvast. Ik probeer de situatie verduidelijken.

POP3 wordt gebruikt om te voorkomen dat de mailbox bij KPN na verloop van tijd overloopt. Daarvoor is Outlook zo ingesteld dat de mails na 14 dagen van de server verwijderd worden.

Helaas haalt Outlook de mail uit de server SPAM box echter NIET op en worden regelmatig zinvolle berichten gemist.

Het betreffende account is van een familielid die graag Outlook gebruikt zonder op de webmail te komen.

Handmatig mails op de webmail pagina SPAM box naar Inbox schuiven maakt dat deze mails wel door Outlook opgehaald worden. Maar steeds verschijnen er opnieuw mails in de SPAM box die daar niet thuis horen. Het SPAM filter lijkt dus niet te leren.

Zover ik nu weet gaat IMAP een probleem opleveren omdat de mailbox over quota heengaat.

Hoe los ik dit op?

 

 

 

 


Dan moeten er nog wel heel wat mails ontvangen worden met bijlagen om er overheen te komen. 
 

Ik heb hier zojuist KPN mail ingesteld in Outlook als IMAP en alle mappen komen tevoorschijn. Kunt het uit proberen of het voor jou werkt. 
Maak voor de zekerheid een backup van belangrijke e-mail mocht je besluiten IMAP in te stellen ipv POP. 
 

 


IMAP lijkt mij geen goede oplossing omdat mails na 30 dagen automatisch uit de SPAM map verwijderd worden. Zo kan ik ze later dus niet inkijken.

Ik heb echter onder ‘instellingen/accounts/email bewerken’ een mogelijkheid gevonden om door KPN gekwalificeerde spam in INBOX te bezorgen in plaats van spam box.

De komende week eens in de gaten houden of de spam box nu leeg blijft.

 

 


Mails worden sowieso na 30 dagen uit je spam folder verwijderd, dat staat helemaal los van het gebruik van IMAP of POP.


Maar ik ga er vanuit dat vanaf nu de (KPN) spam map leeg blijft, en dat alle mails die als spam gekwalificeerd worden toch in de (KPN) INBOX worden opgeslagen. Mijn doel is immers om vals als spam gekwalificeerde mail op een normale manier in outlook binnen te krijgen en daar te bewaren zolang als ik dat wil.

Ik schat in dat deze truuk voor POP als ook voor IMAP werkt.


Maar ik ga er vanuit dat vanaf nu de (KPN) spam map leeg blijft, en dat alle mails die als spam gekwalificeerd worden toch in de (KPN) INBOX worden opgeslagen.

Er zijn drie soorten mails.

  • No spam
  • Possible spam
  • Spam

No spam komt in jouw inbox, Possible spam komt in de spam folder en Spam krijg je niet te zien want die is direct in de prullenbak gegooid.

 

Mijn doel is immers om vals als spam gekwalificeerde mail op een normale manier in outlook binnen te krijgen en daar te bewaren zolang als ik dat wil.

Maar wil je dat echt als 95% van de mails in jouw spam folder uiteindelijk spam blijkt te zijn.

 

Met IMAP kan je overigens ook gewoon je spamfolder synchroniseren zodat je de inhoud in ieder geval kunt controleren.

Dat lijkt me verstandiger dan een fliterregel om possible spam in de inbox te plaatsen.

 


De echte Spam wil ik natuurlijk niet zien.

Mijn punt is echter dat volgens mij 80% van de ‘Possible Spam’ onterecht als zodanig werd gekwalificeerd. De ‘Possible Spam’ detectie werkt niet goed en leert schijnbaar ook nauwelijks door herhaald, op de webmail, de ‘Possible Spam’ uit de Spam folder naar Inbox te verplaatsen.

Het betreft hier veelal korte berichtjes zoals bijvoorbeeld meldingen van de uitleen service bibliotheek, toegangskaarten van een musical en bevestigingen van bestellingen.

Outlook pop download alleen uit de de webmail inbox en hierdoor missen wij deze berichtjes.

 

De methode die ik eerder onder ‘instellingen/accounts/email’ vond, lost niets op omdat de spam folder daarmee slechts verplaatst wordt.

Blijft over: IMAP en handmatig de spam folder binnen outlook checken.

 

 

 

 


De methode die ik eerder onder ‘instellingen/accounts/email’ vond, lost niets op omdat de spam folder daarmee slechts verplaatst wordt.

Blijft over: IMAP en handmatig de spam folder binnen outlook checken.

Of via webmail een filterregel instellen die ze alsnog in jouw "Postvak in" plaatst.

 


Helaas staan er ook mails zonder de zoekstring [spam] in het onderwerp in de spam box.

Ik heb de regel nu zo ingesteld dat alles dat naar mijn email adres werd verstuurd in inbox word opgeslagen.


Helaas staan er ook mails zonder de zoekstring [spam] in het onderwerp in de spam box.

Nee, dat zou niet mogen. Bij elke mail die door de spamfilter van KPN in de spamfolder geplaatst wordt zou het onderwerp moeten beginnen met [spam].

Weet je dan zeker dat je zelf niet nog filters ingesteld hebt staan?

Had je in de oude mailomgeving wellicht filters ingesteld staan?


Ondanks de forwarding rule gebaseerd op ‘aan: emailadres’ verschijnen er toch mails in de SPAM box. Forwarding werkt dus niet op binnenkomende mails.

Slechts een minderheid van de mails in de SPAM box heeft espam] in het onderwerp. Dit verschijnsel treedt hier bij twee verschillende email accounts op. Ik kan niet anders dan concluderen dat het spam filter van beroerde kwaliteit is.

Bij gebruik van POP in combinatie met Outlook en/of Thunderbird blijven veel te veel mails onzichtbaar voor de PC.

Bij gebruik van IMAP zul je regelmatig de SPAM box moeten controleren om onterecht als SPAM geklassificeerde mail te lezen.

 

Zover ik kan controleren staan er geen andere filters ingesteld binnen de KPN mail omgeving.

 

KPN: graag een oplossing evt spamfilter uitschakelen voor ‘possible spam’.


Ondanks de forwarding rule gebaseerd op ‘aan: emailadres’ verschijnen er toch mails in de SPAM box. Forwarding werkt dus niet op binnenkomende mails.

Wat bedoel je met een "forwarding rule"?

Kan je een screenshot plaatsen van die rule? 

Natuurlijk wel even je emailadres (gedeeltelijk) wegpoetsen.


Jij bent wel een doorzetter! Dit is mijn forwarding rule:

 


De mails komen aan op mijnmail@mijnurl.nl en worden vanaf daar geforward naar mijnmail2@kpnmail.nl.

De mail berichten laten in de header ‘aan: mijnmail@mijnurl.nl’ zien.


De filterregels worden, als het goed is, na de spamfilter uitgevoerd en dus zou je mogen verwachten dat met die filter mails in jouw Postvak in geplaatst worden.

Zelf heb ik al een paar weken geen berichten in mijn spamfolder gehad dus kan ik het ook niet eenvoudig naspelen.


Ik heb het email adres aangepast naar mijnemail@kpnmail.nl, maar ook dat levert geen oplossing.

Het is blijkbaar niet mogelijk om ‘possible spam’ naar een andere box te redirecten.


Ik denk dat de filterregels alleen werken op mails die in Postvak IN terecht komen.


Reageer