Skip to main content

Als ik een mail wil versturen krijg ik deze melding: Unable to relay without authentication. 

Het vreemde is dat ik helemaal niets heb veranderd.  

smtp.telfort.nl Poort 587 startlls geen authentificatie

imap.telfort.nl  poort 993 SSL?TLS normaal wachtwoord

 

Kpn is in batches 'authenticatie' aan het aanzetten op de mail accounts. 

Tegenwoordig is het vinkje wachtwoord onthouden nodig in de instellingen van het gebruikte e-mail programma. 

 


@Maarie 

Dan moet je waarschijnlijk toch die “authenticatie” aanvinken en/of invullen. Bij de KPN is dit sinds kort nodig om email te kunnen versturen. Stukje bij beetje, wordt dit “uitgerold” voor alle mensen die een KPN account hebben. En nu was jij aan de beurt.


Wat ik ook aanvink wel of geen authenticatie, of met wachtwoord, het werkt niet.


@Maarie 

Misschien moet je “smtp.kpnmail.nl” en “imap.kpnmail.nl” gebruiken ?


Dat moet ik nog proberen maar op telefoon en tablet werkt het wel gewoon met telfort


Dat moet ik nog proberen maar op telefoon en tablet werkt het wel gewoon met telfort

Dan pas je dat toch aan?


Hoe doe je mail op je telefoon? Met webmail? webmail.kpnmail.nl dus. 

Mail-app?


Als ik het aanpas werkt het ook niet  en ook niet als het opnieuw installeer,  de telefoon niet met webmail. Ik ga wel een keer kpn bellen 


@Ria Vlugt Zo moet het wel lukken met deze stappen: 

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail


@Ria Vlugt @Maarie Ik zie dat het al goed uitgelegd is, is het nog gelukt met telefonische hulp of de stappen hierboven?


Nee, het werkt nog steeds niet. Volgens de helpdesk werkt Thunderbird niet meer moet het met Outlook doen. Is dan toch vreemd dat ik wel kan ontvangen met Thunderbird. 


Volgens de helpdesk werkt Thunderbird niet meer moet het met Outlook doen. 

Dat is pure onzin. Plaats hier eens een screenshot van de instellingen in Thunderbird voor de uitgaande mail.


Hoi @Maarie 

Voor de uitgaande mail is het tegenwoordig ook nodig om authenticatie te gebruiken.
KPN voert dat geleidelijk bij iedereen in. Ook Thunderbird kan dat als Authenticatiemethode Normaal wachtwoord wordt gebruikt, zoals in onderstaande afbeelding staat ingesteld. Bij de eerste keer verzenden het wachtwoord ingeven en opslaan.


@Maarie 

Misschien helpt het volgende. Verwijder het account in Thunderbird (geeft niks omdat je IMAP gebruikt). Zet de laptop uit en daarna weer aan. En maak het account weer aan. Werkt het dan wel weer ?


Zo was de oude situatie maar beiden werken niet

d, werkt niet.

 

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy


@Maarie Je zou TSL in plaats van StartTLS gebruiken, bij StartTLS worden accountnaam en wachtwoord onversleuteld overdragen.

Ga naar tools → settings → privacy&security

Klik 'saved passwords' & 'show passwords'

Klik op smtp server telfort account -> 'edit password' en copier het account wachtwoord in veld 'smtp wachwoord'


Lastig probleem


@Maarie we zijn al weer even verder, heb je nog een oplossing kunnen vinden?


Nee, het werkt nog steeds niet


Plaats eens (opnieuw) een screenshot van de instellingen voor de uitgaande mail. Poets daarbij wel privé gegevens weg zoals het eerste deel (voor @) van hete mailadres.


@Maarie 

Niet toevallig een update van Thunderbird gehad vlak voordat dit probleem optrad ?


 


 


 

Hier moet achter Authenticatiemethode staan "normaal wachtwoord". Zoals @RBxx hierboven ook al heeft laten zien.


 

Hier niks aan veranderen. Dit is voor het ophalen van mail. En dat werkt goed voor zover ik begrijp.


Reageer