Skip to main content

Sinds 2018 ben ik overgestapt naar KPN webmail. Voorheen had ik een emailprogramma (Windows Live Mail). Nu zie ik dat de mails voor 2018 enkel in het emailprogramma terug te vinden zijn, en niet ik de webmail. Dit is erg onhandig, omdat hier belangrijke mails tussen staan en ik om deze te moeten zien elke keer de PC met het emailprogramma moet opstarten.

 

Hoe zet ik de oude mails vanuit het programma over in de webmail?

@Jarne96 :

Ben je in 2018 overgestapt van POP naar IMAP in jouw programma ? Want bij standaard POP worden emails van de KPN webserver verplaatst naar jouw email programma (laptop of desktop). Terwijl bij IMAP de emails op de KPN emailserver blijven staan (totdat jij ze daar verwijderd).

Overzetten emails:​​​​​​

1)) Ik persoonlijk vindt het gebruik van een emailprogramma veel gebruikersvriendelijker (makkelijker) dan het gebruik van de KPN webmail. Denk bijv. aan het zoeken van en het verwijderen van emails.

2)) Maak in Windows Live Mail (WLM) een nieuw account aan dat met IMAP werkt en dat naar jouw KPN emailaccount verwijst.

3)) Kopieer alle emails van dat ene account (met die emails van voor 2018) naar “Postvak In” van dat nieuwe IMAP account.

Windows Live Mail:

Ik zou je willen aanraden om een ander emailprogramma te zoeken. WLM wordt al sinds ca. 3 jaar niet meer ge-update. En "zwakke plekken” in de programmacode worden dus ook niet meer verbeterd. Tevens kan daarom WLM ook niet meer profiteren van betere en veiliger versies van Microsoft's .NET software. WLM werkt simpelweg niet zonder .NET software.


Bedankt voor je antwoord. Ik weet niet of ik van POP naar IMAP ben '’overgestapt'’. Sinds ik KPN Webmail heb komen de mails daarbinnen en niet meer via WLM. WLM is dus voor mij enkel nog relevant omdat daar de belangrijke oude mails op staan. 

Ik neem dus aan dat de email al gelinkt is van WLM naar KPN? Aangezien de mails nu op de webmail binnenkomen. 

 

Ik zou dus graag de mails van WLM overzetten, zodat ik WLM niet meer nodig heb.


Hallo @Jarne96 de mails die je reeds eerder opgehaald hebt in WLM kun je niet terug plaatsen naar de webmail (de mailserver van KPN dus.

Het verstandigste is de mail die nu opgeslagen staat in WLM elders op je computer op te slaan en WLM te laten vervallen, WLM wordt al jaren niet meer ondersteund door MS en wrdt dus als onveilig beschouwd.

Als je een W10-computer hebt heb je nu standaard MAIL als applicatie en met die applicatie kun je je opgeslagen mails wel weer zichtbaar maken.

 


Bedankt voor je antwoord. Je raadt dus aan om de mails van WLM lokaal op mijn PC op te slaan (weet overigens niet hoe je dit doet?) en dan WLM te beëindigen, correct? WLM wordt namelijk toch niet meer gebruikt sinds de overstap naar KPN webmail. 

 

Je laatste zin snap ik niet helemaal. Ik heb een W10-computer en heb uiteraard de MAIL applicatie. Hoe bedoel je dat ik '’opgeslagen mails zichtbaar kan maken'’?


@JanD :

Emails die alleen in WLM staan kun je WEL terug op de KPN server zetten. Dankzij het IMAP protocol (zie verhaal hierboven) in WLM. WLM is daarvoor slim genoeg.

@Jarne96 :

Wat staat er bij jouw bij de inkomende en uitgaande server in WLM voor dat ene account ? Staat daar bijv. “POP.kpnmail.nl” of “IMAP.kpnmail.nl?


@Willy22 Het gaat om een POP.hetnet.nl account, destijds in WLM. Deze gebruik ik nu binnen de webmail van KPN.


Als je handig bent ... en goed uitkijkt ... dan kan je misschien in dat antieke mailprogramma een 2de account aanmaken waarbij je kiest voor IMAP. Vervolgens kopieer of verplaats je de mail van het POP3 account naar het IMAP account. Maar nogmaals: kijk goed uit. Geheel op eigen risico. 


 @Jarne96 :

Zie ook het plaatje. Als je emails van het POP account (rode pijl) kopieert naar het IMAP account (blauwe pijl) dan zorgt WLM ervoor dat de emails vanaf jouw computer weer op de KPN emailserver worden gezet/gekopieerd.

 


@Jarne96 :

Nog even een opmerking: Ik heb hier het voorbeeld gegeven met WLM maar deze methode werkt ook bij andere emailprogrammas.


@Willy22 Ik ga er dit weekend even naar kijken! Ik laat het wel weten of het wel/niet lukt :)


@Willy22 Ik zit momenteel te kijken om een IMAP account aan te maken binnen WLM, maar nu schiet mij het volgende te binnen: het @Hetnet account (POP) dat ik gebruik binnen WLM, heeft hetzelfde adres als mijn KPN Webmail account. Destijds is dit namelijk overgezet doordat ik switchte van KPN naar een andere provider, en ik wel toegang tot de mail wou houden.

Als ik dus een IMAP account zou aanmaken die gelinkt zou moeten zijn aan mijn KPN webmail, gebruik ik dus hetzelfde emailadres als wat nu mijn POP adres is. Word het hierdoor moeilijk of is dit alsnog eenvoudig te regelen?


@Jarne96 :

Het verschil tussen POP en IMAP is de manier waarop de emails worden behandeld. Het komt erop neer dat bij POP de emails, die in jouw account staan, naar jouw computer worden verplaatst terwijl bij IMAP de emails op de (KPN) server blijven staan (totdat jij die emails ook daar verwijdert).

Klopt, je gebruikt hetzelfde emailadres/-account. En nee, dat verandert totaal niks aan de te volgen procedure. Het kopieren wordt daardoor niet moeilijker of makkelijker.

Ter controle: als je een IMAP account hebt aangemaakt in WLM moeten daar dezelfde mappen zichtbaar zijn/opduiken als bij de KPN webmail.

Hieronder een verbeterde kopieer procedure:

1)) Markeer eerst in WLM alle emails die je wilt kopieren als “Ongelezen".

2)) Maak in de webmail een extra tijdelijke map aan (bijv. “Tijdelijk")

3)) Kopieer (in WLM) alle email van het POP account naar die map “Tijdelijk". Doordat alle emails eerst als ongelezen zijn aangemerkt kun je ook beter zien of alle emails (goed) zijn overgekomen. Er staat dan achter de map “Tijdelijk” (webmail) een getal tussen haakjes. Dat getal is het aantal ongelezen emails.


@Willy22 Ik heb inmiddels mijn IMAP account aangemaakt binnen WLM, en zie alle mails van mijn webmail nu binnenkomen binnen de WLM omgeving. Nu heb ik een nieuwe map aangemaakt binnen het IMAP account om daar alle oude mails heen te sturen. Wanneer ik deze map wil aanmaken krijg ik het volgende:

 

Windows Live Mail kan geen verbinding met internet maken. Mogelijk wordt dit verhinderd door een firewall of een antivirusprogramma. Configureer firewalls of antivirusprogramma's op de computer zodanig dat een verbinding van Windows Live Mail (wlmail.exe) met internet wordt toegestaan.

 

Wat te doen?


@Jarne96 :

Je kunt handmatig instellen welke programmas door de Firewall moeten worden doorgelaten. Daarvoor moet je bij de systeem-instellingen van Windows zijn. Hetzelfde verhaal geldt voor als je een anti-virus programma hebt.