Skip to main content
Vraag

Google One? Waarom geen Europese dataopslag?

• May 9, 2026
  • 9 reacties
  • 119 keer bekeken

serPieter
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Beste Community, waarde KPN,

Ik ben net overgestapt naar KPN. Internet, tv, mobiel – een prima pakket. Netflix erbij, goeie deal. Maar dan zie ik dat KPN Google One aanbiedt voor dataopslag. En daar heb ik een fundamenteel probleem mee.

KPN: dit is jullie core business!

KPN. Koninklijke PTT Nederland. Een bedrijf met bijna 140 jaar ervaring in het veilig transporteren en beheren van gevoelige informatie. Van brieven naar telefonie naar data. Jullie runnen datacenters, beheren netwerken, waarborgen betrouwbaarheid. Dataopslag is geen exotische zijsprong voor jullie – het ligt in het verlengde van wat jullie altijd al hebben gedaan.

Waarom bieden jullie dan de cloudopslag van een Amerikaans techbedrijf aan in plaats van een eigen Nederlandse of Europese oplossing te ontwikkelen?

De Cloud Act: jullie klanten zijn niet beschermd

Laten we helder zijn over wat er speelt. De Amerikaanse Cloud Act geeft Amerikaanse autoriteiten het recht om toegang te eisen tot data die wordt opgeslagen door Amerikaanse bedrijven, waar die data ook fysiek staat. Ook als die servers in Amsterdam staan, kan de Amerikaanse overheid er bij. Zonder Nederlands rechterlijk bevel. Zonder toestemming van de Nederlandse gebruiker.

Dat betekent dat de privéfoto's, zakelijke documenten, medische gegevens en persoonlijke correspondentie van jullie klanten onder Amerikaanse jurisdictie vallen. Niet onder Nederlandse wetgeving. Niet beschermd door Europese privacy-regelgeving zoals de AVG, maar onderworpen aan een buitenlandse wet waar Nederlandse burgers niets over te zeggen hebben.

Geopolitieke volatiliteit

We leven in tijden waarin de transatlantische verhoudingen aan het verschuiven zijn. De VS onder de huidige naar fascisme neigende regering (ik geef de nodige politicologen daarin gelijk) toont weinig respect voor Europese bondgenoten, trekt zich terug uit klimaatafspraken, heft importtarieven op en behandelt Europa steeds vaker als concurrent in plaats van partner. Digitale soevereiniteit wordt een strategisch vraagstuk.

Willen we echt dat onze data – privé én zakelijk – onder controle staat van een land, oké, een president die zich steeds onvoorspelbaarder gedraagt? Waarin de rechtsstaat onder druk staat en waarin politieke willekeur een steeds grotere rol speelt?

De gemiste kans

Andere Europese partijen snappen het wel. Nextcloud (Duits), Proton Drive (Zwitsers), ONLYOFFICE (Lets), Infomaniak (ook Zwitsers) – dit zijn bedrijven die bewust kiezen voor Europese datasoevereiniteit. Ze bouwen cloudoplossingen die wél onder Europese wetgeving vallen. Die wél bescherming bieden tegen buitenlandse inmenging.

KPN had hier voorop kunnen lopen. Jullie hebben de infrastructuur, de expertise, het vertrouwen van miljoenen Nederlanders. Jullie zouden een Nederlands of Europees cloudplatform kunnen bouwen dat concurreert met Google Drive, Dropbox en OneDrive. Een platform waarvan Nederlandse gebruikers weten: mijn data blijft hier, onder Nederlandse wetten, beschermd door Nederlandse rechters.

In plaats daarvan promoten jullie Google One.

Wat ik van KPN verwacht

Ik snap dat het makkelijker is om een bestaande dienst door te verkopen dan zelf iets te bouwen. Maar makkelijk is niet altijd het juiste.

Ik roep KPN op om:

1. Te investeren in een eigen Europese cloudoplossing – alleen of samen met andere Europese telecombedrijven. Bouw iets wat Nederlanders kunnen vertrouwen.

2. Transparant te zijn over de risico's – als jullie Google One blijven aanbieden, vertel klanten dan expliciet over de Cloud Act en wat dat betekent voor hun privacy.

3. Europese alternatieven aan te bieden – als jullie niet zelf willen bouwen, werk dan samen met Nextcloud, Proton, Infomaniak of andere Europese partijen in plaats van standaard door te verwijzen naar Silicon Valley.

Tot slot

KPN, jullie dragen het woord 'Koninklijk' in jullie naam. Dat betekent iets. Dat verplicht! Jullie zijn geen doorgeefluik voor Amerikaanse techgiganten. Jullie zijn een Nederlandse onderneming met een verantwoordelijkheid naar jullie klanten en naar dit land.

Data vormen de olie van de 21e eeuw. Laten we die olie dan ook hier houden, onder onze eigen controle, beschermd door onze eigen wetten.

Bouw een Nederlandse cloud. Of geef ruimte aan partijen die dat wel durven. Stop met het aanbieden van Google One!

Hoe denken andere KPN-klanten hierover?
Mis ik iets of deel jij deze zorg ook?

9 reacties

JanD
Superuser
  • May 10, 2026

Je hoeft er ook geen gebruik van te maken.

Een monteur van KPN die hier op privetitel reageert schreef gisteren nog ergens in een topic er trots op te zijn dat KPN alles in eigen beheer in NL c.q. Europa heeft, dus waarom ze cloudopslag via Google aanbieden is mij ook een raadsel?

serPieter
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 10, 2026

@JanD “Je hoeft er ook geen gebruik van te maken.”
Die begrijpt iedereen Jan. Daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat erom dat KPN actief iets onnodigs aanbiedt en iets meer op de koers zou mogen zitten van ‘koopt Europesche waer, dan helpen w’elkaer!’

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

KPN biedt het aan, maar het is geen verplichting. Een ieder die internet van KPN afneemt krijgt kosteloos KPN Cloud. Een clouddienst volledig in Nederlandse datacentra beheerd door KPN.

Daarnaast vindt ik dat je een nobel iets nastreeft maar niet realistisch kijkt. Ik ben van mening dat we zo veel mogelijk dingen in eigen beheer moeten hebben, maar het is een feit dat mensen gebruik willen maken van Google one. Door de Facturatie via KPN te laten lopen weet Google al een stuk minder van je qua creditcard / IBAN info. Dus door het als KPN aan te bieden zorg je er al voor dat er minder gebruikersdata die kant op gaat.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • May 10, 2026

Bij het verlengen/bestellen van een KPN mobiel abonnement i.c.m.een mobiele telefoon kun je toch ook op hun website kiezen uit diverse NIET europesche toestellen. KPN is een commercieel bedrijf is vrij omdat zelf te bepalen om Google One aan te bieden en ik als klant ook om het aan te schaffen.

ik bezit een Lenovo PC (Chinees) met OneDrive als Cloud  opslag en Outlook e-mailadres (Amerikaans) - een iPad met iCloud opslag (Amerikaans) - Een Samsung TV, mobiel(Amerikaans Google cloud), wasmachine en droger (Koreaans)  -  Toyota Yaris (Japans) 

Dus ik heb helemaal niks met dat koop Europese waren geneuzel.

JanD
Superuser
  • May 10, 2026

@JanD “Je hoeft er ook geen gebruik van te maken.”
Die begrijpt iedereen Jan. Daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat erom dat KPN actief iets onnodigs aanbiedt en iets meer op de koers zou mogen zitten van ‘koopt Europesche waer, dan helpen w’elkaer!’

Daarom schreef ik ook 

dus waarom ze cloudopslag via Google aanbieden is mij ook een raadsel?

als onderdeel van mijn reactie ​@serPieter 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 10, 2026

Als men zich over zulke kleinigheden gaat opwinden, kan men de hele dag wel bezig blijven. Waarom biedt KPN diensten aan van Amerikaanse streaminggiganten zoals Netflix, Prime Video, Disney+ en HBO Max? En waarom bieden ze de Game Pass van de Amerikaanse reus Microsoft aan? KPN doet simpelweg een aanbod en zet niemand onder druk om dit te accepteren. Natuurlijk doet KPN dit uit eigenbelang, als bemiddelaar ontvangen zij commissie. Bekende producten verkopen nu eenmaal makkelijker, wat leidt tot meer inkomsten.

Vanuit een ander perspectief bekeken: als men met de paplepel wordt opgevoed met producten van Big Tech (zoals Chromebooks op de basisschool, Windows op de middelbare school en gratis softwarepakketten van Micorsoft op de universiteit of lernsoftware van Adobe, MS, IBM, Oracle...), dan is het geen wonder dat de directie voor bekende producten kiest.

serPieter
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 10, 2026

@Ik_Combineer Die KPN Cloud is niet bedoeld voor algemeen gebruik en daarom ook niet vergelijkbaar met Google One, beste KPN-monteur (moet ik je dat vertellen?). Het is onderdeel van webmail, meer als een extraatje, Google One is een volledige dienst met de nodige opties. 

serPieter
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 10, 2026

@TDN en ​@Jocola 

Ik waardeer jullie input, maar laten we helder zijn: jullie mixen hier twee verschillende discussies door elkaar.

Ja, je kunt inderdaad een Lenovo-computer kopen, Netflix gebruiken en een Toyota rijden (Jocola), en ja, je kunt je afvragen waarom KPN überhaupt Google One aanbiedt (TDN vergelijkt het met Netflix en Game Pass). Maar dat zijn consumentenkeuzes op consumptenniveau – je kiest zelf welk merk je aanschaft.

Het verschil hier is fundamenteel: KPN – een Nederlands telecombedrijf – positioneert zich als aanbieder van cloudopslag. Dat is niet hetzelfde als een product van een derde doorverkopen. Met cloudopslag beloof je je klanten: wij bewaken jullie meest gevoelige data. Dat hoort niet in handen van bedrijven die onderworpen zijn aan de Cloud Act.

De Cloud Act is geen ‘kleinigheid’ (TDN): het betekent dat jouw medische dossiers, persoonlijke foto's en zakelijke documenten onder directe jurisdictie van Washington vallen. Niet onder Nederlands recht. Niet beschermd door de AVG. Dat is een fundamenteel ander risicoprofiel dan een streamingdienst.

Mijn punt: als je kernbedrijf cloudopslag is, draag je daar verantwoordelijkheid voor. En die verantwoordelijkheid betekent: kies voor infrastructuur en wetten die je klanten beschermen.

Wat jullie aanbieden – "je hoeft het niet te gebruiken" en "het is gewoon commercie" – klopt. Maar het gaat erom wat KPN zou moeten aanbieden.

Daarom heb ik ondertussen voor het Zwitserse Infomaniak en Proton gekozen en blijf het jammer vinden dat KPN geen Nederlandse oplossing biedt. 

En zoals in mijn vorige commentaar gesteld: KPN Cloud is geen volwaardig cloudopslagproduct en niet voor iedereen bedoeld. Maar KPN heeft dus wel degelijk de infrastructuur om zijn klanten een Euro-alternative aan te bieden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 10, 2026

​KPN – een Nederlands telecombedrijf – positioneert zich als aanbieder van cloudopslag. Dat is niet hetzelfde als een product van een derde doorverkopen. 

Je heb het fout, KPN is geen aanbieder van cloudopslag, maar gebruikt cloudopslag van derde om opslaan van kleine hoeveelheden emails en bestanden mogelijk te maken. Deze service is momenteel verzorgd door Open-Xchange GmbH

De Cloud Act is geen ‘kleinigheid’ (TDN): het betekent dat jouw medische dossiers, persoonlijke foto's en zakelijke documenten onder directe jurisdictie van Washington vallen.

Wie legt beperking voor je op, dat je jouw belangrijke documenten niet vooraf mag versleutelen met PQC (post-quantum cryptografie)?

Over jurisdictie van USA over persoonlijke documenten gesproken, 'who cares' als Nederlandse overheid DigiD beheer naar USA laat overdragen, bijna alle overheden gebruiken Azure, Google Cloud of AWS voor opslag, belastingdienst overstapt naar Office365 en meeste gemeenten werken met Google Workspace.

Specifiek over medische dossiers, heb je al met je huisarts of ziekenhuis gesproken over de laatste Chipsoft Hack?

Niet onder Nederlands recht. Niet beschermd door de AVG.

Mijn punt: als je kernbedrijf cloudopslag is, draag je daar verantwoordelijkheid voor.

Cloudopslag is geen kernbedrijf van KPN of andere internet provider, dit is niet rendabel in klein omvang. Men ziet aan het voorbeeld van Odido, dat ze email-dienst helemaal niet meer aanbieden. Bovendien het is geen groot verschil met gebruiken van US of Duitse oplossingen. Ze vallen niet onder Nederlands recht, partner van vandaag kan morgen niet meer zijn. Ook vandaag beschermt het EU recht jou niet voor Duitse geheimdiensten, ze (of van ieder ander EU-land) vallen onder eigen soevereiniteit (defensie/inlichtingendiensten/opsporingsdienst)