Skip to main content

Bij mijn verhuizing naar een nieuwe woning werd mij min of meer de verplichting opgelegd om van KPN Instap over te stappen naar KPN Plus. De wijziging zou noodzakelijk zijn omdat ik initieel zou overstappen van glas naar koper, maar dat “gegarandeerd werkende koper” op het nieuwe adres bleek dus helemaal niet te werken. Ik heb een maand in de ellende gezeten en ik kreeg wel iets van een noodoplossing maar dat was alleen maar om een beetje te kunnen facebooken en zo.  Nu een maand later heb ik dan eindelijk weer internet via een vers doorgetrokken glasverbinding, hetgeen het begin blijkt van heel veel meer ellende.

 

De nieuwe TV kastjes blijken namelijk verre van een verbetering maar het ergste is nog wel dat mijn toegang tot de email relay server is geblokkeerd. De oorsprong hiervan is dat in al haar wijsheid KPN het toepassen van een eigen email smarthost blokkeert en organisaties binnen hun netwerk daartoe verplicht een relay te gebruiken. Binnen mijn oude overeenkomst kon ik deze ook gebruiken, maar op mijn nieuwe woonadres krijg ik alle emails vanaf mijn domein terug met de melding dat ik aanmeldgegevens dien mee te sturen.

 

Mijn initiële vermoeden hierbij was dat de relay het afzenderadres zou gaan veranderen wanneer ik mijn mailserver deze aanmeldgegevens zou  laten meesturen, maar het blijkt dus dat ik nog steeds de melding terugkrijg dat ik mezelf dien te autoriseren. Dat kan een soort van hoax-melding zijn omdat de KPN email server mijn account niet kent (deze is namelijk van mijn eigen domein) maar dat bevestigt eigenlijk meteen dat deze methode de afzender herschrijft en dat mijn email domein de facto onbruikbaar is gemaakt.

 

Ik wil mijn oorspronkelijke overeenkomst en bijbehorende netwerkfunctionaliteit terug. Contact met de klantenservice levert tot dusverre op dat KPN schijnbaar op haar strepen wenst te staan dat de nieuwe overeenkomst meer dan 14 dagen geleden is ingegaan, maar ik heb emails en SMSjes dat deze pas vanmiddag om 16:17 als gereed is gemeld. Ik begrijp dat sommige verstokte ambtenaren die nog steeds deel uitmaken van dit voormalige staatsbedrijf daar wellicht een andere mening over kunnen hebben, maar voor mij en naar ik met zekerheid durf te stellen de wetgever geldt het moment van inbedrijfstelling als start van de (nieuwe) overeenkomst.

 

Met veel moeite heb ik vandaag hier een klacht over opgetekend weten te krijgen. Daar waren vier telefoontjes voor nodig, de eerste twee werd ik er tijdens het wachten uitgegooid, de derde hoorde zichzelf graag praten en stelde dat ik een IT professional (mij dus) moest inschakelen om de problemen aan mijn kant op te lossen en flikkerde vervolgens de haak erop nadat ik over zijn onophoudelijke geleuter heen moest schreeuwen dat ik niet op een dergelijke wijze geschoffeerd wens
te worden. Waar is toch de tijd dat mensen leerden dat ruzie zoeken met klanten de beste manier is om je eigen bedrijf om zeep te helpen?

 

De vierde die ik sprak nam dan eindelijk de tijd om de klacht serieus te nemen. Ik vrees dan weer wel voor zijn baan omdat hij iets heeft doorgezet wat al die figuren die zichzelf achter ‘noreply@kpn.com’ verbergen niet op hun eigen bureau terug willen krijgen. Wat KPN mijn eega toezegde (ik als officiële contractant heb nota bene nergens voor getekend) was een uitbreiding van mijn diensten, wat ik kreeg was een versobering van mijn diensten en dientengevolge een flinke schadepost welke ondertussen reeds in de honderden euro’s loopt en dus nog doorgaat.

 

Dus mijn vraag is, wie van de moderators is er dapper genoeg om de (onder)directeur te bellen dat die tegen zijn ambtenaren moet vertellen dat ze effe moeten dimmen en doen alsof KPN echt een privaat bedrijf is?

Ik snap je klacht, ook op het andere topic van je. Maar eindigen met: 

Dus mijn vraag is, wie van de moderators is er dapper genoeg om de (onder)directeur te bellen dat die tegen zijn ambtenaren moet vertellen dat ze effe moeten dimmen en doen alsof KPN echt een privaat bedrijf is?

slaat natuurlijk nergens op. KPN is een privaat bedrijf en er moet even verteld worden dat medewerkers moeten dimmen? Respect komt van twee kanten, en als je dat niet kan geven hoor je het ook niet te krijgen. 
 

U zit op een forum en de gemiddelde reactietijd is zo’n 3 tot 4 dagen, zorg er wel voor dat uw forumprofiel zo volledig mogelijk is ingevuld anders gaat er nog meer tijd overheen. 
Tijdens het wachten op een antwoord is het misschien handig om ook de huisregels eens te lezen. 


Ik snap je klacht, ook op het andere topic van je. Maar eindigen met: 

Dus mijn vraag is, wie van de moderators is er dapper genoeg om de (onder)directeur te bellen dat die tegen zijn ambtenaren moet vertellen dat ze effe moeten dimmen en doen alsof KPN echt een privaat bedrijf is?

slaat natuurlijk nergens op. KPN is een privaat bedrijf en er moet even verteld worden dat medewerkers moeten dimmen? Respect komt van twee kanten, en als je dat niet kan geven hoor je het ook niet te krijgen. 
 

U zit op een forum en de gemiddelde reactietijd is zo’n 3 tot 4 dagen, zorg er wel voor dat uw forumprofiel zo volledig mogelijk is ingevuld anders gaat er nog meer tijd overheen. 

 

KPN is een voormalig staatsbedrijf, hetgeen inhoudt dat de aandelen in hoofdzaak nog steeds bij de overheid en/of aanverwante organisaties liggen en meer belangrijk nog dat het management nagenoeg volledig wordt gevuld door verdienstelijke leden van politieke partijen. De hele organisatie ademt ambtenarenstof, als is het alleen maar vanwege dat ‘noreply@kpn.com’. Geen enkel commercieel bedrijf zou het in zijn hoofd halen om zichzelf zo opzichtig zo onbereikbaar te maken.

 

Hier, krijg je een email:
“ Bel 0800-0402 als u de overeenkomst wilt ontbinden”

En dan bel je dus en dan krijg je:
“ja nee daar heb ik geen autorisatie voor hoor dus dat moet ik aanvragen”

Makkelijker dan toch als je me gewoon doorverbindt? kunnen we het gewoon nu regelen…
10 minuten muzak later: “ze zeggen dat...<blablabla>”

 

Ofwel in normale mensentaal, klanten zijn mensen die mij van mijn normale werk afhouden. Dat soort volk noem ik dus ambtenaren.


@gordonb3 
Ik snap dat je een hoop ergernissen hebt, maar kan je ook constructief je probleem uitleggen?

Het gaat over een domein waarvandaan je niet kan mailen?
Vertel eens wat over die opzet? Overigens is KPN voor particulieren geen registrar voor domeinen en ook geen hosting voor websites (op domeinnamen).


@gordonb3 ik ben ambtenaar en ik kan u zeggen dat ik vanmiddag in de stromende regen met een glimlach mijn werk stond te doen. Uw opmerking is kwetsend en ik verwacht dat u die opmerking onmiddellijk verwijderd.


@gordonb3 
Ik snap dat je een hoop ergernissen hebt, maar kan je ook constructief je probleem uitleggen?

Het gaat over een domein waarvandaan je niet kan mailen?
Vertel eens wat over die opzet? Overigens is KPN voor particulieren geen registrar voor domeinen en ook geen hosting voor websites (op domeinnamen).

 

Mijn probleem is dat KPN mijn aansluiting heeft omgewisseld voor eentje waar beperkingen op van kracht zijn welke niet van toepassing waren op mijn oude verbinding. Volgens mij heb ik dat duidelijk genoeg omschreven en al die ongetwijfeld goedbedoelde tips over hoe ik iets dat misschien wel fout zou zitten in mijn configuratie heb ik helemaal niks aan.

Ik heb een werkend systeem van het ene KPN draadje naar een ander KPN draadje verplaatst. Het probleem is dus dat draadje, of beter gezegd het netwerksegment waar KPN dat draadje op gepatcht heeft.


... krijg ik alle emails vanaf mijn domein terug met de melding dat ik aanmeldgegevens dien mee te sturen.

Dit heeft volgens mij niets met de overgang van uw abonnement te maken. Maar volgens mij met nieuw beleid wat een paar weken geleden is ingegaan. Er moet nu altijd ingelogd worden. Zonder inloggen kan er niets meer.

Ik kan er verder weinig over vinden. Ik denk dat KPN het gefaseerd invoerd. En er verder niet veel ruchtbaarheid aan geeft. Maar in dit topic heeft @JanD er over:

https://forum.kpn.com/e-mail-en-cloud-10/e-mail-verzenden-via-outlook-lukt-niet-meer-mail-rejected-foutmelding-597901

Misschien weet hij een bron met meer informatie.


... krijg ik alle emails vanaf mijn domein terug met de melding dat ik aanmeldgegevens dien mee te sturen.

Dit heeft volgens mij niets met de overgang van uw abonnement te maken. Maar volgens mij met nieuw beleid wat een paar weken geleden is ingegaan. Er moet nu altijd ingelogd worden. Zonder inloggen kan er niets meer.

 

Maar zoals gezegd, met inloggegevens meesturen werkt het dus eveneens niet. Met de aanmerking dat mijn KPN account dus geen KPN email adres is.


Je hebt een eigen domein, maar gebruikt de mailserver van KPN? Heb je geen externe mailserver? Of dRaai je dus een eigen mailserver via KPN?


Ah, je had er een link bij gezet. Dat lijkt inderdaad op het probleem dat ik hier zie. Misschien dan dus toch niet dat draadje maar het probleem blijft wel dat KPN dingen van klanten stuk maakt en niet de verantwoordelijkheid toont om dit te herstellen.


Je hebt een eigen domein, maar gebruikt de mailserver van KPN? Heb je geen externe mailserver? Of dRaai je dus een eigen mailserver via KPN?

 

KPN staat niet toe dat machines binnen hun netwerk, met uitzondering van de KPN mailservers zelf, SMTP verbindingen opzetten met machines elders op het internet. Uitgaande emails moeten dus altijd naar een KPN email server worden gestuurd die deze dan moet forwarden. De verplichting om aan te melden impliceert dat de KPN email server de zogenoemde envelope verwijdert en de email in een nieuwe envelope op basis van de inloggevens stopt. Ik heb dat (nog) niet kunnen verifiëren omdat de email nog steeds geweigerd wordt. Het probleem van het vervangen van de envelope is dat dan de afzender in de envelope en die in de emailtekst zelf niet meer hetzelfde zijn en dat is in de meeste gevallen voldoende om emails als spam aan te merken.

 

Korte anekdote, tien jaar terug blokkeerde KPN zelfs inkomende email. Om dat te omzeilen moest je de KPN server als secundaire email server in de DNS opgeven. Als dan iemand email naar je probeerde te sturen kreeg deze eerst een timeout (omdat KPN de toegang blokkeerde) en leverde dit dan vervolgens af op de KPN server die wél toegang had tot de eigenlijke email server. Echt, bizar.


... krijg ik alle emails vanaf mijn domein terug met de melding dat ik aanmeldgegevens dien mee te sturen.

Dit heeft volgens mij niets met de overgang van uw abonnement te maken. Maar volgens mij met nieuw beleid wat een paar weken geleden is ingegaan. Er moet nu altijd ingelogd worden. Zonder inloggen kan er niets meer.

Ik kan er verder weinig over vinden. Ik denk dat KPN het gefaseerd invoerd. En er verder niet veel ruchtbaarheid aan geeft. Maar in dit topic heeft @JanD er over:

https://forum.kpn.com/e-mail-en-cloud-10/e-mail-verzenden-via-outlook-lukt-niet-meer-mail-rejected-foutmelding-597901

Misschien weet hij een bron met meer informatie.

Hallo @Nick83 , mijn bron is een van de superusers hier, die het intern had vernomen en dat KPN de website aangaande mailinstellingen z.s.m. zou gaan aanpassen.

 


Hallo @Nick83 , mijn bron is een van de superusers hier, die het intern had vernomen en dat KPN de website aangaande mailinstellingen z.s.m. zou gaan aanpassen.

 

 

Dat is natuurlijk boter na de vis. Sowieso is het belachelijk om een dergelijke procedure te baseren op het frustreren van klanten in plaats van deze op voorhand van dit soort proefballonnetjes op de hoogte te stellen. En zoals we dus nu zien is de uitvoering eveneens niet foutloos waardoor zelfs als je de instructies volgt de email functionaliteit nog steeds niet hersteld wordt. In dat andere draadje wordt genoemd dat zelfs de webmail van KPN zelf het versturen van emails blokkeert. Hoezo verkloot?

Stel je eens voor dat een bedrijf door zo'n geintje ineens geen facturen meer zou kunnen versturen. Dan heb je als KPN wel wat op je geweten en reken maar dat de curators KPN dan ook weten te vinden.


Een bedrijf zit toch niet op een consumenten abonnement?


KPN staat niet toe dat machines binnen hun netwerk, met uitzondering van de KPN mailservers zelf, SMTP verbindingen opzetten met machines elders op het internet. Uitgaande emails moeten dus altijd naar een KPN email server worden gestuurd die deze dan moet forwarden.

 

Mijn maildomeinen zijn bij Strato, en KPN-mail heb ik nog nooit gebruikt. Ik kan bovenstaand NIET bevestigen. Mocht KPN dit wijzigen, dan ben ik volgende maand weg, maar het lijkt mij een broodje aap.


Hallo @EAZ1964 , ik weet niet wat jij een broodje aap verhaal noemt. 

 


Een broodje aap, dat referereert naar het boek van Ethel Portnoy (1978). Iets waarover gesproken wordt, maar dat niet waar is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Broodjeaapverhaal

 

En in dit geval kan ik zelf gelukkig bewijzen dat het (stuk dat ik uit de email van @gordonb3 haal) niet waar is, want ik verstuur al sinds jaar en dag mail via een smtp server die niet van KPN is.


Het enige wat KPN begin augustus gewijzigd heeft, is het gebruik van de mailserver smtp.kpnmail.nl

Tot die tijd kon je vanaf een KPN aansluiting thuis deze mailserver benaderen zonder authenticatie, m.a.w. zonder in te loggen met KPN e-mailaccount en wachtwoord. Van 'buitenaf’ was authenticatie al heel lang verplicht, maar vanaf 1 augustus moet het altijd en dus ook thuis.

De handleiding staat op de KPN website (zie Hoe stel ik e-mail in op laptop of PC | KPN )


Hallo @EAZ1964 , ik weet niet wat jij een broodje aap verhaal noemt. 

 

Ik gebruik ook gewoon de SMTP-servers van mijn eigen door TransIP gehostte sites. Werkt prima.

Volgens mij is het niet toegestaan om een eigen mailserver te draaien en deze via anderen te relayen dan KPN, als de topicstarter dit claimt.


Hallo @Nick83 hierboven reageert volgens mij mijn bron, die ik eerder aanhaalde.

 


KPN staat niet toe dat machines binnen hun netwerk, met uitzondering van de KPN mailservers zelf, SMTP verbindingen opzetten met machines elders op het internet. Uitgaande emails moeten dus altijd naar een KPN email server worden gestuurd die deze dan moet forwarden.

 

Mijn maildomeinen zijn bij Strato, en KPN-mail heb ik nog nooit gebruikt. Ik kan bovenstaand NIET bevestigen. Mocht KPN dit wijzigen, dan ben ik volgende maand weg, maar het lijkt mij een broodje aap.

 

Als jij email hosting hebt bij Strato dan maak jij met jouw email client verbinding via Submission (poort 587). Dit wordt niet geblokkeerd. Wat KPN blokkeert is SMTP (poort 25) en dat is een probleem voor klanten die geen externe email provider gebruiken maar zelf hun eigen email provider zijn, zoals ik dus.

 

KPN werpt hier nu compleet zinloos een nieuwe barrière op om emails te kunnen versturen zonder van een externe provider gebruik te maken. De verplichting om aan te melden houdt geen enkele spambot tegen omdat deze gewoon de in Outlook opgeslagen credentials en connectie gegevens gebruikt, maar het voor de hand liggende gevolg dat zich nog moet uitwijzen aangezien schijnbaar niemand er nog in is geslaagd onder de nieuwe opgelegde beperkingen mail naar buiten te versturen is dat de aanmelding ervoor zal zorgen dat de emails het KPN netwerk zullen verlaten als "verzonden door <KPN inlog>” in plaats van het oorspronkelijke afzender adres (ik@mijn.domein) en dat is een heel veel groter probleem dan velen hier zich kunnen voorstellen.


KPN werpt hier nu compleet zinloos een nieuwe barrière op om emails te kunnen versturen zonder van een externe provider gebruik te maken. De verplichting om aan te melden houdt geen enkele spambot tegen omdat deze gewoon de in Outlook opgeslagen credentials en connectie gegevens gebruikt…

Maar er kan nu wel specifiek dat account geblokkeerd worden wat gebruikt word voor het versturen van spam. Er hoeft niet meer het hele ipadres geblokkeerd te worden.

En de klant die geblokkeerd is kan nu ook veel specifieker zoeken naar het systeem wat spam verstuurd. Niet op alle pc's, laptops, tablets en mobieltjes zullen alle emailaccounts ingesteld zijn.

...maar het voor de hand liggende gevolg dat zich nog moet uitwijzen is dat de aanmelding ervoor zal zorgen dat de emails het KPN netwerk zullen verlaten als "verzonden door <KPN inlog>” in plaats van het oorspronkelijke afzender adres (ik@mijn.domein) en dat is een heel veel groter probleem dan velen hier zich kunnen voorstellen.

Het lijkt me dat het inloggen geen gevolgen hoeft te hebben voor de verdere afhandeling van de mail.


Maar er kan nu wel specifiek dat account geblokkeerd worden wat gebruikt word voor het versturen van spam. Er hoeft niet meer het hele ipadres geblokkeerd te worden.

 

Het lijkt me dat het inloggen geen gevolgen hoeft te hebben voor de verdere afhandeling van de mail.

 

Ik geloof niet dat jij echt enig inzicht hebt over hoe het email protocol werkt. Het is niet zo heel veel anders als met papieren post, je hebt een brief en een enveloppe. De enveloppe is voor de postbezorger zodat die weet waar de brief heen moet en waar deze eventueel terugbezorgd dient te worden indien onbestelbaar. Die enveloppe zie jij als gebruiker niet, jouw email server gooit deze namelijk weg en toont jou uitsluitend de inhoud. Heb je jezelf wel eens afgevraagd hoe het kan dat jij email ontvangt voor ';;undisclosed-recipients;;’? Dat komt dus doordat de mailserver niet de inhoud van de email leest maar uitsluitend de enveloppe.

 

Op het punt van uitsluitend een specifiek account blokkeren, mijn email server is voor zover van buiten zichtbaar het enige apparaat dat email verstuurt en in geval er ingelogd dient te worden doet deze dat dus ook ongeacht de oorspronkelijke afzender binnen mijn netwerk (ik, mijn vrouw, zoon, dochter) met hetzelfde account. Het resultaat ten opzichte van het blokkeren van mijn IP is dus exact hetzelfde. En nogmaals, het inloggen impliceert dat de enveloppe wordt vervangen en als dan om welke reden dan ook een email onbestelbaar blijkt komt het bericht daarvan niet terecht bij de oorspronkelijke verzender maar bij het KPN inlog account.


Ik geloof niet dat jij echt enig inzicht hebt over hoe het email protocol werkt. Het is niet zo heel veel anders als met papieren post, je hebt een brief en een enveloppe. De enveloppe is voor de postbezorger zodat die weet waar de brief heen moet en waar deze eventueel terugbezorgd dient te worden indien onbestelbaar. Die enveloppe zie jij als gebruiker niet, jouw email server gooit deze namelijk weg en toont jou uitsluitend de inhoud. Heb je jezelf wel eens afgevraagd hoe het kan dat jij email ontvangt voor ';;undisclosed-recipients;;’? Dat komt dus doordat de mailserver niet de inhoud van de email leest maar uitsluitend de enveloppe.

Heel verhaal. Maar wel of niet inloggen maakt hiervoor niets uit.

Op het punt van uitsluitend een specifiek account blokkeren, mijn email server is voor zover van buiten zichtbaar het enige apparaat dat email verstuurt en in geval er ingelogd dient te worden doet deze dat dus ook ongeacht de oorspronkelijke afzender binnen mijn netwerk (ik, mijn vrouw, zoon, dochter) met hetzelfde account. Het resultaat ten opzichte van het blokkeren van mijn IP is dus exact hetzelfde.

Voor uw situatie wel, maar voor de meeste andere klanten niet.

En nogmaals, het inloggen impliceert dat de enveloppe wordt vervangen

Nee. Dat gebeurt niet.

Vanaf een locatie elders moet altijd al ingelogd worden. Als dan voor emailadres A bij de SMTP server de inloggegevens van emailadres B gebruikt worden, dan werkt dat gewoon.

De SMTP server controleert alleen of de gebruikersnaam/wachtwoord klopt met wat er in het systeem staat, maar doet er verder niets mee. Er word daarbij niet naar de mail gekeken of iets aan de email aangepast. Ook niet aan de enveloppe zoals u dat schrijft. 

Ik denk zelfs dat klant A bij de SMTP instellingen de inloggegevens van klant B gebruikt, dat het dan nog werkt.


@gordonb3  Kijk, nu is het duidelijk wat je bedoelt.
Als ik het in een zin voor je mag samenvatten: je draait je eigen mailserver via poort 25 en het verzenden, dat werkt niet meer.

Het had ongeveer 25 verwarrende reacties gescheeld als dat eerder al duidelijk verwoord was geweest.

 

KPN ondersteunt eigen mailserver inderdaad niet voor niet-zakelijk, en om begrijpelijke redenen. Er zijn echter wel manieren om dit toch voor elkaar te krijgen. Ik kan je hierbij niet helpen.

succes

 


Heel verhaal. Maar wel of niet inloggen maakt hiervoor niets uit.

 

Oh jij bent zo'n tussendoorkletser die voordat het verhaal af is alvast even moet laten weten hoe slim jij jezelf vindt...

 

Voor uw situatie wel, maar voor de meeste andere klanten niet.

 

Je bedoelt voor JOU niet. Ik zie hier geen mensen die jou als woordvoerder namens hen hebben aangesteld.

 

En nogmaals, het inloggen impliceert dat de enveloppe wordt vervangen

Nee. Dat gebeurt niet.

Vanaf een locatie elders moet altijd al ingelogd worden. Als dan voor emailadres A bij de SMTP server de inloggegevens van emailadres B gebruikt worden, dan werkt dat gewoon.

De SMTP server controleert alleen of de gebruikersnaam/wachtwoord klopt met wat er in het systeem staat, maar doet er verder niets mee. Er word daarbij niet naar de mail gekeken of iets aan de email aangepast. Ook niet aan de enveloppe zoals u dat schrijft. 

Ik denk zelfs dat klant A bij de SMTP instellingen de inloggegevens van klant B gebruikt, dat het dan nog werkt.

 

Ja dat gebeurt dus wel en nee dat is niet wat een SMTP server of beter gezegd een MTA doet. Zie je nou wel dat je niets van het protocol begrijpt? Aanmelden dient om de enveloppe aan te kunnen maken (dus niet 'wijzigen’) en om nog even te stipuleren hoe belachelijk het is wat jij 'denkt’ is jouw stelling hier dus dat om een email bij jou af te kunnen leveren de afzender zou moeten inloggen op JOUW server (of in jouw geval op de server van jouw email provider). Timmer dan ook gelijk maar een houten plaat over je brievenbus, wat zal jij het rustig krijgen.