Skip to main content

beste mensen

 Vanaf mijn laptop kan ik geen bijlage met een email meesturen. Mijn desktop computer doet dat in hetzelfde programma wel naar behoren.

Mijn desktop draait onder Ubuntu (Linux) en mijn laptop onder Windows.
Op beide computers is het e-mailprogramma Thunderbird geïnstalleerd.
Van mijn desktop- Thunderbird heb ik de instellingen geëxporteerd en geïmporteerd op de laptop-Thunderbird.

Met de desktop kan ik wel een bijlage met een email meesturen, met de laptop niet.
Komt iemand dit bekend voor, klop er iets in de instelling van de laptop niet?

Groeten Jan Willem

 

Hallo @Jan Willem 8 

 

Lukt het niet om bijlagen toe te voegen of om mails met bijlagen te verzenden? Dat is mij niet duidelijk.


beste mensen

 Vanaf mijn laptop kan ik geen bijlage met een email meesturen. Mijn desktop computer doet dat in hetzelfde programma wel naar behoren.

Mijn desktop draait onder Ubuntu (Linux) en mijn laptop onder Windows.
Op beide computers is het e-mailprogramma Thunderbird geïnstalleerd.
Van mijn desktop- Thunderbird heb ik de instellingen geëxporteerd en geïmporteerd op de laptop-Thunderbird.

Met de desktop kan ik wel een bijlage met een email meesturen, met de laptop niet.
Komt iemand dit bekend voor, klop er iets in de instelling van de laptop niet?

Groeten Jan Willem

 

Misschien is de naam van het mail programma hetzelfde, maar technisch is het zeker niet gelijk. Een mail bijlage is geen integraal onderdeel van het Internet mail protocol maar altijd een toevoeging aan een programma.

Thunderbird is open source en dus hoeft de implementatie niet gelijk te zijn.


Op de desktop werk alles naar tevredenheid.
Vanaf de laptop kan ik wel email ontvangen en versturen maar maar geen email mét een bijlage versturen.
In het Thunderbird programma op de laptop kan ik wel een bijlage toevoegen maar vervolgens niet meer verzenden.

Het lijkt mij een SMTP of Thunderbird probleem.


Krijg je nog een (fout)melding te zien die aangeeft wat het probleem is?

Hoe groot zijn de bijlagen die je wilt versturen? Lukt het wel met een kleine bijlage?


ik krijg geen foutmelding, het programma blijft in de verstuur modus hangen tot dat die een time out aangeeft, ¨de wachttijd voor SMTP server is verlopen¨

Het maakt geen verschil of ik grote of kleine bijlages wil versturen, pas als ik de bijlage verwijder uit het bericht kan ik de email versturen.


ik krijg geen foutmelding, het programma blijft in de verstuur modus hangen tot dat die een time out aangeeft, ¨de wachttijd voor SMTP server is verlopen¨

Het maakt geen verschil of ik grote of kleine bijlages wil versturen, pas als ik de bijlage verwijder uit het bericht kan ik de email versturen.

Dit is open source (ook van Windows), kan dus best een bug zijn. (Heb je al gekeken of er misschien een revisie is in de Windows versie.)
Ik denk dat je nu zoekt op een forum dat als anologie bestemd is voor auto’s in het algemeen en dan vraagt waarvoor dat gele lampje op je dashboard is. 

Misschien kan je hulp krijgen op de Thunderbird website 

https://www.thunderbird.net/en-US/get-involved/


ik krijg geen foutmelding, het programma blijft in de verstuur modus hangen tot dat die een time out aangeeft, ¨de wachttijd voor SMTP server is verlopen¨

Het maakt geen verschil of ik grote of kleine bijlages wil versturen, pas als ik de bijlage verwijder uit het bericht kan ik de email versturen.

 

Welke instellingen heb je bij de uitgaande server gebruikt, dat zou zo ingesteld moeten zijn maar dan met je eigen e-mailadres:

 

Ik heb zelf net nog getest met versie 102.15.1 en 115.4.1, bij beide werkt verzenden van bijlagen prima dus tenzij je een andere versie erop hebt staan lijkt het mij niet aan een bug in TB te liggen.

 

Heb je trouwens iets ingesteld onder het kopje Bijlagen via Instellingen → Opstellen?

Bij mij staan beide vinkjes aan en de grootte staat op 5MB (staat standaard zo ingesteld).

Heb je misschien een Filelink-opslagservice ingesteld staan?
Zo ja, verwijderd die dan en probeer nog eens of het dan wel lukt om bijlagen te verzenden.


Mijn thunderbird  versie is ook 115.4.1 op de laptop en de desktop .

Ik heb een telfort emailaccount en een KPN account.
Aangezien dat beide onder KPN vallen kon ik voor beide accounts de zelfde SMTP server gebruiken, op de desktop kan dat nog steeds.
Op de laptop moet ik voor email onder @telfortglasvezel en @telfort een SMTP.telftglasvezel.nl server gebruiken en voor email onder @kpnmail.nl de smtp.kpnmail.nl
Dan kan ik wel met bijlage versturen
De desktop versie van TB verstuurd alle email onder SMTP.telfortglasvezel.nl

Aangezien email accounts automatisch aangevuld worden bij een nieuw te installeren email programma kan het best zijn dat het een TB dingetje is.
Graag zou ik mijn email onder één SMTP houden.
Misschien is er aan de instellingen van de TB settings op de laptop, de laatste installatie dus, iets te veranderen.

Ik zal ook eens proberen bij de KPN winkel informatie in te winnen waarom met SMTP van Telfort geen kpnmail meer kan versturen.

Groeten Jan Willem

 


Ook voor je telfort(glasvezel) account moet je de instellingen gebruiken zoals hierboven in het plaatje staan.
Dat staat ook vermeld op de website van KPN: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/e-mail-webmail-e-mailaccount-en-e-mailadres of meer specifiek: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

 

Instellingen IMAP (Aanbevolen)

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

 

Bij beide accounts kan je dezelfde SMTP server kiezen, bij Accountinstellingen gelijk het eerste scherm van een account kan je kiezen welke je wilt gebruiken:

 

Net ook even getest met een telfortglasvezel e-mailadres en die vanuit TB op een W10 PC verzonden via smtp.kpnmail.nl, werkt hier prima dus bij jou zou dat dan ook moeten werken.


Beste GeSp

Met mijn smtp van telfort kan ik email  met bijlage versturen van @telfort en van @telfortglasvezel.nl
                                                                géén email van @kpnmail.nl

Met mijn smtp van kpn       kan ik email met bijlage versturen van @telfort en van @telfortglasvezel.nl
                                                                  géén email van @kpnmail.nl

Dus versturen van email met bijlage met kpnmail lukt  helemaal niet.

Tevens krijg ik de melding via een pop-up van KPN dat mijn nieuwe dat vanaf een log-in van een nieuw apparaat geen HTML ondersteund (???).
In de nieuw geïnstalleerde versie van Thunderbird op de laptop staan HTML gewoon aan,
onder opstellen en adressering staat "berichten opstellen in HTML-indeling " aangevinkt.

Verzenden via mijn telfort email werkt alles prima , met KPN email werkt het niet.
Ontvangen op de beide accounts gaat ook.

 

 


Plaats eens een afbeelding van die melding, die komt mij niet bekend voor.

Misschien dat de instellingen van het kpnmail account corrupt zijn geraakt, het lijkt mij dat de beste optie is om het kpnmail account te verwijderen en opnieuw in te stellen.


Ik heb nu TB opnieuw geinstaleerd.
Nu kan telfort en kpn-mail met bijlade ieder met hun eigen smtp server versturen.
Ik gebruik nu dus beurtelings twee smtp servers op één TB emailprogramma, dat is vervelend.

Het maakt nogal verschil of ik de smtp server handmatig instel of de automatisch zoekversie van TB  gebruik.
Bijvoorbeeld automatisch is de imap poort 143 en volgen de KPNsite 993.
Wil je mij een lijstje sturen hoe ik handmatig een account configureer, van imap tm smtp?

Verder stuur ik nog wat screen shots mee van wat ik zo tegenkom.

 


Ik snap niet waarom het bij jou fout gaat met die IMAP poort instelling als je het automatisch laat instellen, als ik Thunderbird automatisch een telfortglasvezel of kpnmail account laat instellen pakt hij de juiste IMAP gegevens dus poort 993, het enige verschil is dat hij bij telfortglasvezel uitgaande server poort 465 SSL instelt en dat werkt prima, verander je dat naar 587 STARTTLS dan blijft uitgaande mail inderdaad hangen bij gebruik van een telfortglasvezel account terwijl het wel goed werkt als je daar een kpnmail account gebruikt als gebruikersnaam.
Waarschijnlijk heb je daarom dat probleem met versturen van bijlagen.

 

Bij het automatisch instellen van een kpnmail account pakt hij wel 587 STARTTLS en dat werkt dan ook: 

Met de gevonden instelling haalt hij de bestaande mail op en kan ik mail verzenden, ook met bijlagen.

Deze instellingen gebruik je dan voor IMAP:

 

Het enige wat anders is bij gebruik van een telfortglasvezel account is dat je poort 465 SSL moet gebruiken om bijlagen te versturen en als je een kpnmail account gebruikt het wel werkt met poort 587 STARTTLS.

Dit werkt:

En dit ook:

 

Maar dit vreemd genoeg niet:

 

Dit zijn de instellingen zoals KPN die aangeeft, maar bij telfortglasvezel moet je poort 465 SSL gebruiken en niet wat hieronder staat:

Instellingen IMAP (Aanbevolen)

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

 

 

Je kan overigens gewoon 1 SMTP server gebruiken met de juiste instellingen voor alle KPN e-mailadressen, dat heeft geen invloed op de afzender.

Je zou dan die met gebruikersnaam @kpnmail.nl het beste kunnen gebruiken.


Nu kan ik eindelijk email van telfort zowel als kpn op de laptop versturen.

 

De instelling op de laptop is nu:

Standaard uitgaande server smtp.telfortglasvezel.nl
Voor @telfortglasvezel.nl en voor @kpnmail.nl imap poort 993 / SSLTLS
als SMTP smtp.telfortglasvezel.nl SSL/TLS poort 465
gebruiksnaam @telfortglasvezel.nl

Onder deze instelling werkt het dus.

 

Op mijn desktop echter staat ingesteld: imap poort 143 STARTTLS

Voor beide accounts smtp poort 587 STARTTLS
gebruiksnaam @telfortglasvezel.nl

Dat werkt dus ook.

 

Dus voor zover ik het kan overzien:
Of poort imap 993 en SMTP 465met SSL/ TLS ( bij mij op de laptop).

Of poort imap 143 en SMTP 587 met STARTTLS (bij mij op de desktop)

 

Aangezien ik nu de desktop en de laptop aan de praat heb ben ik huiverig om nog wat te veranderen, ben ik nu wel goed bezig met deze instellingen?

 


Mooi dat je het nu aan de praat hebt.

Voor IMAP moet je nu 993 SSL/TLS gebruiken.

Met poort 143 gaat het onversleuteld het internet over en de vraag is hoe lang 143 het nog blijft doen.

 


Beste GeSp

ik heb nu ook @telfortglasvezel op de desktop op IMAP 993 SSL/TLS gezet en alles werkt goed.

Hartelijk dank voor alle moeitedie je in deze zoektocht gestoken hebt.

Groeten Jan Willem