Skip to main content
Antwoord

Graag hulp met installeren Outlook op laptop

• October 12, 2025
  • 9 reacties
  • 87 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Beste Kpn  medewerker ik heb een nieuwe laptop en daar staat outlook   en outlook clasic op.

Ik gebruik nu nod steeds WLM ? dat is niet goed dat weet ik  Ik heb op mijn oude laptop outlook 2016 staan deze werkt ook nog goed  Maar wat kan ik nu het beste doen  ? welk kan ik het beste nu installeeren  en daar wil ik graag hulp bij hebben

Beste antwoord door WMG-N

@edewaele 

WLM werkt nog steeds goed maar wordt niet meer bijgewerkt. WLM werkt niet zonder Microsoft .NET software. Als je een oudere versie van Windows (10 of lager) hebt wordt de .NET software ook niet meer bijgewerkt. Dus is het inderdaad niet verstandig om WLM te blijven gebruiken. (Ik persoonlijk HAAT WLM !!!!! Maar ik heb WLM geïnstalleerd vanwege een andere reden).

Als je aan een (relatief) simpel emailprogramma genoeg hebt dan zou ik Outlook Express Classic (OEC) nemen. Ik gebruik het zelf ook en ben daar tevreden over. Er komen daarvan nog regelmatig bijgewerkte versies van uit. Ik zou dan de geregistreerde/betaalde versie nemen (die heb ik ook) want die heeft wat meer mogelijkheden.

De KPN heeft een online toestelhulp beschikbaar voor diverse versies van Outlook. Kwestie van even zoeken op de website. Of daar ook hulp voor de 2016 versie bij staat ?

Instellingen wizard van OEC: Kies Extra > Accounts > Toevoegen > ……

Hulp nodig bij OEC: Er zit een “Help” functie in het programma. Je kunt daar ook fouten melden aan de ontwikkelaars van OEC. Mensen met een betaalde versie krijgen voorrang bij beantwoording.

9 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 12, 2025

@edewaele 

WLM werkt nog steeds goed maar wordt niet meer bijgewerkt. WLM werkt niet zonder Microsoft .NET software. Als je een oudere versie van Windows (10 of lager) hebt wordt de .NET software ook niet meer bijgewerkt. Dus is het inderdaad niet verstandig om WLM te blijven gebruiken. (Ik persoonlijk HAAT WLM !!!!! Maar ik heb WLM geïnstalleerd vanwege een andere reden).

Als je aan een (relatief) simpel emailprogramma genoeg hebt dan zou ik Outlook Express Classic (OEC) nemen. Ik gebruik het zelf ook en ben daar tevreden over. Er komen daarvan nog regelmatig bijgewerkte versies van uit. Ik zou dan de geregistreerde/betaalde versie nemen (die heb ik ook) want die heeft wat meer mogelijkheden.

De KPN heeft een online toestelhulp beschikbaar voor diverse versies van Outlook. Kwestie van even zoeken op de website. Of daar ook hulp voor de 2016 versie bij staat ?

Instellingen wizard van OEC: Kies Extra > Accounts > Toevoegen > ……

Hulp nodig bij OEC: Er zit een “Help” functie in het programma. Je kunt daar ook fouten melden aan de ontwikkelaars van OEC. Mensen met een betaalde versie krijgen voorrang bij beantwoording.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Gebruik geen oude programma's zonder modern authenticatie methoden, je hebt het nodig nu of later. Er is geen ontsnappen aan deze beveiligingseis. Thunderbird kan het, of em-client in gratis variante.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 12, 2025

Beste forumleden ik heb vanmorgen outlook clasic geinstalleerd en hoe dat werrkt weet ik niet maar ik heb alleen naam ingevult en mijn ww en  evenn later kwamen er daar emails binnen ikheb helemaal verder niets ingevult hoe kan dat ?

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

@edewaele 

Ik denk dat OEC gewoon voor alles de standaardwaarde neemt als je die velden niet invult. En die instellingen voor de meeste mensen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 12, 2025

Beste ​@edewaele gewoon de standaard KPN webmail gebruiken, dan hoef je zo goed als niets in te stellen:

https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

@edewaele 

Ik zou toch nog even alle instellingen in OEC nalopen. Misschien wil je nog iets veranderen ?

In de software van de KPN webmail zitten nog een aantal storende foutjes. Daarom gebruik ik slechts zelden de KPN webmail.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@edewaele en welkom op de community! Gefeliciteerd met je nieuwe laptop! Altijd fijn om met iets nieuws te beginnen. Het is wel even wennen met al die verschillende versies van Outlook en andere e-mailprogramma’s. Je hebt Outlook, Outlook Classic en ook nog Windows Live Mail, dat je al gewend was. Veel mensen lopen tegen dezelfde vragen aan als ze overstappen.

Goed dat je Outlook Classic al hebt geprobeerd! Dat je e-mails vanzelf binnenkwamen nadat je alleen je naam en wachtwoord had ingevuld, klopt helemaal. Outlook haalt vaak automatisch de juiste instellingen op van je e-mailprovider, in dit geval KPN. Dat maakt het een stuk makkelijker.

Welke versie je het beste kunt gebruiken, hangt af van wat jij prettig vindt:

• Outlook Classic is de nieuwste versie. Deze krijgt regelmatig updates en werkt goed.

• Outlook 2016 is wat ouder, maar nog steeds betrouwbaar.

• Windows Live Mail is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Het is dus goed dat je overstapt.

Ik help je graag verder met het instellen van de juiste versie. Op deze pagina krijg je stap-voor-stap te zien wat je moet doen om het e-mailadres op de juiste manier in te stellen of controleren. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

@Vikash van KPN 

Outlook Express Classic (OEC) wordt ontwikkeld met de bedoeling om een emailprogramma te krijgen dat zoveel mogelijk op het oude Outlook Express lijkt dat meegeleverd werd met Windows 2000, ME en XP. De ontwikkelaars van OEC hebben geen enkele connectie met Microsoft. OEC is nu al beter dan het aloude Outlook Express en draait op alle versies van Windows vanaf Windows 2000.

Hoewel vanaf eerder dit jaar niet langer wordt gegarandeerd dat nieuwe(re) versies van OEC op alle versies van Windows (2000 en jonger) zullen blijven draaien.

https://www.oeclassic.com/

https://www.oeclassic.com/news

@edewaele 

Als je OEC gebruikt wordt m.b.v. een online database de juiste instellingen opgehaald voor jouw emaildomein. Staat jouw emaildomein niet in deze database dan kun je een email naar de ontwikkelaars van OEC sturen om ook jouw (KPN) domein te laten opnemen in de database.

Heeft Outlook (2016) van Microsoft ook een soortgelijke online database ?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 14, 2025

Ik gebruik nu OEC en werkt volgens mij prima ik ga het zo maar eens gebruiken en zie wel wat het gaat worden ik denk zelf dat het goed zal gaan

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de info die jullie hebben gestuurd en tot de vogende vraag weer maar Mvrg e de waele