Skip to main content
Antwoord

Ik heb onterecht betaald voor een e-mail abonnement terwijl dit gewoon bij XS4all in kon

• October 2, 2025
  • 12 reacties
  • 152 keer bekeken

LS

Door verhuizing kon ik mijn emailadres behouden ( KPN) als ik maandelijks 7.75 betaal zodat via xs-4all ik toch mijn kpn emailasdres kon behouden. In 2020 is xs4all onderdeel van kpn geworden. Toch betaalde ik tot vorige maand nog steeds 7,75 per maand voor mijn email.

XS4ALL heeft in overleg met mij dit abonnement gestopt, maar ik zit met een ontevreden gevoel dat ik 6 jaar lang 12x7,75 x6 te veel betaald heb. XS4All heeft me hiervoor naar KPN verwezen. U heeft geen emailadres voor uw klanten, dus moet op deze wijze.

Als dit naar tevredenheid is afgehandeld, wil ik ook met U in discussie over mijn glasvezelabonnement ( ook KPN).

In afwachting van uw reaktie,

Hoogachtend,

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@peter paulies, welkom allereerst bij onze community. 

Ik kan me goed voorstellen dat dit balen is als je onnodig een abonnement erbij hebt gehad. Niet het bericht dat je wilt horen, maar hier kan ik weinig aan veranderen. Het is ieders verantwoordelijkheid om te kijken welke abonnementen nog actief zijn. 

Het kan zijn dat ik dit verkeerd begrijp. Ik begrijp ook dat je nog vragen hebt over je glasvezel abonnement. Ik adviseer je net zoals de leden hier (waarvoor dank) om dan contact met ons op te nemen. Dit kan via het telefoonnummer 0800 0402, of door een een terugbelafspraak (rechts onderin) te maken. Zo voorkom je ook een eventuele wachtrij. 

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 2, 2025

Beste ​@peter paulies haal meteen je prive gegevens weg, dit is een openbaar forum

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 2, 2025

Beste ​@peter paulies als je geen klant meer bent van KPN of van een van de (ex)dochters, raak je je mail-account definitief kwijt, tenzij je er voor kiest je account te behouden, een zogenaamd mail-only abo.

Zo werkt het nog steeds, dus als je nog steeds van dat oude account gebruik wilt blijven maken, zul je dus ng steeds maandelijks moeten betalen.

Als je weer klant wordt van KPN of Solcon, heb je recht op een mailaccount en kan dat mail-only abo overgenomen worden en bespaar je weer een aantal euro's per maand.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 2, 2025

Goedemorgen ​@peter paulies 

Aangezien u enkele dingen met KPN wilt bespreken zou ik dat telefonisch doen. Dit is een forum voor klanten door klanten, wij kunnen hier in dus niks voor u betekenen helaas.

U kunt bellen naar 0800-0402 of een belafspraak maken op deze pagina rechtsonder: https://www.kpn.com/service/ugs?icid=contact:cd=community&campaignid=so:c=merk-community

Ben wel erg benieuwd naar uw vraag omtrent de glasvezel!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 2, 2025

Hoi, dat is vervelend. Maar goed en terecht dat je hierover aan de bel trekt ​@peter paulies .

Toen je indertijd naar xs4all ging kon je je kpn e-mail niet daar integreren. Maar sinds de totale integratie wel. Dus vanaf dat moment.…

Bij dit soort zaken houdt kpn ook eigen verantwoordelijkheid aan. Zoals regelmatig checken wat er afgeschreven wordt. Daardoor wordt er vaak een vergoeding van 3 maanden aangehouden. Houdt daar rekening mee. Maar er kan van afgeweken worden. 

Een klacht kan je op 2 manieren indienen. 

1. Telefonisch. Zie het door ​@Flitsend genoemde nummer. 

2. Via klachten formulier. In dit geval die voor privé diensten. 

https://www.kpn.com/algemeen/klacht

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

@peter paulies 

Ik snap niet volledig wat er nu gebeurd is.

Je had een email-only abonnement bij de KPN terwijl je klant was bij XS4all ? En nu ben je terug bij KPN en heb je jouw xs4all abonnement opgezegd ? Snap ik dit goed ?

Indien je jouw xs4all emailadres/-alias wilt behouden kun je dat door de KPN laten overzetten naar een nieuwe KPN emailaccount. Bijv. jouw huidige KPN emailaccount. Of het xs4all emailadres opnieuw aanmaken (als een alias).

Ik denk (en hoop) dat het oude KPN emailadres nog actief is (er is nog een wachttijd van 6 maanden) en de emails aldaar nog aanwezig zijn. Die kun je dan zelf overzetten naar het nieuwe emailaccount.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 6, 2025

Hi ​@peter paulies, welkom allereerst bij onze community. 

Ik kan me goed voorstellen dat dit balen is als je onnodig een abonnement erbij hebt gehad. Niet het bericht dat je wilt horen, maar hier kan ik weinig aan veranderen. Het is ieders verantwoordelijkheid om te kijken welke abonnementen nog actief zijn. 

Het kan zijn dat ik dit verkeerd begrijp. Ik begrijp ook dat je nog vragen hebt over je glasvezel abonnement. Ik adviseer je net zoals de leden hier (waarvoor dank) om dan contact met ons op te nemen. Dit kan via het telefoonnummer 0800 0402, of door een een terugbelafspraak (rechts onderin) te maken. Zo voorkom je ook een eventuele wachtrij. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 6, 2025

Bedankt voor uw reactie.

Toch vind ik de opmerking dat het ieders verantwoording is, om te kijken welke abonnementen nog actief zijn naast de waarheid.

Doordat XS4All met KPN samen is gegaan, uw actie, verandert er  dus iets voor de abonnement houders. Dit kon U weten. U heeft niets gedaan om uw abonnementhouders op de hoogte te brengen van de nieuw ontstane situatie.

Als coulance ( volgens mij is alleen coulance bij schuld aan de ontstane situatie,) wordt mij 3 maanden = 3x7.75 schadevergoeding geboden.-23,75

Bij een werkelijke schade van 5x 12x  7,75= 465 euro plus 9x7,75=69,75 = 534,75.

Ik ben bereid om nogmaals met U tot een compromis te komen echter er leek geen enkele ruimte bij mijn vorige gesprek.

• October 6, 2025

Doordat XS4All met KPN samen is gegaan, uw actie, verandert er  dus iets voor de abonnement houders.

KPN gaat niet actief op zoek naar manieren om minder geld te verdienen. Dat snap je toch wel? Of niet soms? KPN is een commercieel bedrijf. Geen liefdadigheidsinstelling. 

Er zijn heel veel mensen die betalen voor dingen die ze niet gebruiken. Of waarbij het in ieder geval op een andere manier goedkoper kan. Zo komen hier regelmatig topics voorbij van mensen die plots tot de ontdekking komen dat ze al jaren betalen voor een telefoonabonnement wat ze al minstens 5 jaar niet meer gebruikt hebben. Dat gaat KPN niet terug betalen. Een ieder moet zelf opletten. KPN doet dat niet.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 9, 2025

Als KPN zich als een commerciële instelling zou gedragen, zou ze haar vaste klanten willen behouden en niet zoals nu de deur uit jagen…..

Een provider die niet wil nadenken, wat de gevolgen voor de klanten zijn door het handelen van de provider zelf, wil ik niet. 

Maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat KPN zo naïef is. Want als dat zo is, gaat KPN rechtstreeks richting de bodem….

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 10, 2025

Dus als ik het goed begrijp:

• U bent overgestapt van KPN naar XS4All
  • U heeft toen uw email adres bij KPN veranderd in een email-only abonnement tegen betaling zodat u uw KPN email kon blijven gebruiken bij een andere provider
  • Toen XS4ALL onderdeel van KPN werd bleef KPN dat bedrag afschrijven en u bent het daar niet mee eens, want XS4All is immers onderdeel van KPN

Klopt het verhaal zo? 

Kleine toelichting:

Uw abonnement was een email-only abonnement. Dit is gewoon een abonnementsvorm. Had KPN in deze moeten weten dat u dit abonnement alleen had afgesloten omdat u ging overstappen en uw email wilde behouden tot u weer terug kwam? Als u terug zou komen bij KPN onder, bijvoorbeeld, nieuwe contactgegevens was uw email-only abonnement ook blijven lopen tenzij u dit zelf had aangegeven. Het is immers een abonnementsvorm en iedereen is verantwoordelijk voor het beheren van zijn of haar eigen abonnementen. Dat gaat KPN niet voor u doen. 

• October 10, 2025

Als KPN zich als een commerciële instelling zou gedragen, zou ze haar vaste klanten willen behouden en niet zoals nu de deur uit jagen…..

Bij KPN liggen ze echt niet wakker van 1 klant die misschien overstapt hoor.

Je hebt de dienst gewoon afgenomen. De facturen waren gewoon correct. KPN heeft niets fout gedaan. Dus er is geen enkele reden te bedenken waarom KPN jou zomaar 100en euro's zou terug betalen. Daarmee zouden ze een groot gedeelte van wat ze de afgelopen jaren aan jou verdient hebben weggooien. En dat verdienen ze waarschijnlijk nooit meer aan jou terug.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 10, 2025

Nou, daar liggen wel redelijk wakker van Marlon. Zoals alle providers. Het blijft wel zo, hoe naar dit antwoord ook is voor de topic starter, dat je verantwoordelijk bent voor de afgesloten abonnementen. 

Dank ​@Flitsend voor de samenvatting.