Skip to main content

Na de overzetting van Xs4all naar KPN weigert Google mail van mijn mailserver:

550-5.7.1 Our system has detected that this message does not meet IPv6 sending guidelines regarding PTR records and authentication. 

Het blijkt dat bij KPN de toegewezen prefix geen PTR adres heeft (niet resolved naar een naam). Nu is Google natuurlijk belachelijk kieskeurig, maar geen mail kunnen sturen naar Google adressen is wel een probleem.

Lang aan de telefoon hangen met xs4all/KPN leidde tot de mededeling dat ik maar een zakelijk account moet nemen. Maar dat is natuurlijk onzinnig. Dit moet toch makkelijk op te lossen zijn?

Anderen dezelfde ervaring? Alternatieve oplossingen?

Waarom gebruik je een eigen mailserver?

Als mogelijk alternatief kan je natuurlijk gewoon de KPN mailserver gebruiken.


Er is wel een PTR record voor jouw IPv6 adres maar dat is een zogenaamd "generic" PTR.

Dat is feitelijk gewoon het IPv6 adres waarbij de dubbele punten vervangen zijn door streepjes (min tekens) aangevuld met .fixed6.kpn.net.

Dergelijke generic PTR worden vaak geweigerd als verzendende mailserver.

Waarom gebruik jij een eigen mailserver om mails te versturen?


Een eigen mailserver heb ik voor specifieke redenen. Ik ga daar verder niet publiek over uitweiden. Ik heb mijn goede redenen, laten we het daarop houden 🙂.

 

@wjbIk zie dat jouw adres inderdaad wel resolved. Alles in 2a02:a442 lijkt te resolven. Maar ik zit in 2a02:a464, en daar resolved niks.


Dergelijke generic PTR worden vaak geweigerd als verzendende mailserver.

 

Google is gelukkig nog niet ZO kieskeurig.

 


Ik neem (gevaarlijk) aan dat je DKIM en aanverwanten op orde hebt. Ik weet niet of je een ipv6 adres als permitted sender kan aangeven bij gebrek aan PTR. Anders wellicht (tijdelijk) ipv6 uitschakelen op de mailserver?


@wjbIk zie dat jouw adres inderdaad wel resolved. Alles in 2a02:a442 lijkt te resolven. Maar ik zit in 2a02:a464, en daar resolved niks.

Dan hoop ik dat een moderator dit topic snel op zal pakken want dat is dan iets wat "vergeten" is om op te pakken bij de migratie van xs4all naar kpn. 😖

Heb je dan overigens wel een IPv4 PTR record?


@wjbIk zie dat jouw adres inderdaad wel resolved. Alles in 2a02:a442 lijkt te resolven. Maar ik zit in 2a02:a464, en daar resolved niks.

Dan hoop ik dat een moderator dit topic snel op zal pakken want dat is dan iets wat "vergeten" is om op te pakken bij de migratie van xs4all naar kpn. 😖

Heb je dan overigens wel een IPv4 PTR record?

Dat hoop ik dan ook maar. Telefonisch werd ik met het kluitje in het riet gestuurd helaas.

Ipv4 heb ik wel een PTR. En DKIM, SPF, DMARC, etc. zijn allemaal op orde inderdaad.


@demeijer,

Je zou kunnen overwegen om tijdelijk IPv6 uit te schakelen in je mailserver zodat alles via IPv4 loopt. Zodra het is gefixt vanuit KPN zet je het weer aan 😃


Ik kom ook vanaf XS4ALL en heb ook geen IPv6 PTR record.


@demeijer,

Je zou kunnen overwegen om tijdelijk IPv6 uit te schakelen in je mailserver zodat alles via IPv4 loopt. Zodra het is gefixt vanuit KPN zet je het weer aan 😃

Ik snap het idee; maar IPv6 is voor mij niet een “onbelangrijk extra adres” waar ik zomaar zonder kan. Dan vallen weer hele andere dingen om (en wat dan belangrijker is ben ik nog niet uit).

Als KPN dit niet oppakt wordt het veranderen van provider.


Hoi @demeijer, welkom op het forum! We hebben dit nagevraagd, en er zou inmiddels een PTR record moeten zijn. Geldt ook voor jou, @Glamdring.


Het lijkt er inderdaad op dat voor IPv6 adressen met de prefix 2a02:a464/32 nu ook generic PTR records beschikbaar zijn.

 


Het lijkt er inderdaad op dat voor IPv6 adressen met de prefix 2a02:a464/32 nu ook generic PTR records beschikbaar zijn.

 

Top! Het werkt nu wel inderdaad. Bedankt @Erik_ .

+1 voor ouderwetse fora. Jammer dat ik via de telefoon werd afgescheept.


Hier werkt het vooralsnog niet, maar mijn IPv6 adres begint dan ook met: 2a02:a462.


Hier werkt het vooralsnog niet, maar mijn IPv6 adres begint dan ook met: 2a02:a462.

@Raymondt@Erik_, Ik had verwacht dat dit in één keer voor alle gebruikte IPv6 prefixen gedaan zou zijn maar blijkbaar is dat niet het geval.

 


@wjb@Erik_@Raymondt Net getest en hier werkt het nu ook!


Cool thanks!