Skip to main content

Het blokkeren van afzenders van spam werkt niet. De afzender is geblokkeerd via de optie die geboden wordt in de (nieuwe) webmail. Waarom werkt het niet? 

 

Maar hie zou je dat dan moeten doen, je kunt immers niet zelf het emailadres ingeven, die wordt overgenomen uit het verzendadres (?) van de mail waarvoor je de afzender blokkeert.

Ehh ja, ik vrees dat je hier een punt hebt 🙂 Ik had de functie zelf nog niet goed bekeken in de nieuwe webmail, en was er stiekem een beetje vanuit gegaan dat ie net zo werkte als in de oude webmail. Kennelijk niet. Ik ga even vragen hierover stellen bij de beheerders van het platform.


Het is in principe ook de verkeerde aanpak om verzendadressen in de blokkadelijst te zetten bij ontvangst van spam. Spam moet door de spamfilter geblokkeerd worden, het moet niet zo zijn dat je daarvoor zelf die verzendadressen moet blokkeren, dat is een gebed zonder eind.

Laat onverlet dat het er dus op lijkt dat de webmail omgeving de mail from gebruikt om de blokkade in te stellen terwijl het werkelijke verzendadres (mime from) gebruikt zou moeten worden.

@Raymondt?


In dit geval vindt de blokkade plaats op de mail from en niet op de mime from (in een hoop gevallen zijn die gelijk aan elkaar), dus moet in dit geval wel degelijk de bounce@ ingevoerd worden om deze blokkade te maken.

Hoe kan je dat dan doen als er geen mogelijkheid is om handmatig het emailadres in te geven?

Ik loop nu inderdaad tegen bovenstaande op. Hoe kan ik handmatig dit adres toevoegen als daar er geen mogelijkheid is om dat aan de geblokkeerde adressen toe te voegen? Ik ben ook bekend met de email-filtering mogelijkheden, maar dat is een geheel andere functie dan toevoegen aan geblokkeerde adressen. 


Het is in principe ook de verkeerde aanpak om verzendadressen in de blokkadelijst te zetten bij ontvangst van spam. Spam moet door de spamfilter geblokkeerd worden, het moet niet zo zijn dat je daarvoor zelf die verzendadressen moet blokkeren, dat is een gebed zonder eind.

Laat onverlet dat het er dus op lijkt dat de webmail omgeving de mime from gebruikt om de blokkade in te stellen terwijl het werkelijke verzendadres gebruikt zou moeten worden.

@Raymondt?

Dat klopt, maar da’s op zich een andere discussie. Als we de optie aanbieden om mails op basis van afzenderadres te blokkeren, dan moet ie in principe gewoon werken. Zoals gezegd, ik heb vragen uitstaan momenteel.


Maar hie zou je dat dan moeten doen, je kunt immers niet zelf het emailadres ingeven, die wordt overgenomen uit het verzendadres (?) van de mail waarvoor je de afzender blokkeert.

Ehh ja, ik vrees dat je hier een punt hebt 🙂 Ik had de functie zelf nog niet goed bekeken in de nieuwe webmail, en was er stiekem een beetje vanuit gegaan dat ie net zo werkte als in de oude webmail. Kennelijk niet. Ik ga even vragen hierover stellen bij de beheerders van het platform.

De oude webmail was ook beter in het blokkeren van afzenders, omdat je daar een heel domein kon blokkeren. Nu kan dat alleen met het gehele adres. Via de functie ‘email-filtering’ is er geen optie om ongewenste mails te blokkeren. Je kan geen mails blokkeren op basis van onderwerp, broodtekst, etc. Dat is echter een geheel andere discussie die ik onder  een ander onderwerp nog wel eens aan wil gaan. 


De oude webmail was ook beter in het blokkeren van afzenders, omdat je daar een heel domein kon blokkeren. Nu kan dat alleen met het gehele adres.

Een heel domein blokkeren kan je doen met de onderstaande filter-regel.

 


Klopt. Op het gevaar af dat het niet past onder het onderwerp waar het feitelijk over gaat: de optie annuleren werkt niet. Waarom heeft de optie annuleren een rode kleur?  Alle regels die ik heb ingesteld (woord in onderwerp of broodtekst) en waarbij ik gebruik maak van de actie annuleren hebben niet het effect dat de mail wordt geblokkeerd. Wat wel kan is een actie instellen waarbij mail naar een andere map wordt verplaatst. Ook de actie ‘verwijderen’ heeft niet het voor mij gewenste effect. Het enige dat dan gebeurt is dat alle tekst van de mail doorgestreept wordt en niet meer zichtbaar is in de mailoptie van een iphone. De mail is dan alleen nog te zien via de webmail. Het combineren van de actie ‘verwijderen’ met de instelling ‘verwijderde mails permanent wissen’ leidt er ook niet toe dat mails voor mij geblokkeerd worden. 

 


Klopt. Op het gevaar af dat het niet past onder het onderwerp waar het feitelijk over gaat: de optie annuleren werkt niet.

Als ik zo'n regel opstel dan werkt dat prima.

Annuleren staat voor niet opnemen of wel negeren cq weggooien.


Tja. Ik heb ‘t al tientallen malen geprobeerd , maar tot nu toe zonder resultaat. Laat maar zitten onder het huidige topic. Ik begin te vermoeden dat de regels en opties alleen goed werken op het hoofd-email adres zijnde het @kpnmail.nl adres. Ik heb problemen met mails die gestuurd worden aan mijn @planet.nl adres.  Dit is misschien wat ver gezocht, maar er moet toch een reden zijn waarom de door mij ingestelde regels niet werken. 


Ik begin te vermoeden dat de regels en opties alleen goed werken op het hoofd-email adres zijnde het @kpnmail.nl adres. Ik heb problemen met mails die gestuurd worden aan mijn @planet.nl adres.  Dit is misschien wat ver gezocht, maar er moet toch een reden zijn waarom de door mij ingestelde regels niet werken. 

Ik gebruik ook een @planet.nl alias dus daar ligt het niet aan.

Plaats hier anders eens een screenshot van zo'n fliter-regel die niet werkt.


Er is een ander topic dat ik een maand geleden heb gestart: eigen gemaakte email filters werken niet. Daar staan al wat voorbeelden in. Om het zuiver te houden wil er in het huidige topic verder niet op in gaan. 


@Ronald Stegeman graag zou ik de broncode eens ontvangen van de mail waar we het over hebben. Als het mailtje geopend is kun je de bron vanuit het menu tonen. Graag ontvang ik die bron even via een privebericht.

 


Ik heb helaas alle mails al weggegooid. Dat is dus niet slim geweest☹️


Zodra je weer een nieuwe krijgt (en aangezien het filter niet leek te werken is dat aannemelijk), ontvang ik graag de bron van die mail. Mochten ze helemaal niet meer komen, dan is het ook opgelost volgens mij :)


Oops. Ik zie nu dat het een andere afzender betreft nl 

ZonneNL@atl231.mcsv.net

 

 

 

Ik heb weer een mail ontvangen van een geblokkeerd adres. Het gaat om contact@atl231.mcsv.net Hieronder de bron met mijn email-adres weggelakt  

 


Hoi @Ronald Stegeman ,

Ik wil het graag voor je uitzoeken, alleen als ik iets met deze header zou willen doen, dan zou ik hem vanaf het plaatje helemaal over moeten typen, en ik vrees dat dat niet geheel mijn voorkeur heeft 🙂 Kun je mij de bron als platte tekst in een privebericht sturen? Ik ga dan even kijken wat ik voor je kan achterhalen.

Edit: ik zie overigens wel dat dit mailtje netjes door ons spamfilter als spam aangemerkt wordt. Hopelijk scheelt dat al wel iets.


Ik zag zojuist dat het een iets andere afzender betreft. Het is alleen het domein dat gelijk is. Toch sturen?


Stuur het voor de zekerheid maar even, dan kan ik even kijken.


Op twitter heeft op 13 januari iemand anders ook een melding gedaan over het ontvangen van een geblokkeerde mail. Misschien kan je daar contact mee opnemen voor een goede bron?

 


Hoi @Ronald Stegeman ,

Ik wil het graag voor je uitzoeken, alleen als ik iets met deze header zou willen doen, dan zou ik hem vanaf het plaatje helemaal over moeten typen, en ik vrees dat dat niet geheel mijn voorkeur heeft :) 

:joy: herkenbaar. Er zijn mensen die nu werkelijk geen idee hebben waar je het nu over hebt.

Ik ben wel eens bezig geweest om voor iemand iDEAL toe te voegen aan zn webshop. Daarvoor had ik een token nodig van 128 willekeurig letters en cijfers. Hij stuurde die mij toe via whatsapp: gewoon een foto van zn beeldscherm van zn pc. En hij snapte niet wat daar nou eigenlijk het probleem van was :nauseated_face:


Hoi @Ronald Stegeman ,

Ik wil het graag voor je uitzoeken, alleen als ik iets met deze header zou willen doen, dan zou ik hem vanaf het plaatje helemaal over moeten typen, en ik vrees dat dat niet geheel mijn voorkeur heeft 🙂 Kun je mij de bron als platte tekst in een privebericht sturen? Ik ga dan even kijken wat ik voor je kan achterhalen.

Edit: ik zie overigens wel dat dit mailtje netjes door ons spamfilter als spam aangemerkt wordt. Hopelijk scheelt dat al wel iets.

Kan ik hierin iets betekenen, @Raymondt? Dan geef ik de TS even via PM ons mailadres en dan stuur ik het naar jou. Idee?

Hoi @Ronald Stegeman ,

Ik wil het graag voor je uitzoeken, alleen als ik iets met deze header zou willen doen, dan zou ik hem vanaf het plaatje helemaal over moeten typen, en ik vrees dat dat niet geheel mijn voorkeur heeft :) 

:joy: herkenbaar. Er zijn mensen die nu werkelijk geen idee hebben waar je het nu over hebt.

Ik ben wel eens bezig geweest om voor iemand iDEAL toe te voegen aan zn webshop. Daarvoor had ik een token nodig van 128 willekeurig letters en cijfers. Hij stuurde die mij toe via whatsapp: gewoon een foto van zn beeldscherm van zn pc. En hij snapte niet wat daar nou eigenlijk het probleem van was :nauseated_face:

Offtopic: WTF? niet grapig. 128(!) cijfers en letters via printscreen. succes! 

 


@Nadia Ronald heeft me al per mail weten te bereiken op abuse@, dus het is goed gekomen. Thanks :)

@Ronald Stegeman het zou kunnen, alleen wordt het voor mij wat lastig om via webcare de persoon achter de tweet te gaan achterhalen, en er op die manier misschien achter te komen dat daar mogelijk een kleine interpretatiefout gemaakt wordt. Dat mime-from en mail-from in mails afwijken komt regelmatig voor. Als er dus echt iets goed stuk zou zijn aan de blokkadefunctie verwacht ik dat de klachten vanzelf binnen zullen stromen. We houden nu gewoon even in de gaten of jij er tegenaan blijft lopen, en als dat niet meer zo is, dan lijkt me dat het probleem opgelost is.


Ik heb een tweet gestuurd aan de persoon die ook problemen heeft met het ontvangen van mail van geblokkeerde afzenders. Als ik iets bruikbaars heb laat ik het weten. 


Ik heb zojuist weer een mail ontvangen van een door mij geblokkeerd mailadres. Het geblokkeerde adres is 

contact@aloulamail.club

 

Waar kan ik de mail naar toe sturen?


De mail is doorgestuurd aan abuse@kpn.com t.a.v. Raymondt. 


Reageer