Skip to main content
Vraag

Hoe verplaats ik mappen naar gmail?

• January 30, 2026
  • 4 reacties
  • 45 keer bekeken

Dit is een vraag van mijn zwager die had kpn  maar omdat hij daar weg is word zijn email account verwijderd.

Nu wil hij al zijn e-mails met mappen compleet omzetten naar zijn Gmail accoumt ..

nu is de vraag hoe doen we dat of  kan dat niet dan heeft hij een probleem?

Mg  G.Bijker

4 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • January 30, 2026

ja het kan wel, maar mij lijkt het vrij lastig omdat hier via het forum uitteleggen,  is er niet iemand in de familie of kennissen kring die hier wat meer kennis van heeft die jou/jullie hier mee te helpen ?

• Auteur
  • Topper
  • January 30, 2026

Nee dat is een probleem  en hij woont ook nog niet bij mij in de buurt dat is niet zo erg  maar ik zou zelf niet weten hoe ik hem daar mee kan helpen. En ik begrijp dat het  moeilijk is omdat hier zo even uit te leggen, maar begrijp dat het wel moet kunnen dat is al iets 

Gerrie

• January 30, 2026

Hoe leest hij zijn email nu? Via webmail? Of gebruikt hij een emailprogramma? En gebruikt hij POP3 of IMAP?

Log eens in op webmail met zijn inloggegevens en controleer of daar wat staat. Als daar niets staat, dan word er niets verwijderd ook. 

Als daar wel vanalles staat en hij gebruikt IMAP, doe dan het volgende:

Beide accounts instellen in een emailprogramma zoals Thunderbird of Outlook. Het KPN account ook als IMAP als dat nog niet zo is. Dan kan je zo kopieren. 

Maar verwijder eerst een hoop oude overbodige meuk. En wees voorzichtig. Doe het map voor map en controleer goed of het correct verloopt.

Je kunt via Teamviewer zijn bureaublad overnemen. Zo hoef je niet naar hem toe.

Probeer het eerst eens met een Gmail en KPN account van jezelf. Dan kan je het een beetje uittesten.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

@Bullebeest 

Heel simpel (als je weet hoe het moet).

1)) Maak bij GMail dezelfde mappenstructuur als bij de KPN.

2)) Zorg ervoor dat je een emailaccount hebt in jouw emailprogramma dat naar dat GMail adres wijst en dat met IMAP werkt. Voor het emailaccount waar de email vandaan komt, maakt het niet uit welk protocol (POP of IMAP) je gebruikt.

3)) Kopieer de emails (emailprogramma) per map van het KPN account naar de juiste GMail map. Het emailprogramma herkent dat de doelmap met IMAP werkt en gaat dan de email naar de GMail emailserver(s) kopiëren.

4)) Controleer per map of de email goed is overgekomen.

5)) Begin eerst eens met kopiëren van 1 of meerdere groepen van bijv. 5 of 10 emails om te testen of de procedure goed werkt bij GMail.

6)) Als je VEEL emails moet verplaatsen/kopiëren kun je gerust even een kopje koffie halen als jouw emailprogramma bezig is met kopiëren.

7)) Als je zeker weet dat alles goed overgekomen is kun je de emails bij de KPN verwijderen.

Bedenk wel dat GMail wel al jouw email doorzoekt welke woorden in jouw emails staan. En die woorden/informatie gebruikt Google om te bepalen welke advertenties jij te zien krijgt bijv. op YouTube. Dit “spioneren” doet de KPN dus niet.