Skip to main content
Vraag

Ik kan geen mail verzenden sinds aansluiting op glasvezel

  • 25 August 2024
  • 15 reacties
  • 114 keer bekeken

Sinds ik glasvezel heb aangesloten kan ik geen mails meer uitsturen (wel ontvangen). Zowel mijn telfort account als via icloud adres werken niet. Is er een wijziging die ik zelf hierbij moet doorvoeren? 

Waarschijnlijk verstuurt u nog mail via een onbeveiligde verbinding op poort 25. Dat is KPN stapsgewijs steeds meer aan het blokkeren. 

U moet de instellingen van uw email client aanpassen. In Outlook ziet dat er zo uit:

 


Hij staat al ingesteld op poor 587, dus daar lijkt het niet aan te liggen. Bij Authenticatie staat nu niets ingevuld, is dat nog iets dat ik moet aanpassen?


Bij Authenticatie staat nu niets ingevuld, is dat nog iets dat ik moet aanpassen?

Ja. Authentie is nu ook verplicht volgens mij.


En welke gegevens moet ik daar dan invullen? Ik heb verschillende opties geprobeerd o.a. met mijn login gegevens die ook bij de inkomende mail moeten worden ingevuld, maar krijg telkens de melding dat verficatie van accountnaam of wachtwoord mislukt is. 


Via de KPN webmail kun je wel je mail afhandelen @Remko Weijer , zo ja, dan kloppen inderdaad de instellingen in je eigen programma niet.

Sinds een jaar moet authenticatie c.q. verificatie aan staan i.c.m. SMTP poort 587.

 


@Remko Weijer

Welke versie van Windows en welk emailprogramma gebruik je ?


Ik werk op een Mac, Sonoma 14, en maak gebruik van Mail. 

In mijn mailprogramma heb ik altijd met succes bij de logingegevens gebruikt die ik ook gebruik voor inloggen op de webmail-pagina (van KPN, Telfort is door KPN overgenomen).

Wanneer ik in webmail achter de schermen bij mijn instellingen van de mailaccounts kijk, staat daar echter een ander wachtwoord. Ik weet niet welk wachtwoord dat is (is in sterretjes weergegeven), maar kan ik wel eventueel aanpassen. Ik vraag me af of dat het eigenlijk wachtwoord is, dat bij de authenticatie wordt gevraagd?

Tot gister was er echter niks aan de hand - door de verandering naar glasvezelnetwerk is dit probleem ontstaan. 


Wanneer ik in webmail achter de schermen bij mijn instellingen van de mailaccounts kijk, staat daar echter een ander wachtwoord. Ik weet niet welk wachtwoord dat is (is in sterretjes weergegeven)...

Als het sterretjes zijn, hoe weet u dan dat het een ander wachtwoord is?


De lengte van het wachtwoord dat ik normaal gebruik is veel langer dan het aantal sterretjes  (als dat al iets zegt). 


De lengte van het wachtwoord dat ik normaal gebruik is veel langer dan het aantal sterretjes  (als dat al iets zegt). 

Dat zegt niets. KPN weet uw wachtwoord niet. Dus weten ze ook niet hoe lang het is.


Helder. Dan heb ik nog altijd geen oplossing voor het issue dat ik gebruikersnaam en wachtwoord invul bij de uitgaande mailserver en er een melding komt dat die gegevens niet kloppen. 

 


Je gebruikersnaam is je volledige emailadres en het wachtwoord is het wachtwoord dat je ook gebruikt om via de webmail in te loggen @Remko Weijer 


@Remko Weijer 

Kom je wel bij de webmail binnen ? Zo ja, dan zijn de gebruikersnaam + wachtwoord goed.

Probeer eens om de beveiliging te veranderen (denk:  TLS 1.0, TLS 1.1, SSL, STARTTLS). In mijn emailprogramma ziet het er als volgt uit. Zie het plaatje:

 

Afgaande op een eerder topic hier op het forum vereist glasvezel een betere beveiliging.


Ik heb het met alle hulp kunnen oplossen. De oplossing zat in dat bij gebruikersnaam het volledige mailadres moet worden gebruikt. Dank voor alle tips. 

 


@Remko Weijer 

Tja, dat is inderdaad iets wat vaker voorkomt ………………...


Reageer