Skip to main content

Sinds decennia gebruik ik zonder problemen MS  Outlook 2002 met een KPN-alias : @hetnet.nl, maar na aansluiting op de glasvezelkabel op mijn Experia Box v10  (WAN) kan ik alleen nog mail ontvangen maar niet verzenden.De te verzenden mails blijven hangen in het POSTVAK UIT. In het begin,als ik klikte op 'verzenden' van de e-mails in POSTVAK uit verscheen er de volgende error:

 

  Het e-mailaccount is hieronder weergegeven.

 

                                                                                             

Bij Accountinstellingen testen  treedt na 2 tests een pauze op,daarna worden de testen wel voltooid maar verschijnt er een error.

        

                                                                                   

 

De KNP-servicetool geeft aan dat e-mailadres en gebruikersnaam niet overeenkomen maar de inloggegevens zijn onveranderd gebleven en ik kan er gewoon mee inloggen bij KPN-webmail.

Via allerlei tips en info op deze  site heb ik o.a. via 'meer instellingen' in het account een vinkje gezet bij  'verificatie vereist voor uitgaande mail ' en bij 'verbinding'  andere poortnummers ingevuld, incl. vinkjes bij SSL. Niks werkt.T e verzenden mails worden niet verzonden.

           

                 

 

             

                                                                                                                                                  

 Ik heb zelfs een extra account toegevoegd met de nieuwste door KPN vereiste gegevens,incl. smtp.kpnmail.nl,verificatie uitgaande mail en poortaanpassingen  

 Dit geeft alleen maar errors  bij testen van het account

 

 

 

 

 

 

Zit de fout in het type verbinding,waarbij in het account nog LAN-netwerk staat waar het nu WAN is geworden? Maar hoe kan ik dan toch e-mail blijven ontvangen via POP? Wie weet een oplossing? @Nick83? Er zijn veel mailadressen opgeslagen in het account,ook is er een omvangrijk archief.

Er is me veel aangelegen om een oplossing te vinden voor het probleem.

                                                                                                                              

@Simon F. 

Als je via de WiFi (draadloos) verbinding legt met de WiFi router bij jouw thuis moet je WAN kiezen. Bij gebruik van een ethernet kabel moet je voor LAN kiezen.

Type fouten gemaakt (denk bijv. aan een komma i.p.v. punt) ?

Emailinstellingen (alleen deze instellingen gebruiken):

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

Omvangrijk archief en emailadressen: Dan is het aan te raden om regelmatig een kopie daarvan te maken m.b.v. de exporteer functie of op een andere manier. Ook zou ik willen aanraden om toch eens kritisch te kijken naar alle emails die je hebt. Wil je werkelijk alle emails bewaren ? Ik neem aan dat van veel emails ouder dan ca.  6 tot 12 maanden er een heleboel niet meer relevant zijn.


Beste WMG-N

Als ik de CAT5e kabel in een LAN-poort steek kan ik ook geen mail meer ontvangen en krijg ik allerlei errors.De monteur meldde eerder dat de kabel met de RJ45 connector in de rode WAN-poort moet als het om glasvezel gaat. WAN (Wide Area Network) is niet hetzelfde als WLAN,begrijp ik en de WAN poort wordt gebruikt om het glasvezelsignaal met de Experia Box v10 te verbinden. Bovendien staat mijn Wifi op het modem uit.

De vermelde link ken ik en ik heb herhaalde malen de aanbevolen instellingen aangepast (zie bovenvermelde afbeeldingen) zonder resultaat. De error luidt steeds dat geen verbinding kan worden gelegd met de SMTP-server. Met de POP-server kennelijk altijd wel, ook met de ‘oude’ instellingen.                                                                                                                  

Je heb gelijk wat betreft het mailarchief,daar is wel een oplossing voor. De mailadressen zijn echter belangrijker,gelukkig kan ik nog mail ontvangen maar ik moet daarop reageren met een ander mailadres en ander mailprogramma (dat ik overigens liever niet gebruik).

Bedankt voor het meedenken,.Hoop op een reactie van @Nick83

 

 

 


@Simon F.

Tja, met bovengenoemde instellingen zou het gewoon moeten lukken ………….

Heb je dan een ethernetkabel tussen jouw (bijv. laptop) en de  router/modem ?

We trekken @Nick83 nog even aan zijn jasje.


Het is niet helemaal duidelijk in je verhaal, maar ik neem aan dat de uitgang van het glasvezelkastje verbonden is met de WAN poort van het modem.

De instelling op Lan is goed.

De uitgaande server is smtp.kpnmail.nl

Verander dat eens in het eerste account.

Er is in je lokale netwerk niets veranderd na het overschakelen van xDSL naar glasvezel.

Nog even de afkortingen:

WAN: Wide Area Network (het glasvezelnetwerk)

LAN: Lokal Area Network (je thuisnetwerk)

WLAN: Wireless Lokal Network ( Wifi)


Nog even de afkortingen:

WAN: Wide Area Network (het glasvezelnetwerk)

LAN: Lokal Area Network (je thuisnetwerk)

WLAN: Wireless Lokal Network ( Wifi)

Dit is duidelijk !!! Bij een LAN gebruik je een ethernetkabel.

Dit is waarschijnlijk te absurd voor woorden maar zijn “alias@hetnet.nl” en “user@hetnet.nl” hetzelfde of verschillend ? Hierna weet ik het ook niet meer.


Ik zie in de screenshots geen vinkje staan bij aanmelden met beveiligd wachtwoord verificatie. Heb je dat al eens geprobeerd? En wat is dan de foutmelding?


@Simon F. 

Aangezien je wel email kunt ontvangen werkt de WLAN / LAN verbinding dus wel goed. dat hoef je dus niet aan te passen.


Aan JanBar/WMG-N:

1.Ja, de uitgang van het glasvezelkastje is verbonden met de WAN poort in mijn Experia Box       v10 via een CAT5E kabel met RJ45 connector (gemonteerd door KPN-monteurs)

2.alias @hetnet.nl  en user @hetnet.nl  zijn verschillend.Met alias @het net.nl en bijbehorend    wachtwoord kan ik gewoon inloggen op KPN webmail. Ik heb al verschillende combinaties      geprobeerd (2x alias  @hetnet.nl  of 2x user @hetnet.nl  of de volgorde omgekeerd) maar        ook dat gaf geen oplossing van het probleem.

 

3.Vinkje bij beveiligde wachtwoordverificatie geeft de volgende error:

Aanmelden met beveiligd-wachtwoordverificatie
  1. Verandering van de uitgaande server mail.kpn.nl in smtp.kpn.nl (met of zonder vinkje bij authenticatie, zonder poortwijzigingen) geeft de volgende error (steeds een lange pauze na 2 tests):      
    smtp i.p.v. mail

De KPN servicetool popt weer op en meldt dat gebruikersnaam en wachtwoord niet overeenstemmen en als ik de juiste gegevens invul (waarmee ik dus zo in KPN webmail kan komen) beland ik in een ‘loop’  waarin steeds wordt gevraagd om gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen

 

KPN Service Tool

  

 

Zijn MS Outlook 2002 en een glasvezelkabelinstllatie niet compatibel (meer)? 

 


@Simon F. 

Het kan volgens mij niet liggen aan het feit dat je bent overgezet op glasvezel.

KPN is wel bezig met het invoeren van verplichte authenticatie bij het gebruik van de SMTP server.

Ik kan je helaas niet verder helpen. Misschien eens een poging wagen met Thunderbird?


Hallo @Simon F. 

 

Bij de servicetool moet je inloggen met je KPN ID, dat kan wel hetzelfde e-mailadres zijn maar het wachtwoord is waarschijnlijk anders, het beste is ook om daar verschillende wachtwoorden voor te gebruiken.

 

Ik vermoed dat Outlook 2002 niet het juiste beveiligingsprotocol heeft voor de smtp server.
Voor outlook 2003 was daar een patch voor nodig destijds, bij outlook 2002 is de vraag of ze dat ooit gefixed hebben.

Je zou nog kunnen proberen of poort 465 en SSL aangevinkt werkt, als dat ook niet werkt dan zal je een nieuwere versie moeten aanschaffen.

Het heeft overigens niets met het type verbinding te maken, ook als je op de oude was gebleven was dit een keer gebeurd omdat KPN de beveiliging- en authenticatie vereiste langzaam aan het uitrollen is voor alle gebruikers.


Aan JanBar: dank voor zijn bijdrage

Aan Gesp 

Inderdaad is er iets met die smtp server. Het rare vind ik dat er met die pop3 server kennelijk niks mis is want ik kan gewoon mail blijven ontvangen.Ik heb poort 465 nog geprobeerd en SSL aangevinkt maar dan krijg ik weer de error van mijn voorlaatste screenshot

Inloggen met mijn KPN ID wachtwoord op de servicetool doet mij opnieuw in een ‘loop’ belanden,waarin ik gevraagd word e-mailadres en wachtwoord in te vullen (laatste screenshot)

Is er nog een moderator, @Nick83  ,die een laatste tip kan geven?

Kan ik een nieuwe versie van Outlook downloaden met behoud van mijn e-mailadres?

 

 


Overigens  geeft de KPN-servicetool een foutcode. Is iemand daarmee bekend? W411111 E5202?

 


Zoals ik al schreef zou je Thunderbird kunnen proberen. Dit is een modern e-mailprogramma dat nog een beetje het gevoel van het oude Outlook Express heeft.

Uiteraard kan je je e-mailadres houden.


@Simon F.

Als bij jou het wachtwoord voor het KPN ID anders is dan die voor jouw emailaccount(s) dan werkt het gebruik van het wachtwoord van het KPN ID uiteraard niet in de KPN tool.

Installeer eens Outlook Express Classic ( https://www.oeclassic.com/ ). Dit is een moderne versie van het stokoude Outlook Express dat met Windows XP meekwam. Als je hiermee wel goed emailen kunt m.b.v. glasvezel dan denk ik toch dat Outlook 2002 hier de schuldige is.

Het emailadres behoort bij jouw (KPN) emailaccount en hoort niet bij Outlook. De combinatie van wachtwoord en gebruikersnaam/emailadres kun je gewoon ook invullen bij een ander emailprogramma (bijv. Outlook Express Classic).


Welke Windows versie gebruikt u?


@Nick83 

@Simon F.  gebruikt Windows 7. Zie één van de plaatjes hierboven.


 

@Simon F.  gebruikt Windows 7. 

Dat is natuurlijk verouderd.

Er word gebruik gemaakt van een beveiligde verbinding voor het versturen van mail. Windows 7 in combinatie met Outlook 2002 ondersteunt denk ik gewoon niet de SSL/TLS versie die de server van KPN gebruikt.


Windows 7 wordt al jaren niet meer ondersteund @Simon F. 

Windows 7 wordt niet meer ondersteund.  Na 10 jaar zijn de beveiligingsupdates en technische ondersteuning voor Windows 7 beëindigd op 14 januari 2020.

Dat moet je dus niet meer willen gebruiken en kan voor veel toepassingen ook niet meer gebruikt worden.

 


Dank voor alle reacties,

Inderdaad gebruik ik,dat weet ik, het oude Windows 7-al 4 jaar (sinds het stoppen van de ondersteuning)  zonder problemen.Windows 10 staat op een andere computer maar gebruik ik minder vaak - hetgeen zo zijn voordelen heeft gezien de ellende die een Windows 10 update onlangs veroorzaakte. Oude programma's die onder Windows 10 niet (meer) draaien kan ik nu nog volledig benutten met W7. MS Outlook 2002  kan ik niet installeren op W10. Etc. etc.

Wat ik niet snap dat mijn Outlook al die 4 jaar prima berichten verzond via ADSL nu opeens niet meer verzendt na de glasvezelinstallatie,tenzij die toevallig samenviel met het invoeren van verplichte authenticatie/verificatie van de SMPT-server zoals JanBar suggereerde. Misschien zijn die 2 wel gekoppeld?! En waarom is verificatie voor inkomende mail dan weer niet nodig?

Voor mij hoefde die glasvezel niet persé- ik had alleen een contactpunt- maar nu je via het ‘uitfaseren’ van koper naar glasvezel  van internet dreigt te worden afgesloten, moest ik wel . 

Ik ga zeker de Thunderbird (W10)-suggestie van JanBar en de Outlook Express Classic (W7) suggestie van WMG-N nog uitproberen. 

 

 


WMG-N

Outlook Express Classic werkt perfect! Mails worden nu probleemloos ontvangen en verstuurd!

Heel erg bedankt voor de tip!

Simon F


@Simon F.

Leuk te weten dat je het een goed programma vindt. ;-) 

Outlook Express Classic (OEC) biedt wel minder opties dan bijv. Outlook, maar de huidige mogelijkheden zijn voor mij al meer dan voldoende. Ik heb namelijk nog nooit alle beschikbare opties gebruikt. Er worden nog steeds nieuwere versies van het programma beschikbaar gesteld. De betaalde versie heeft nog een aantal extra mogelijkheden (zie de website) t.o.v. de gratis versie. Ook voegt de betaalde versie geen reclameboodschap toe aan emails. Ik heb dan ook de betaalde versie gekozen voor een - naar mijn mening - schappelijke prijs voor een abonnement op het programma.

Voor meer informatie kun je altijd via hun website contact opnemen met de ontwikkelaars van OEC .

@Jasper van KPN 

Misschien is iemand van de KPN bereid uit te leggen waarom de KPN glasvezelverbinding weigert “samen te werken” met oudere emailprogrammas (in dit geval Outlook 2002) ?


Misschien is iemand van de KPN bereid uit te leggen waarom de KPN glasvezelverbinding weigert “samen te werken” met oudere emailprogrammas (in dit geval Outlook 2002) ?

Misschien val de glasvezel activering bij TS toevallig samen met het verplicht gebruik van veilig certificaat bij KPN. CERT adviseert SSL tot 3.0 en TLS 1.2 niet meer te gebruiken. Outlook 2002 kan geen TLS gebruiken.


Inderdaad @TDN , @Simon F. kan beter de meest recente software gebruiken, alleen al om de veiligheid.


Reageer