Skip to main content

Vandaag kreeg ik de volgende email van KPN;

Beste meneer,

Volgens onze gegevens heeft iemand anders toegang gekregen tot je e-mailaccount.
Dit kan bijvoorbeeld zijn gebeurd, doordat je hetzelfde wachtwoord voor meerdere websites hebt gebruikt. Daarom hebben we het wachtwoord van je e-mailadres voor de zekerheid gereset.

Mijn vraag is; Volgens welke gegevens? Want ik heb hier niet om gevraagd en ik ben hier echt niet blij mee dus ik wil wel meer weten waaruit dit blijkt!!

Hallo @P2M KPN waakt 24/7 over de integriteit van haar netwerk en van haar klanten.

Wees dus wèl blij dat ze dit onderschept hebben en je gewaarschuwd hebben om erger te voorkomen.

Was de afzender wel kpn.com???

Hallo @P2M 

Komt die mail wel echt van KPN?
Welke afzender e-mailadres heeft die mail, staan er links in die mail om je wachtwoord te wijzigen?

Gebruik je misschien een VPN, dan kan het lijken of je snel achter elkaar op verschillende plaatsen bent, dat zou een reden kunnen zijn om je wachtwoord te resetten.

Je kan ook kijken of je e-mailadres is gelekt, zie de pagina https://www.politie.nl/informatie/hoe-weet-ik-of-mijn-account-is-gehackt.html van de politie waar je de link kan vinden naar Have i been pwned waar je die check kan doen.

Hij komt 100% van KPN af; From: KPN <noreply@kpn.com>

Ik kon ook niet meer inloggen dus ik heb op aanraden mijn wachtwoord veranderd waarna het weer werkte. Ook kreeg ik een ouderwetse SMS met dezelfde melding. Maar ik bedoel, ik ben hier niet blij mee omdat ze mij niet laten weten waaruit dit precies blijkt...

Precies @GeSp daar was ik ook al bang voor want ik gebruik VPN...

Hij komt 100% van KPN af; From: KPN <noreply@kpn.com>

Ik kon ook niet meer inloggen dus ik heb op aanraden mijn wachtwoord veranderd waarna het weer werkte. Ook kreeg ik een ouderwetse SMS met dezelfde melding. Maar ik bedoel, ik ben hier niet blij mee omdat ze mij niet laten weten waaruit dit precies blijkt...

Dat gaan ze ook niet met je delen @P2M , nogmaals, wees blij dat KPN ingegrepen heeft om erger te voorkomen.

Vandaag kreeg ik de volgende email van KPN;

Beste meneer,

Volgens onze gegevens heeft iemand anders toegang gekregen tot je e-mailaccount.
Dit kan bijvoorbeeld zijn gebeurd, doordat je hetzelfde wachtwoord voor meerdere websites hebt gebruikt. Daarom hebben we het wachtwoord van je e-mailadres voor de zekerheid gereset.

Mijn vraag is; Volgens welke gegevens? Want ik heb hier niet om gevraagd en ik ben hier echt niet blij mee dus ik wil wel meer weten waaruit dit blijkt!!

Gebruik jij een VPN verbinding om op Internet te gaan?

Welk mailprogramma gebruik je?

Hoe kon je die e-mail lezen als het wachtwoord, en dus inloggen, niet meer werkte???

Precies @GeSp daar was ik ook al bang voor want ik gebruik VPN...

Dan zou je die voor mail moeten uitzetten, of indien dat mogelijk is instellen dat mail niet via de VPN tunnel loopt.

@PeterG Omdat de email was gestuurd naar een ander email adres die ik geconfigureerd heb binnen mijn KPN ID...

Precies @GeSp daar was ik ook al bang voor want ik gebruik VPN...

Dan zou je die voor mail moeten uitzetten, of indien dat mogelijk is instellen dat mail niet via de VPN tunnel loopt.

Inderdaad mailverkeer via een VPN gaat nooit lekker, maar daar gaat het hier niet om, het mailaccount is gehackt, KPN security heeft dat onderschept, gecorrigeerd en @P2M laten weten.

@GeSp Ik gebruik NordVPN maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat moet instellen. Jij wel?

@GeSp Ik gebruik NordVPN maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat moet instellen. Jij wel?

Ik ben bang dat daar ook direct de oorzaak ligt. Die VPN verbinding zou weleens vaak van IP adres kunnen switchen en die verschillende IP adressen zouden geografisch wel een heel ergens anders geregistreerd kunnen staan. De mailservers van KPN zien dat, mijns inziens terecht, als verdacht en nemen jou dus in bescherming.

Je zult via https://email.kpn.com jouw wachtwoord weer in moeten stellen.

Ik heb even op hun website gekeken en je kan dat inderdaad instellen: https://nordvpn.com/nl/features/split-tunneling/

Redelijk eenvoudig in te stellen lijkt mij.

Ik heb even op hun website gekeken en je kan dat inderdaad instellen: https://nordvpn.com/nl/features/split-tunneling/

Redelijk eenvoudig in te stellen lijkt mij.

Waar gebruik je die VPN voor?

Wat denk je ermee te bereiken?

@GeSp Is inderdaad simpel want ik heb het gelijk even ingesteld. Bedankt! 🙋🏼

@wjb Laat ik het er op houden dat ik daar hele goede persoonlijke redenen voor heb...

@P2M 

Is deze email afkomstig van een xxx@kpn.com emailadres ? Dan is dit een legitieme email van de KPN.

De software van de KPN kan zien wie er toegang tot jouw emailaccount krijgt/ probeert te krijgen. De KPN zag waarschijnlijk ook dat iemand toegang probeerde te krijgen vanaf een verdacht IP adres dat niet van jou was.

Je moet juist blij zijn dat de KPN jouw waarschuwt. Wil je soms dat al jouw (financiele) gegevens door iemand anders wordt gelezen ?

Ondanks alles:

Gewoon direct alle wachtwoorden veranderen en dat geldt ook voor het KPN ID. En zorg ervoor dat alle wachtwoorden uniek zijn en verschillend zijn. En - zoals de email aanraadt - gebruik deze wachtwoorden niet meer voor andere websites.

Ben je boos ?

Pluk een roos

Zet hem op jouw hoed

Dan ben je morgen weer goed.

@wjb Laat ik het er op houden dat ik daar hele goede persoonlijke redenen voor heb...

Maar met alle respect, wat denk je er dan mee te bereiken?

Ben je een semi-professioneel gamer?

Ben je echt zo bang dat jouw IP adres bekend wordt?

Doe je illegale dingen?

Persoonlijk vind ik die VPN services om op Internet te browser puur weggegooid geld en ik snap oprecht niet waarom men dat zou willen gebruiken.

@P2M

Is deze email afkomstig van een xxx@kpn.com emailadres ? Dan is dit een legitieme email van de KPN.

Dat weet ik nog zo net niet, als er een email aanbieder is die het niet zo nauw neemt dan kun je elk email adres als afzender gebruiken, vroegah ging dat heel eenvoudig, dat gebruikte ik ook wel, om thuis met een werk adres te kunnen werken.
Of is dit nu echt goed dicht geregeld ?

@P2M

Dat weet ik nog zo net niet, als er een email aanbieder is die het niet zo nauw neemt dan kun je elk email adres als afzender gebruiken, vroegah ging dat heel eenvoudig, dat gebruikte ik ook wel, om thuis met een werk adres te kunnen werken.
Of is dit nu echt goed dicht geregeld ?

Het is de ontvangende mailserver die bepaalt of hij wel of niet de spf, dkim en dmarc instellingen honoreert.

Er zijn inderdaad nog altijd mailservers die hier niets mee doen maar gelukkig gebruiken vrijwel alle zichzelf respecterende mailproviders die controles wel.

Als je op jouw KPN mail adres een mail van @kpn.com krijgt dan is deze zeer zeker legitiem.

@P2M 

Over het gebruik van een VPN:

Overigens ben ik het niet eens dat deze reactie van de KPN het gevolg is van het gebruik van een VPN.

@P2M

Over het gebruik van een VPN:

Overigens ben ik het niet eens dat deze reactie van de KPN het gevolg is van het gebruik van een VPN.

Dat staat er volgens mij ook buiten, zoals ik eerder binnen dit topic reageerde.

Misschien kan en wil @Raymondt hier duidelijkheid over geven. ??? Om alle speculaties uit te sluiten.

Er speelt hier inderdaad een kwestie van veel logins vanuit verschillende landen binnen korte tijd. Wanneer NordVPN ingesteld staat dat ie continu van ip/land wisselt, dan kan dit deze beveiliging triggeren, en dat is precies wat er gebeurt als ik naar de mailbox logins kijk. Het is dus verstandig om de instellingen van de VPN aan te passen, in ieder geval zodat ie niet steeds van land switcht.

Er speelt hier inderdaad een kwestie van veel logins vanuit verschillende landen binnen korte tijd. Wanneer NordVPN ingesteld staat dat ie continu van ip/land wisselt, dan kan dit deze beveiliging triggeren, en dat is precies wat er gebeurt als ik naar de mailbox logins kijk. Het is dus verstandig om de instellingen van de VPN aan te passen, in ieder geval zodat ie niet steeds van land switcht.

Ik hoop dat dit het antwoord is wat je wilde hebben @P2M 

Reageer