Skip to main content
Beantwoord

Hoe stel ik de juiste DMARC policy in, om via boekhoudprogramma Snelstart te kunnen e-mailen?

• December 23, 2025
  • 2 reacties
  • 33 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik wil net als altijd een factuur sturen vanuit boekhoudprogramma Snelstart maar nu krijgt ik in eens deze melding: 

Dit is een bericht van het mail systeem van KPN.

Uw bericht kan niet worden afgeleverd omdat het bericht een DMARC policy heeft geschonden.

Voor vragen kunt u contact opnemen met abuse@kpn.com

Dus ik netjes na abuse gemaild:

Bedankt voor uw reactie. Het door u gebruikte afzenderdomein staat niet toe dat de berichten worden verzonden via de KPN mailserver.

Wij adviseren u dit probleem voor te leggen aan de leverancier van uw domein.

dus ik naar onze host gemaild: 

(Hostnet.nl)

22 dec 2025 15:28 CET

Beste Jessica,

Dank u wel voor uw bericht en de toelichting die u daarbij heeft meegestuurd. Ik snap dat het verwarrend is als mailen via KPN ineens niet meer werkt, zeker als u net een nieuwe modem heeft gekregen.

Ik kan u geruststellen: dit ligt niet aan uw nieuwe modem.

Uw domein bosaro.nl staat in het DNS zo ingesteld dat alleen de mailservers die door Hostnet zijn toegestaan namens bosaro.nl mogen mailen (via SPF/DMARC-instellingen). Als u dan via de KPN‑mailserver mailt met als afzender @bosaro.nl, wordt dat door KPN zelf afgekeurd met de melding die u nu ontvangt.

Waarschijnlijk is KPN onlangs strenger gaan controleren op SPF/DMARC, waardoor dit probleem nu pas zichtbaar wordt, terwijl het eerder onopgemerkt is gebleven.

Om dit netjes op te lossen, heeft u het volgende nodig:

1. Vraag bij KPN welke SPF‑instelling u moet gebruiken als u via hun mailserver wilt mailen met als afzender @bosaro.nl (meestal is dat iets als include:... of een IP‑adres).
  2. Als u deze gegevens hebt kunt u dit instellen binnen in de DNS van uw domein in mijn.hostnet.nl hiervoor kan je deze gids gebruiken: https://helpdesk.hostnet.nl/hc/nl-nl/articles/360014581437-DNS-wijzigen

dus ik weer naar Abuse KPN gemaild of ze me de gegevens kunnen aanleveren zodat ik het kan regelen:

Bedankt voor uw reactie. Wij adviseren u de onderstaande forum discussie te raadplegen:

https://community.kpn.com/kennisbank%2De%2Dmail%2D135/mailadres%2Daanmaken%2Dvoor%2Dje%2Deigen%2Ddomein%2Dvia%2Dkpn%2Dwebmail%2D626773

Uiteraard kunt u er ook voor kiezen gewoon de mailservers van hostnet te gebruiken. 

hoezo kastje naar muur verhaal, het is altijd goed gegaan, en ineens zonder aanpassingen krijg je dit,

wel erg onhandig.

wie weet de oplossing

Jessica

Beste antwoord door JanD

Beste ​@jess01 , zie ook onderstaande link:

2 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • December 23, 2025

Beste ​@jess01 , zie ook onderstaande link:

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 2, 2026

Hi ​@jess01, als iets dat altijd gewerkt heeft, ineens niet meer werkt, dan snap ik dat je daar een beetje vreemd van opkijkt 😕

Ik hoop dat je er uit bent gekomen met het artikel dat JanD heeft gedeeld, zo nee dan horen we graag waar je nog tegenaan loopt nu!