Skip to main content
Beantwoord

Ik kan ineens niet meer mailen met KPN-mailadres via solcon glasvezel

• January 28, 2026
  • 5 reacties
  • 59 keer bekeken

Ik ben  ongeveer 5 jaar geleden overgestapt van KPN DSL na Solcon glasvezel. Dit had als voordeel dat ik mijn mailadres eindigend op @hetnet.nl gratis kon blijven gebruiken. Dit werkte gewoon naar behoren maar ongeveer een half jaar geleden kon ik ineens geen mail meer met mijn @hetnet.nl mailadres. Dit deed ik middels thunderbird en een uitgaande mailserver van KPN Smtp poort 25. eerst dacht ik dat het aan de verificatie lag naar de uitgaande server smtp.kpnmail.nl aangezien er geen verificatie plaatsvond. Vervolgens van alles geprobeerd mbt de verificatie echter zonder resultaat en  mijn gebruikersnaam e.d. kloppen wel aangezien ik op webmail wel kan inloggen. Ik kan  mij niet voorstellen dat ik de enige hier in ben dus hoor het graag even. Alvast bedankt. Mvg 

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@J.M. Scherpenkate 

Uitgaande mail moet tegenwoordig met authenticatie (usernaam, wachtwoord) worden verzonden. KPN voert dit voor alle gebruikers in. Gebruik je wel de juiste poort? Poort 25 kan niet meer.

Dt zijn de juiste instellingen:

Vul dit in bij uitgaande e-mail

1. Vul bij 'Server' in: 'smtp.kpnmail.nl'.
  2. Vul bij 'Poort' in: '587'.
  3. Kies bij 'Versleutelingsmethode' voor 'STARTTLS'.
  4. Vink 'Aanmelding via beveiligd wachtwoordverificatie...' uit.
  5. Klik dan op [Verbinding maken].

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

5 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 28, 2026

Hallo ​@J.M. Scherpenkate 

Uitgaande mail moet tegenwoordig met authenticatie (usernaam, wachtwoord) worden verzonden. KPN voert dit voor alle gebruikers in. Gebruik je wel de juiste poort? Poort 25 kan niet meer.

Dt zijn de juiste instellingen:

Vul dit in bij uitgaande e-mail

1. Vul bij 'Server' in: 'smtp.kpnmail.nl'.
  2. Vul bij 'Poort' in: '587'.
  3. Kies bij 'Versleutelingsmethode' voor 'STARTTLS'.
  4. Vink 'Aanmelding via beveiligd wachtwoordverificatie...' uit.
  5. Klik dan op [Verbinding maken].

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

Goedemiddag, maar werkt dit ook als je op een glasvezelverbinding van Solcon zit want relaying wordt niet toegestaan voor zover ik weet. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 28, 2026

Beste ​@J.M. Scherpenkate je bent klant bij Solcon, dus je kunt het beste de helpdesk van Solcon even raadplegen.

Dat Solcon gebruik maakt van de KPN infrastructuur doet niet ter zake, het is een zelfstandig bedrijf met hun eigen instellingen.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 28, 2026

Goedemiddag, maar werkt dit ook als je op een glasvezelverbinding van Solcon zit want relaying wordt niet toegestaan voor zover ik weet. 

Zolang jij rechtstreeks verbindt met de KPN mailserver, en usernaam en wachtwoord gebruikt, moet dat gewoon werken.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 29, 2026

@J.M. Scherpenkate 

Voor de KPN webmail heb je een browser nodig . Als je jouw emailprogramma gebruikt werkt dan leg je op een andere manier contact met de KPN emailservers.

Indien je m.b.v. een emailprogramma via het netwerk van provider A (Solcon) met de emailservers van provider B (KPN) contact wil leggen MOET je de “verificatie/authenticatie” opties aanvinken en invullen. En zoals ​@RBxx aangaf is het gebruik van poort 25 (onversleuteld) vragen om moeilijkheden. Het gebruik van poort 25 wordt geleidelijk/is al door de KPN onmogelijk gemaakt.