Skip to main content
Ik meld elke week minstens 10 berichten aan als onterechte spam, aan de beide abuse-adressen.

Er verandert niks, behalve de automatische antwoorden reageert niemand, ook niet de zogenaamde leverancier van "onze" spamfilter. Opzeggen abonnement enige oplossing?



Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Hey @psanders01, dat is erg balen! Het KPN Abuse team ziet de laatste tijd dat er heel veel 'normale' nieuwsbrieven door klanten als SPAM worden gemarkeerd, hierdoor komen deze - ten onrechte - in je SPAM map terecht. De ontvanger kan zich hiervoor afmelden, maar verkiest (helaas) de SPAM melding boven het afmeldproces. Welke e-mailberichten komen bij jou in de SPAM map terecht?



@Dennis ABD, is van Abuse en leest hier ook mee 🙂
Wat @Nadia zegt is precies het probleem, het is echter breder dan KPN. Het filter word door aardig wat ISP's wereldwijd gebruikt, gezien het een van de weinige is die zich nog op ISP's richt. De meeste filters richten zich op de zakelijke markt wat hele andere eisen stelt aan zowel filtering als performance.



Zowel wij, als onze leverancier, zijn zich bewust van de problemen en zijn hier ook serieus mee bezig, het is echter een aardig complex probleem. In een ander topic ga ik wat dieper in op waarom misschien (Nadia is vast handiger met het forum en heeft die reactie zo gevonden).



Meldingen bij ons worden verder wel verwerkt en aangemeld, we zullen echter meestal geen verdere reactie geven om de snelheid van verwerken erin te kunnen houden.
@Nadia, @Dennis, als je "al die posts" echt gelezen had dan had je gezien dat er ook mail van Digid en berichten van bijvoorbeeld CZ (ziektekostenverzekeraar) als spam aangemerkt worden. Laatst zelfs een bevestiging en contract van Kemkens (onderhoud CV).

@Nadia, moet ik me afmelden voor die nieuwsbrieven, vreemde reactie of ik begrijp je niet.

Gezien alle commentaar in de loop der jaren moet het KPN toch wel duidelijk zijn dat dit systeem NIET goed werkt. Jullie tonen nu aan dat met dit systeem het probleem NIET opgelost gaat worden.

Dat is in ieder geval duidelijk, maar wel teleurstellend.

Misschien kunnen alle mensen die dit een echt probleem vinden zich hier aansluiten.

In ieder geval bedankt voor jullie verhelderende antwoord.
Hallo @psanders01, nee het is juist niet de bedoeling dat jij je afmeldt voor deze mail/nieuwsbrieven. Het probleem is bekend, Dennis en ik proberen hier te verklaren waarom 'gewenste' berichten ten onrechte in je SPAM map terecht komen. Dat is omdat veel andere gebruikers deze mailing wel als SPAM markeren in plaats van netjes afmelden voor deze berichten.



Dus mocht er een mail in je SPAM map terecht komen blijf het vooral aan Abuse melden! Dan kunnen we dit oplossen. Zoals @Dennis ABD al aangeeft hoef je per mail niet een heel uitgebreide terugkoppeling van te verwachten, behalve een standaard melding dat je mail is ontvangen. Zo kan het Abuse team meer tijd spenderen aan het oplossen van problemen 🙂



Voor de meelezers. Heb je een bericht dat niet in je SPAM map hoort? Stuur het originele bericht door naar e-mailadres abuse@kpn.com en naar samples@kpnmail.nl op de volgende manier:


  1. Login op Webmail
  2. Klik bij de folders aan de linkerkant op ‘Spam’.
  3. Selecteer het bewuste bericht.
  4. Klik op de knop ‘Doorsturen’ en kies voor de optie ‘Als bijlage’.
  5. Vul bij de e-mailadressen abuse@kpn.com en samples@kpnmail.nl in en klik op de knop ‘Versturen’ om het bericht te verzenden.


Aanvullend: Digid herken ik niet. Als je daar voorbeelden van hebt ontvang ik ze graag. Post hier dan ook even het ticket nummer, dan kijk ik er persoonlijk naar.



De andere zaken zouden kunnen. Als de partijen er een slechte mailing op nahouden, gecombineerd met het feit dat mailings steeds vaker als spam aangemerkt worden door ontvangers, in plaats van zich af te melden, zal alle mail van een dergelijk domein naar de spam gaan. De oplossing hiervan is tweeledig. Wij zijn aan onze kant aan het kijken, samen met onze leverancier, wat te doen met spam meldingen over legitieme mailings. Tevens zullen de list eigenaren naar zaken als engagements moeten kijken en hierop acteren.



Het is een bijzonder complex probleem wat simpelweg niet even snel op te lossen is.


Daar ben ik het niet mee eens, zo blijft het een op en neer kaatsen van meldingen naar de filterleverancier van mensen die iets wel en mensen die hetzelfde als niet-spam beoordelen (of gewoon domweg klikken). Op deze manier moet ik dus altijd ook mijn webmail openen om te kijken of er weer eens iemand een voor mij wel van belang zijnde afzender geblacklist heeft.

Dan kan ik dus beter overstappen naar een goedwerkend gmail, weet iemand of ik daar kan whitelisten?

De enige oplossing lijkt dan een whitelistsysteem.

Je hoeft het niet voor de zoveelste keer uit te leggen, iedereen die er belang in heeft die snapt het hier onderhand wel, zorgen dat er iets verbetert dat zou kpn niet misstaan.

Ik heb echt het idee dat hier sprake is van beleid waar jullie ook geen poot aan de grond krijgen.



Dat Digid-bericht kon ik niet meer op de juiste manier versturen, want jullie willen het originele bericht vanuit de spammap en ik had het al als niet-spam aangemerkt en ik had toen even geen zin in het doorsturen van de honderden zogenaamde spambeichten die er in lange tijd verzameld waren. Nu stuur ik om de paar dagen zo'n 10 berichten door, waarbij dus steeds terugkerende afzenders. Ik "win" het dus nooit van de blacklisters, geen fijn vooruitzicht als gebruiker van een duur betaald kpnmail-account...
De meeste mail clients, mits ingesteld op IMAP, zullen de spam map ook binnen halen. Dat scheelt weer een stap.



De mail moet vanuit de webmail doorgestuurd worden, dit hoeft echter niet vanuit de spam map. Dat kan ook gewoon vanuit de inbox.
Mijn outlook haalt de spammap niet binnen, en gezien andere threads op dit forum maar beter ook, want als de mail niet origineel vanuit webmail naar abuse wordt verzonden mist er belangrijke informatie uit de headers, aldus de kpn-deskundigen aldaar.
@Nadia, @Dennis, dus als er mensen voor de lol berichten van de belastingdienst of mooier nog van KPN als spam aan gaan merken, gaan jullie die dus blokkeren. Een erg dubieus systeem!
Hallo @psanders01 ik denk niet dat dit voor de lol gebeurt, vaak door onwetendheid van de gebruiker. Instanties zoals de (semi)overheid; Belastingdienst, UWV, DUO etc. worden door ons nooit als SPAM gemarkeerd, ook wanneer er (veel) gebruikers dit wel als feedback aan ons of de SPAM-leverancier doorgeven. Mocht dat -per ongeluk- wel het geval zijn? Trek aan de bel! Vandaar dat we je vragen hét voorbeeld aan ons door te sturen, dan kunnen we het aanpassen.
Ik heb al eerder uitgelegd dat dat Digid-bericht wel in de spammap stond, maar zonder [spam] in de kopregel. Omdat het toe honderden berichten betrof heb ik ze niet doorgezonden. Digid gaat nu wel goed.

Ondanks je toelichting over overheidsberichten, blijf ik het een waardeloos systeem vinden, anderen bepalen wat voor mij spam zou zijn, ook een contract van Kemkems voor cv-onderhoud?
Ondanks je toelichting over overheidsberichten, blijf ik het een waardeloos systeem vinden, anderen bepalen wat voor mij spam zou zijn, ook een contract van Kemkems voor cv-onderhoud?

Dat klopt, hierin ligt ook een verantwoordelijkheid bij de verzendende partij. Organisaties hebben een groot belang dat hun verzendlijst accuraat en up-to-date is en blijft. Dat gebeurt helaas niet altijd. Wanneer je een (eenmalige) bestelling plaatst bij een webshop, zie je vaak dat je naast de algemene voorwaarden ook het vinkje (automatisch) 'houd mij op de hoogte' aan staat, je wordt dan aangemeld voor de nieuwsbrief. Klanten vinden dit hinderlijk en merken dit dan aan als SPAM, omdat men zich er niet bewust voor hebben aangemeld. Wij, vanuit de Abuse desk, informeren deze bedrijven dat ze hier meer prioriteit aan moeten geven. Een ander voorbeeld, wanneer de ontvanger wel netjes zich afmeldt voor de 'mailinglijst' van een organisatie duurt het enige tijd voordat het wordt verwerkt. Bij de volgende mail ziet de ontvanger dit als 'ongewenst' dus, SPAM.



Ons SPAM-filter is een learningsysteem die (goed) functioneert op de feedback van onze klanten. Wij proberen er zoveel mogelijk aan toe doen om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het is hierin een middenweg zoeken. Ik snap je frustratie. Geef alle voorbeelden die jij als 'gewenst' of 'ongewenst' ziet dan ook door aan de Abuse desk. We proberen er zo goed mogelijk naar te handelen :)


Ik ben het niet met jullie eens en velen met mij. Als ik voor een nieuwsbrief kies dan wil ik die ook, onafhankelijk van wat iemand anders vindt. Ik begrijp jullie werkwijze maar heb er totaal geen begrip voor.

Volgens mij wentelen jullie je capaciteitsproblemen af op ons. Het kost mij nu elke dag tijd om in te loggen op mijn webmail, in mijn spammap berichten door te sturen naar abuse, ze dan ontspammen en dan weer uit te loggen. Willen jullie ons allemaal naar hotmail of gmail wegpesten?
Helemaal mee eens. Het is onzin elke keer weer de spam te moeten bekijken. Kost onnodig veel tijd ( en veel ergernis ) bij de gebruiker. Graag weer de mogelijkheid bieden het spamfilter uit te schakelen.
ABN Amro, Afvallen met Nederland, Redactie Gezonheidsnet, Careyn Plus en de Nationale Postcode Loterij zijn vandaag weer als spam doorgestuurd.

Wat zijn de criteria waarop KPN besluit dat dit spam is? Kunnen we misschien als geadresseerde richting verzender aangeven waarom hun mail spam is!

Op deze manier blijft het terugsturen aan abuse en samples maar dan zonder resultaat.

Is er een lijst bij KPN van spam verzenders? Ik ga in ieder geval mijn adres bij die partijen aanpassen (Gmail?)
@AndreWrdn, het systeem is nu wel duidelijk, lees maar even terug, alleen het is absurd. We krijgen ook alleen maar goedpraterij en afschuiverij naar andere KPN-gebruikers. Een whitelist heeft hetzelfde resultaat, dan nog moeten we steeds naar webmail.

Het is gewoon schandalig, je neemt een duur abonnement inclusief serieus emailadres en na jaren (als je adres op vele serieuze plekken gebruikt wordt) wordt het een rommeltje.

Je laatste idee is goed, maar dat kost flink wat tijd om te wijzigen, controleren of iedereen jouw nieuwe adres gebruikt...

@Nadia, naar wie luistert dat learningsysteem eigenlijk?

X zegt spam, ik zeg geen spam, Y zegt spam...........
Blijft de vraag: Wat zijn de criteria waarop KPN besluit dat dit spam is? Kunnen we misschien als geadresseerde richting verzender aangeven waarom hun mail spam is!
@AndreWrdn, dat is juist het probleem, het is een welles-nietes-spelletje tussen mensen die een bericht als spam aanmerken en wij die berichten van dezelfde afzender als niet-spam aanmerken. Van "de overheid" houden ze niks tegen, wat dat ook zijn moge. Van jouw en mijn bank doodleuk wel dus. Onder het mom dat het een learning-systeem is. Nou, volgens deze systematiek is het echt geen learning systeem.
Begrijpelijk dat het enorm frustrerend is steeds 'gewenste' post uit de SPAM-map te moeten vissen. We werken hard, ook met verzendende partijen, om het mailverkeer schoon en actueel te houden. Een lijst is onmogelijk aan te leveren, omdat het een dynamisch systeem is, dus dit wijzigt voortdurend. Wanneer een X-aantal 'klachten' binnenkomt over een bepaalde verzender wordt het gemarkeerd als SPAM. We nemen dan ook even de moeite om deze organisaties te wijzen op het actualiseren van hun verzendlijsten en meer aandacht te besteden aan 'engagement'.


Er gaat dus niks veranderen. Het lijkt erop dat KPN ook totaal geen invloed heeft op de spamfiltereigenaar. Trieste zaak en dat voor een duur abonnement...

Reageer