Skip to main content
Antwoord

Hoe kan ik mijn e-mail het beste instellen met Outlook uit Office 365?

• April 6, 2025
  • 15 reacties
  • 357 keer bekeken

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraag die waarschijnlijk heel simpel is maar ik merk dat ik een dagje ouder wordt en ik alles niet meer zo simpel is op computergebied voor mij :-)

Sinds jaar en dag gebruik ik Outlook uit het Office pakket voor mijn mail. Ik gebruik de waarschijnlijk ouderwetse instellingen Pop3 en SMTP voor het ophalen van mijn mail.

Ik berg mijn mail netjes op in mapje en prima zou je denken.

Nu was ik altijd in de veronderstelling dat de Pop3 instelling de mail ophaalde en dan zou verwijderen van de server. Ik kom er nu net pas achter dat dit niet zo is. Wanneer ik inlog in mijn webmail zie ik alle mail staan, 

Goed lang intro maar nu mijn vraag. Is er iemand die mij in Jip en Janneke taal uit kan leggen Hoe ik nu het beste mijn nieuwe laptop in kan stellen?

• Ik gebruik nu Outlook uit Office 365 (vervelend want elk jaar weer kopen en dan voornamelijk om Outlook)
  • Ik wil mijn mail best in de cloud laten staan en zie dat ik 15GB heb, is dat over het algemeen genoeg of moet je toch flink deleten. Ik ben nog al bewaarderig en gooi niet gauw mail weg.
  • Wanneer ik mijn nieuwe lapto aanzet krijg ik wel de gratis outlook versie (Live?) maar hoe stel ik deze nu in zodat ik de mail goed kan bewaren. Het liefst bewaar ik op de server en importeer ik mijn oude .pst bestand weer op mijn nieuwe laptop. Ja dubbel op, ik weet het maar zo heb ik al een paar heer mijn mail kunnen redden.

Ik hoop dat jullie mijn ietwat uitgebreide verhaal snappen, ik kan het niet beter uitleggen maar als er vragen zijn licht ik het graag toe.

Groetjes

Peter

•  

Beste antwoord door Noordzee

Al dat mail gedoe buiten de KPN Webmail noem ik niet bepaald Jip en Janneke, ik vind de KPN webmail gebruiken Jip en Janneke ​@P-e-t-e-r 

@JanD  Dat klopt. Het instellen van een (nieuw) emailaccount is inderdaad een “halve wetenschap".

Ik voel me nu wel wat minder dom :-)

@P-e-t-e-r 

Zo erg is het niet hoor😉. En we helpen hier graag. Weet je al wat je gaat doen? In mijn eerste reactie heb ik je een link gestuurd naar de instructie van het installeren van Outlook en heb in Webmail genoemd als alternatief.

Hallo ​@P-e-t-e-r ,

Hier staat de instructie voor Outlook: 

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc/e-mail-op-outlook-2019-2016

Zelf gebruik ik outlook al tien jaar niet meer. Ik heb namelijk geen zin om daar ieder jaar voor te betalen. Mijn alternatief is het mailprogramma van Apple op Safari, dat werkt prima.

Webmail van KPN is natuurlijk ook gewoon een gratis optie: 

https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

15 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 6, 2025

Hallo ​@P-e-t-e-r ,

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc/e-mail-op-outlook-2019-2016

Zelf gebruik ik outlook al tien jaar niet meer. Ik heb namelijk geen zin om daar ieder jaar voor te betalen. Mijn alternatief is het mailprogramma van Apple op Safari, dat werkt prima.

En wat betreft jouw andere vraag: 

bron: 

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail

Wat moet ik kiezen: IMAP of POP?

IMAP staat voor ‘Internet Message Access Protocol’. Dit betekent dat je jouw e-mail overal kan bekijken. Op alle apparaten waar je inlogt. We raden dit aan, want zo kan je altijd bij je e-mail.

POP3 staat voor ‘Post Office Protocol 3’. Het werkt een beetje als een postkantoor: je kan op 1 apparaat je mail bekijken en versturen. Je mailbox is dan nergens anders beschikbaar.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 6, 2025

Beste ​@P-e-t-e-r de simpelste manier om je mail op je nieuwe laptop te behandelen is via de webmail, dan heb je niets met instellingen te doen.

15GB aan mailruimte is heel erg veel en je doet er jaren over voordat je die ruimte maar enigszins vol krijgt, of je moet een bedrijf zijn.

Omdat de mail in ‘the cloud’ bewaard wordt, dus buiten jouw eigen computer, is het wel verstandig belangrijke mail op te slaan op een eigen ruimte, je pc bijvoorbeeld en heel erg belangrijke mail, contracten, polissen e.d. uit te printen en in een ordner te bewaren.

Succes.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 6, 2025

@P-e-t-e-r 

Ik persoonlijk heb in mijn emailprogramma zowel een IMAP en een POP account.

Het POP account laat een kopie van de email op de KPN emailserver(s) staan. Op deze manier heb ik op mijn laptop een archief met alle email erin. Ik maak ook regelmatig een kopie van alle belangrijke bestanden, die gebruikt worden door mijn emailprogramma, op een externe SSD.

De suggestie van ​@JanD om alle belangrijke email op papier af te drukken is ook heel goed.

Men kan ook kiezen om het POP account alle email naar jouw emailprogramma te laten verplaatsen. Dan moet je voor elk POP account daarvoor een speciale optie aanvinken (indien aanwezig).

Het IMAP account gebruik ik om 1)) te kijken wat er in de spammap staat en om spam dat niet door het KPN spamfilter wordt weggefilterd 2)) met enige regelmaat email te verwijderen van de KPN emailserver(s) die ik niet meer wil bewaren.

Mijn ervaring is dat ca. 95% van alle email ouder dan ca. 6 tot 9 maanden niet meer relevant is en zonder problemen kan worden verwijderd.

• Auteur
  • Topper
  • April 6, 2025

Allemaal super bedankt voor de antwoorden, ik haal uit alle drie hele handige dingen.

@WMG-N je zei ‘Het POP account laat een kopie van de email op de KPN emailserver(s) staan. Op deze manier heb ik op mijn laptop een archief met alle email erin. Ik maak ook regelmatig een kopie van alle belangrijke bestanden, die gebruikt worden door mijn emailprogramma, op een externe SSD’

Endit is precies wat ik wil op mijn nieuwe computer maar dan zonder het dure Outlook programma.

Is er een Gratis alternatief waar ik net als in outlook mijn mail op kan halen, opslaan, importeren of exporteren naar.pst? En waar kan ik controleren of het vinkje van Pop3 verwijderen op de server aan staat of niet.

Misschien heb ik mijn vraag wat te groot gemaakt, maar voorgaande is eigenlijk de essentie. Ik weet dat er in Windows 11 een standaard e-mail programma zit maar wat mis ik wanneer ik die ga gebruiken?

• Auteur
  • Topper
  • April 6, 2025

@Noordzee ‘

IMAP staat voor ‘Internet Message Access Protocol’. Dit betekent dat je jouw e-mail overal kan bekijken. Op alle apparaten waar je inlogt. We raden dit aan, want zo kan je altijd bij je e-mail.

POP3 staat voor ‘Post Office Protocol 3’. Het werkt een beetje als een postkantoor: je kan op 1 apparaat je mail bekijken en versturen. Je mailbox is dan nergens anders beschikbaar’

Deze snap ik wel maar toch ook weer niet :-)

Wanner ik op 3 laptops een Pop3 Outlook aanmaak dan kan ik toch op al deze laptops mijn mail ophalen? Of is dit slechts eenmalig bij de eerste en daarna wil het niet meer?

Ik gebruik altijd maar 1 computer voor de mail dus voor mij zou Pop dan wel prima zijn. Bovendien kan ik de mail altijd van mijn computer of webmail halen dus heb ik in feite al een backup/ Zie ik het zo goed?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 6, 2025

@P-e-t-e-r 

Zelf gebruik ik ook POP3 en dat bevalt prima. Maar als ik mijn e-mail ontvang op mijn iMac als die aanstaat, dan komt die e-mail niet meer binnen op mijn iPhone. Ben ik niet thuis, dan ontvang ik alles op mijn iPhone. Ik vind dit prima werkbaar en laat het lekker zo. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 6, 2025

@Noordzee ‘

Wanner ik op 3 laptops een Pop3 Outlook aanmaak dan kan ik toch op al deze laptops mijn mail ophalen? Of is dit slechts eenmalig bij de eerste en daarna wil het niet meer?

Bij Pop3 instelling onder Meer instellingen → Geavanceerd als je "Een kopie van het bericht op de server achterlaten" aan vinkt, kan een ander apparaat de mails ook ophalen tot een apparaat zonder deze instelling de mails gaat ophalen en wissen van servers. Dus bij 3 laptops kan je 2 laptops met deze optie aan, en de 3de zonder deze optie instellen, maar altijd de 3de laptop als laatste gebruiken.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 6, 2025

@Noordzee ‘

Ik gebruik altijd maar 1 computer voor de mail dus voor mij zou Pop dan wel prima zijn. Bovendien kan ik de mail altijd van mijn computer of webmail halen dus heb ik in feite al een backup/ Zie ik het zo goed?

Wil je een kopie van alle email op de KPN emailserver laten staan dan moet je bij ELK POP account dat je hebt, er voor zorgen dat dat POP account de email niet naar jouw laptop verplaatst. 

Elk emailprogramma heeft zo zijn eigen manier om gegevens op te slaan. Bij de betaalde versie van Outlook Express Classic hoef ik slechts een groep bestanden te kopieren om een backup te maken (naar bijv. een externe SSD).

Thunderbird (TB) is een goed en betrouwbaar gratis emailprogramma maar ik heb geen flauw idee hoe TB zijn gegevens opslaat en hoe je daar een kopie van jouw gegevens kunt maken. Want TB gebruikt zeker niet de manier waarop Outlook zijn gegevens opslaat (in een .pst bestand).

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 6, 2025

Al dat mail gedoe buiten de KPN Webmail noem ik niet bepaald Jip en Janneke, ik vind de KPN webmail gebruiken Jip en Janneke ​@P-e-t-e-r 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 6, 2025

@JanD  Dat klopt. Het instellen van een (nieuw) emailaccount is inderdaad een “halve wetenschap".

• Auteur
  • Topper
  • April 6, 2025

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 6, 2025

Beste ​@P-e-t-e-r je wilde graag een Jip en Janneke antwoord, dat heb ik eerder binnen dit topic dus gegeven, gewoon de webmail gebruiken.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 6, 2025

@P-e-t-e-r 

Ik gebruik al jaren het gratis programma Thunderbird, zoals ​@WMG-N ook al aangaf.

Het instellen is heel simpel. Alleen e-mailadres en wachtwoord invoeren. De server instellingen doet het programma zelf.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 6, 2025

@P-e-t-e-r 

Zo erg is het niet hoor😉. En we helpen hier graag. Weet je al wat je gaat doen? In mijn eerste reactie heb ik je een link gestuurd naar de instructie van het installeren van Outlook en heb in Webmail genoemd als alternatief.

Hallo ​@P-e-t-e-r ,

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 10, 2025

Hallo ​@P-e-t-e-r ,

@P-e-t-e-r 

Is het al gelukt met de webmail van KPN? 

Of blijf je toch Outlook gebruiken?