Gedurende vele jaren had ik via line sharing een ISDN-telefonie- en een ADSL-internet-abonnement bij KPN.
Omdat KPN vorig jaar echter stopte met ISDN moest ik een keuze maken voor mijn vaste telefonie. Aangezien ik telefonie-apparatuur heb die alleen geschikt is voor ISDN (telefoontoestellen, antwoordapparaat en fax), besloot ik om van KPN over te stappen naar een internetabonnement van KPN-dochter XS4ALL. Tot nu toe is het namelijk alleen bij XS4ALL mogelijk om een modem te gebruiken waarop men ISDN-apparatuur kan aansluiten.
Om te voorkomen dat ik door de overstap van KPN naar XS4ALL mijn KPN-e-mailadressen zou kwijtraken, heb ik toen mijn abonnement bij KPN omgezet in een E-mail Only-abonnement. Van KPN vernam ik dat het eerste jaar geen abonnementskosten betaald hoefden te worden omdat ik voor internet overstapte naar KPN-dochter XS4ALL. Dat gratis jaar E-mail Only loopt echter over een paar maanden af. Ik sta dan voor de keuze om het E-mail Only-abonnement tegen betaling door te laten lopen (met behoud van mijn KPN-e-mailadressen), of om e-mailadressen in gebruik te nemen bij XS4ALL (zonder extra kosten, maar met een wijziging van al mijn e-mailadressen).
Inmiddels is duidelijk dat XS4ALL in de loop van dit jaar wordt geïntegreerd in moederbedrijf KPN. De huidige XS4ALL-abonnees zullen dan ook in de loop van dit jaar KPN-klant worden. Naar verwachting zal het dan ook bij KPN mogelijk worden om een eigen modem te gebruiken, waardoor ik mijn ISDN-apparatuur kan blijven gebruiken. Bovendien kunnen de huidige XS4ALL-abonnees dan gaan beschikken over KPN-e-mailadressen.
Met het oog hierop zou ik nu willen voorstellen dat de XS4ALL-abonnees, die tevens beschikken over een E-mail Only-abonnement van KPN, gratis gebruik kunnen blijven maken van dat E-mail Only-abonnement. Zij hoeven dan niet (tijdelijk) hun e-mailadressen te wijzigen in XS4ALL-e-mailadressen, namelijk van het moment dat het gratis E-mail Only-abonnement afloopt tot het moment dat XS4ALL wordt geïntegreerd in KPN.
Een alternatief zou eventueel kunnen zijn dat XS4ALL (tijdelijk) de kosten voor het E-mail Only-abonnement voor haar rekening neemt. Eenzelfde constructie wordt nu al gehanteerd door Solcon, eveneens een KPN-dochter.
Het zou toch jammer zijn als bij afloop van het gratis E-mail Only-abonnement de huidige KPN-e-mailadressen zouden moeten worden gewijzigd in e-mailadressen van XS4ALL (met alle extra rompslomp van het doorgeven van deze wijziging aan verzenders van e-mail), terwijl diezelfde KPN-e-mailadressen over enkele maanden weer beschikbaar komen wanneer de integratie van XS4ALL in KPN is voltooid.
Ik hoop dat mijn voorstel door KPN (en eventueel XS4ALL) uitgevoerd kan worden. Dit zal de huidige XS4ALL-internetabonnees die ook een E-mail Only-abonnement bij KPN hebben zeker veel rompslomp besparen in de overgangsperiode tussen nu en de integratie van XS4ALL in KPN.
Piet.