Skip to main content

Beste forumleden,

 

Is het mogelijk om een @wxs.nl of @kpn adres te migreren naar office365? 
Op dit moment haal ik nog via POP3 email op via mijn @wxs adres. Maar dat is eigenlijk niet echt meer van deze tijd. Ik zou graag via alle devices toegang willen tot alle mails (en mappen) ipv lokaal mails op te halen en op te slaan.

 

Ik verneem graag wat hierin de mogelijkheden zijn.

Migreren is niet het juiste woord. Gewoon instellen. Ja dat kan. Maar ik heb geen Office 365. Dus ik kan geen schermafdrukken laten zien ofzo. Heeft u hier wat aan:

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc/e-mail-op-outlook-2019-2016.htm

Het is wel van Outlook 2019, maar misschien ziet het er bij u wel ongeveer hetzelfde uit.


Bedankt voor je reactie.

 

Hiermee ben ik bekend. Maar dat is slechts het ontvangen van de mail op IMAP/Pop3 zoals ik al bekend mee ben. Dat heeft niet hetzelfde effect als via de cloud van Microsoft.


Bedankt voor je reactie.

 

Hiermee ben ik bekend. Maar dat is slechts het ontvangen van de mail op IMAP/Pop3 zoals ik al bekend mee ben. Dat heeft niet hetzelfde effect als via de cloud van Microsoft.

Welk effect heeft de cloud van Microsoft dan?


@Markievh

Het terugzetten van emails van Office naar de (KPN) emailserver is heel goed mogelijk. Zie het plaatje hieronder. Zo ziet het er uit in mijn emailprogramma. Je ziet daar 2 accounts. 1 account bij GMail (groene rechthoek) en een 2e bij de KPN (zwarte rechthoek). Beide werken met IMAP (Het woord “IMAP" heb ik zelf aan de naam van het account toegevoegd). Maar onderstaande procedure werkt ook als je email van een POP account naar een IMAP account wil verplaatsen.

 

1)) Maak een extra account aan in Office, dat met IMAP werkt en dat naar dat "wxs” emailadres wijst.

2)) Zet bij het POP account de optie “Bewaar kopie van email op server” uit en haal alle (nieuwe) email op.

3)) Selecteer een map (bijv. “Alle e-mail” bij GMail, donker groene pijl), markeer alle email als “ongelezen”. Daarna kies je optie “Kopieer email” (in Office) om alle email van deze map (bijv. “Alle e-mail”, donker groene pijl bij GMail) naar bijv. “Bewaren 1” (gele pijl bij dat “KPN (IMAP-1@kpnmail account) te kopiëren (!!!).

4)) Dan gaat Office aan het werk om alle email te kopiëren naar de KPN emailserver onder dat WXS account, in de map "Bewaren 1".

5)) Controleer per map of alle email goed is overgekomen.

6)) Herhaal alle stappen 3, 4 en 5 voor elke map in dat POP account.

7)) Als je zeker weet dat alles goed is overgekomen kun je het POP account verwijderen.

Opmerking:

Ikzelf gebruik zowel POP (met de optie “Bewaar kopie van emails op server” aangevinkt) als IMAP in mijn emailpgramma. Hierdoor heb ik altijd een kopie van alle email op mijn laptop staan.

 

 


@Willy22 Als ik het zo lees zou ik denken dat het net de andere kant op moet?

Dus van kpn naar office?

Is wel ver hetzelfde als zal op de kpn server geen mail staan als de optie van op server bewaren uit staat.

Ik zou graag via alle devices toegang willen tot alle mails (en mappen) ipv lokaal mails op te halen en op te slaan.

In het mailprogramma waar nu de kpn mail in staat dan het nieuwe office account toevoegen, of in office het oude kpn toevoegen. Dan van kpn naar office kopiëren zoals getoond.


@JWBokx 

Ik lees in de vraag van @Markievh dat hij/zij wil overstappen van POP naar IMAP op alle apparaten die gebruikt worden.

Maar als je het goed aanpakt dan hoef je helemaal niet over te stappen van POP naar IMAP. Dan moet je bij alle accounts POP gebruiken én bij ALLE POP accounts de optie “Bewaar kopie van email op server bewaren” aanvinken. In dat opzicht is POP helemaal niet verouderd.


@Willy22 POP heeft zeker voordelen boven imap. Je kan je mail ook zonder internet lezen, en inderdaad als de bewaar optie aan staat ook op meerdere plekken. Tevens kun je een lokale backup maken van alle email. Als de mailprovider een fout maakt, of gaat failliet ben je al je mail kwijt. 


@Willy22 POP heeft zeker voordelen boven imap. Je kan je mail ook zonder internet lezen...

Dat kan bij imap ook. Als je de utp-kabel uit je computer trekt of de WiFi verbinding verbreekt, dan is echt niet alles zomaar *ploep* weg hoor 😄

Tevens kun je een lokale backup maken van alle email.

Ook dat kan gewoon bij imap. Bij imap staat er gewoon een volledige kopie van de server op je harde schijf. Daar kun je gewoon een backup van maken.


@Nick83 Ik werk met outlook en vanuit de tijd met pop maakte ik backups van de pst files, daar zat alles in. de pst file openen en je zag al je mails. Maar als je met imap de pst files opnieuw inleest zijn de mails niet meer terug te halen


@Nick83 Ik werk met outlook en vanuit de tijd met pop maakte ik backups van de pst files, daar zat alles in. de pst file openen en je zag al je mails. Maar als je met imap de pst files opnieuw inleest zijn de mails niet meer terug te halen

Dat klopt want bij IMAP staan alle emails op de (KPN) server en niet meer in Outlook.

We moeten gewoon even de reactie van @Markievh afwachten.


Met Thunderbird staat alles gewoon op de harde schijf. Zeker te weten. En ik denk met Outlook ook. Er is zelfs een instelling voor:

Ziet u dat schuifje? "E-mail die offline moet blijven". Als dat schuifje helemaal naar rechts staat, wat standaard zo is, dat staat alles gewoon op de schijf.

Maar ... als je een backup terug zet en daarna Outlook weer opstart terwijl de pc met internet verbonden is, dan zal hij gelijk weer gaan synchroniseren. Daarbij zal hij alles wat offline staat, wat je dus zojuist uit de backup hersteld hebt, waarschijnlijk weer verwijderen. Dat kan in enkele seconden gebeurt zijn.


 

Maar ... als je een backup terug zet en daarna Outlook weer opstart terwijl de pc met internet verbonden is, dan zal hij gelijk weer gaan synchroniseren. Daarbij zal hij alles wat offline staat, wat je dus zojuist uit de backup hersteld hebt, waarschijnlijk weer verwijderen. Dat kan in enkele seconden gebeurt zijn.

Heb je dat al eens uitgeprobeerd ?


@Markievh, er is veel antwoord gekomen. Het is zeker mogelijk zoals hierboven aangegeven. 


Hoi,

 

dank voor jullie reacties en het meedenken. Het geeft alleen nog niet het resultaat wat ik graag zou willen.

ik ben bekend met de functionaliteiten van IMAP. Alleen dat is toch nog niet hetzelfde als een Exchange optie binnen de Microsoft 365 oplossingen?

Wat ik dus graag zou willen is @wxs (of een alternatief binnen kpn) toevoegen als domein / gebruiker binnen office 365.

Is dat mogelijk?


ik ben bekend met de functionaliteiten van IMAP. Alleen dat is toch nog niet hetzelfde als een Exchange optie binnen de Microsoft 365 oplossingen?

Wat bied "Microsoft 365" wat imap niet bied?


@Markievh 

Ik geloof dat er hier een groot misverstand is. Ik snap niet goed wat je nu echt wil.

MS Exchange is gewoon emailserver software dat specifiek bedoeld is voor Windows Server, net zoals de KPN emailservers speciale email-software heeft draaien. De KPN emailservers of de MS Exchange server kan men benaderen m.b.v. een software interface genaamd “KPN webmail” of een emailprogramma (o.a. Outlook).

IMAP (of POP) is het slechts protocol, de manier waarmee een emailprogramma (o.a. Outlook) met de emailserver software (MS Exchange of de KPN emailservers) communiceert. Dit protocol regelt o.a. waar men de emails opslaat, hetzij op jouw computer (POP) of op de centrale server (IMAP). Wil je overstappen van POP naar IMAP dan moet je de stappen volgen die ik in mijn eerste antwoord gaf.

Gebruik je nu (of wil je gaan gebruiken) een Exchange account of een Office 365 account ? (Er is een verschil tussen beide). Dat is nu niet duidelijk. Misschien heb je hier wat aan (zie hieronder) ?

https://support.microsoft.com/nl-nl/office/aan-de-slag-met-outlook-d59155ff-af58-4f1f-a892-0e8bde098e43#ID0EAABAAA=Set_up_accounts&ID0EBBD=Set_up_accounts


@Markievh

Exchange en Outlook hebben beide extra functionaliteit / programmacode in hun programmas zitten zodat ze (beter) met elkaar kunnen communiceren. Die extra functionaliteit voor extra integratie met Outlook hebben de emailservers van de KPN (zeer waarschijnlijk) niet. Dat is ook logisch want de emailservers van de KPN (en andere providers) moeten ook met andere emailprogrammas kunnen communiceren. De KPN kan er niet vanuit gaan dat iedereen Outlook gebruikt. Bovendien zullen andere platforms (bijv. die van Apple) andere manieren van integratie gebruiken. Al met al kan het daarom voor de KPN al heel snel een onoverzichtelijk en gecompliceerd geheel worden.

Wat je wel kunt doen is 1) overstappen van POP naar IMAP (zie mijn eerste antwoord in dit topic) en 2) dat “wxs” emailaccount (met het IMAP protocol) toevoegen aan alle emailprogrammas op al jouw apparaten.