Skip to main content
Vraag

Ik kan geen e-mail versturen als ik niet thuis ben

• February 19, 2026
  • 39 reacties
  • 219 keer bekeken

Ik kan geen email versturen als ik op een andere locatie dan thuis ben. Als ik thuis ben lukt het wel. 

Met gmail heb ik geen problemen. Alleen met KPN mail. 

39 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 19, 2026

Beste ​@NeJa gebruik dan de KPN webmail, dan moet het altijd lukken:

https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp

Succes

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Wat gebeurt er dan precies?

Het zou in elk programma moeten werken.

• Auteur
  • Topper
  • February 19, 2026

Ik gebruik webmail.

Ik gebruik het mail programma via het wifi-netwerk van degene waar ik dan ben (bijvoorbeeld bij een van mijn kinderen). Als ik een mail verstuur krijg ik een melding in de geest van: “e-mail verzenden mislukt. Adres van de geadresseerde is ongeldig”.

Als ik later thuis ben wordt de mail wel verzonden. Dus het e-mailadres was wel goed (dat wist ik ook wel, want ik had het veel vaker gebruikt).

Kan het aan de instellingen van de router liggen van degene waar ik ben als ik de email wil versturen? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 19, 2026

Via http://webmail.kpnmail.nl moet het gewoon werken. 

Gewoon op je smartphone in de browser benaderen. 

• Auteur
  • Topper
  • February 19, 2026

Dat zou kunnen, dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik vind het lastig om op mijn smartphone met die kleine toetsjes een bericht te typen. Dat doe ik liever op mijn i pad of mijn laptop. Dat moet toch ook kunnen?!!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 19, 2026

Inderdaad, via de webmail van KPN moet het op ieder apparaat, waar ook ter wereld gewoon werken zoals PeterG ook schrijft 

• Auteur
  • Topper
  • February 19, 2026

Dat zou ik ook denken, maar waar ligt het aan dat het bij mij niet goed gaat? Een of andere instelling??

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

@NeJa 

Gebruik dan eens de laptop/smartphone van diegene waar je dan bent en - indien mogelijk - dezelfde browser. Is er dan een verschil ? Je weet wel zeker dat je in beide gevallen de WiFi gebruikt en niet mobiel werkt ?

• Deelnemer
  • February 19, 2026

Dat het via webmail van KPN moet lukken is dan weer net niet het antwoord op de vraag. Ik lees mee, ik krijg het ook niet voor elkaar via mail app van IPhone. Heb het account al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar helpt ook niet

• Auteur
  • Topper
  • February 19, 2026

Ik zal dat proberen. Goede tip. Ik weet zeker dat ik de WiFi gebruik.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 19, 2026

Hallo ​@NeJa ,

Ik herken dat issue. Zelf heb ik dat al zeker twintig jaar, maar het is voor mij geen probleem. Ik stuur e-mails altijd vanaf thuis. 

Ik vermoed dat je “POP” gebruikt, met “IMAP” heb je dat probleem niet. 

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail

IMAP staat voor ‘Internet Message Access Protocol’. Dit betekent dat je jouw e-mail overal kan bekijken. Op alle apparaten waar je inlogt. We raden dit aan, want zo kan je altijd bij je e-mail.

POP3 staat voor ‘Post Office Protocol 3’. Het werkt een beetje als een postkantoor: je kan op 1 apparaat je e-mail bekijken en versturen. Je mailbox is dan nergens anders te gebruiken.

Via de link hierboven kom je ook bij het instellen van jouw e-mailprogramma.

• Auteur
  • Topper
  • February 19, 2026

Beste Noordzee. Bedankt voor je reactie.

Maar ik gebruik IMAP. Dat kan het probleem  niet   zijn

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 19, 2026

Via je laptop moet het in de browser gewoon ook werken. Webmail.kpnmail.nl via Safari, Firefox, Google Chrome, Edge dus.

Met een mailprogramma zit je met de extra authenticatie. 

• Auteur
  • Topper
  • February 19, 2026

Dus niet via de app?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 19, 2026

Nee. Ik gebruik al geen mailprogramma meer sinds we via ADSL 24/7 internet verbinding hebben. Met inbellen was het nog wel handig. Nu zijn ze naar mijn mening overbodig. 

En ik begrijp van ​@Noordzee dat de mail-app van iPhone / MAC niet goed werkt met kpnmail (buiten de deur).

• Deelnemer
  • February 19, 2026

Nee. Ik gebruik al geen mailprogramma meer sinds we via ADSL 24/7 internet verbinding hebben. Met inbellen was het nog wel handig. Nu zijn ze naar mijn mening overbodig. 

En ik begrijp van ​@Noordzee dat de mail-app van iPhone / MAC niet goed werkt met kpnmail (buiten de deur).

Ik nu ook. Zo jammer dit, bedankt voor jullie reacties 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • February 19, 2026

Het probleem wat je beschrijft klinkt heel erg alsof je op poort 25 aan het mailen bent (wat alleen werkt op KPN netwerken, als die functie niet al lang is uitgeschakeld) of aan het mailen bent zonder in te loggen (wat nog steeds alleen werkt op KPN netwerken)

Aangezien je IMAP gebruikt kan je veilig het account verwijderen. 
Ik raad aan om je account te verwijderen en weer in te stellen. Zorg er voor dat je bij de uitgaande server je gebruikersnaam (volledig e-mail adres) en wachtwoord ook invult, zelfs als er “optioneel” staat.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Dit zijn de IMAP-instellingen:

Inkomende server: imap.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 993 invullen)

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (TLS aanvinken en poort 587 invullen)

Authenticatie: Aan

Gebruikersnaam: KPN e-mailadres

Wachtwoord: KPN wachtwoord

Op al mijn apparaten heb ik het op deze manier ingesteld. 

• Deelnemer
  • February 19, 2026

Het probleem wat je beschrijft klinkt heel erg alsof je op poort 25 aan het mailen bent (wat alleen werkt op KPN netwerken, als die functie niet al lang is uitgeschakeld) of aan het mailen bent zonder in te loggen (wat nog steeds alleen werkt op KPN netwerken)

Aangezien je IMAP gebruikt kan je veilig het account verwijderen. 
Ik raad aan om je account te verwijderen en weer in te stellen. Zorg er voor dat je bij de uitgaande server je gebruikersnaam (volledig e-mail adres) en wachtwoord ook invult, zelfs als er “optioneel” staat.

Nou dit was het dus. Hoe simpel kan het zijn? Ik had bij uitgaande server geen gegevens ingevuld omdat er optioneel staat.

Super, dankjewel!

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • February 19, 2026

“Optioneel” betekent in deze context “Niet elke provider verplicht het”

KPN wel, want veiligheid.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

@NeJa 

Hebben al die andere mensen een andere provider ? Want als je met een emailprogramma (niet de KPN webmail) of een app via het netwerk van provider A contact wil leggen met de emailservers van provider B dan moet je altijd de authenticatie opties aanvinken en invullen (incl. een wachtwoord).

De KPN is bezig om het gebruik van poort 25 te blokkeren. Ook is de KPN bezig om authenticatie verplicht te stellen. Hoe ver dit proces bij de KPN al is gevorderd is of hiermee al klaar is weet ik niet. Hoe het werkt bij andere providers is mij niet bekend.

@D4ALL 

….……. of aan het mailen bent zonder in te loggen (wat nog steeds alleen werkt op KPN netwerken)

Wat bedoel je hiermee ? Kun je dat uitleggen ?

• Auteur
  • Topper
  • February 19, 2026

Beste allen,

Dank voor jullie uitgebreide reacties.

Maar ik ben er nog niet.

Ik heb IMAP ingesteld en gebruik ook poort 587 (dus niet poort 25).

Bij “optioneel” heb ik ook mijn volledige e-mailadres en wachtwoord ingevuld. Dat is dus niet de oorzaak van mijn probleem.

Ik wil graag via de app blijven mailen. 

Iemand zei dat “authentificatie” het probleem kan zijn. Kan dat opgelost worden?

Jan 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • February 19, 2026

@D4ALL

….……. of aan het mailen bent zonder in te loggen (wat nog steeds alleen werkt op KPN netwerken)

Wat bedoel je hiermee ? Kun je dat uitleggen ?

Als je verbonden bent met een KPN netwerk kan je e-mail versturen zonder een gebruikersnaam en wachtwoord op te geven voor de SMTP server. Omdat je via het KPN netwerk verbonden bent gaat de server er van uit dat je het recht hebt. Via andere netwerken niet omdat spammers er dan waarschijnlijk achter komen dat je een openstaande SMTP server hebt en ze die gaan misbruiken. 
Met “nog steeds” bedoel ik, in vergelijking met poort 25 waarvan ik dacht dat die al was uitgeschakeld of wordt uitgeschakeld.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

@NeJa Welke foutmelding krijg je precies?

• Auteur
  • Topper
  • February 19, 2026

Ik denk dat ik het begin te snappen.

Thuis ben ik verbonden met mijn KPN netwerk en dan heb ik geen probleem met uitgaande mail omdat KPN mij “herkent”.

Bij anderen, die geen KPN-netwerk hebben, wordt ik niet herkent en kan ik dus geen uitgaand email sturen.

Apple heeft Authenticatie nog niet standaard opgelost, dus blijft het probleem bij mijn i-phone  en i-pad bestaan. Of helpt het als ik een en ander opnieuw instel op mijn i-phone en i-pad? Eerder advies van D4ALL