Skip to main content
Beantwoord

Ik kan sinds kort geen mails versturen via mijn e-boekhoud programma

• July 22, 2025
  • 28 reacties
  • 274 keer bekeken

Middels mijn contactpersoon van mijn boekhoudprogramma heb ik de volgende werkinstructie verkregen om het weer goed te krijgen. Ik hebĀ  onlangs telefonisch contact genomen met jullie klantenservice en ben hier naar doorverwezen.

Zouden jullie mij hierbij willen helpen zodat ik weer gebruik kan maken van mijn e-boekhoud programma.

Goedeiddag,Ā 

Ā 

Zoals besproken hierbij de spf-record betrekking tot je mail en de daarbij behoren de werkwijze om dit in te stellen.

v=spf1 include:spf.ews.kpnxchange.com include:_spf.e-boekhouden.nl ?all

Ā 

1. Log in bij je DNS-provider

Dit is meestal je domeinregistrar of hostingprovider, bijvoorbeeld TransIP, Yourhosting, Cloudflare, GoDaddy, etc.

2. Ga naar de DNS-instellingen

Zoek het onderdeel waar je DNS-records kunt beheren.

3. Voeg een nieuw TXT-record toe

Naam (Host/Alias): @ of je domeinnaam (bv. voorbeeld.nl)

Type: TXT

Waarde (Content): Hier komt je SPF-regel.

Beste antwoord door Marlon92

ik heb geen eigen domein naam, geen website, alleen een KPN e-mail.

Dan kunnen we kort zijn: het kan niet. Je kunt het emailadres van KPN gebruiken om zelf email te versturen. Met bijvoorbeeld Outlook of Thunderbird. Of met een app op de telefoon.Ā 

e-boekhouden.nl zou op dezelfde manier email kunnen versturen met jouw KPN emailadres als afzender. Maar dan moeten ze het wachtwoord hebben van jouw mailbox. Dat wil jij niet geven als je verstandig bent. En hun willen dat wachtwoord niet eens hebben.Ā 

Je hebt een eigen domeinnaam nodig. Als je die neemt zonder extra diensten, dus ook zonder email, dan kost een nl domeinnaam maar 1 euro per maand ex BTW. Daar ga jij niet failliet aan. Er is geen reden om dat niet te doen.

28 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 22, 2025

Beste ​@SemGĀ zo te lezen ben je een zakelijke klant en kun je bellen met de klantenservice van KPN via 0800 0403.

Dit forum is van consumenten voor consumenten en geen (zakelijke) KPN helpdesk.

Je zou ook bij de leverancier van je boekhoudpakket te rade kunnen gaan, zij leveren het pakket immers werkend op c.q. zij behoren het pakket immers werkend op te leveren, daar betaal je tenslotte dik voor.

Via welke provider heb je je zakelijke mailaccount(s) lopen?

Ā 

Ā 

• July 22, 2025

Daar kunnen we je niet bij helpen. Dat moet je echt zelf doen. Zoals geschreven: je moet inloggen bij jeĀ hostingprovider, bijvoorbeeld TransIP, Yourhosting, Cloudflare, GoDaddy.

Maar ik vraag me af of dit goed gaat...

Heb je een eigen domeinnaam? Bijvoorbeeld "mijnbedrijf.nl" of zoiets? Gebruik je een emailadres zoals bijvoorbeeld "info@mijnbedrijf.nl"?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 22, 2025

ik werd via de kpn mensen hierheen gestuurd,

die konden mij niet helpen,

de mensen van E-boekhouden zeggen dat ik een regelĀ bij de DNS server moet zetten!!

Ā 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 22, 2025

Hoi ​@SemG, welkom op de KPN Community. Door het wegvallen van het zakelijke forum, kan je ook hier je vraag stellen. Echter hebben de meeste ervaring met consument vragen.

Ik denk dat jij of e-boekhouden.nl momenteel iets door de war haalt. Zelf geen ervaring met KPN Webmail, maar zover ik weet heb jij geen beschikking over de DNS records van KPN Webmail server, toch?

Je gebruikt ook geen eigen domein. Juist dat is de situstie dat je een DNS record zelf kan/moet toevoegen. Hoe is jouw situstie nu? Verstuur je met smtp via e-boekhouden.nl de mail met de server van Webmail?

En is dit zakelijk webmail, of particulier?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 22, 2025

hoi ikheetjef

Ā 

klopt heb nu geen gegevens van DNS verstuurde voorheen met SMTP van e-boekhouden zelf, maar dat werkte dus niet meer.

op advies van ze naar de smtp van outlook 365 en koppeling daar aangevraagd en is ook geactiveerd.Ā 

webmail gaat vooral zakelijk

Ā 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 22, 2025

Dus nu gebruik je Outlook 365 via smtp? Dat werkt wel? Of ook niet?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 22, 2025

outlook werkt gewoon, ontvangen en verzenden is geen probleem, maar als ik een rekening via e-boekhouden wil versturen lukt dat niet.Ā 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 22, 2025

outlook werkt gewoon, ontvangen en verzenden is geen probleem, maar als ik een rekening via e-boekhouden wil versturen lukt dat niet.Ā 

Ja, de DNS record die e-boekhouden.nl voorstelt is een SPF record. Die is voor als je vanaf een andere server met jouw domeinnaam wilt verzenden.Ā 

Ik vermoed dat nu e-boekhouden.nl alleen het emailadres heeft en vanaf hun server wilt versturen met @outlook.com als domeinnaam. Dat kan niet.

Je moet ergens in e-boekhouden SMTP settings kunnen invullen. Dan logt e-boekhouden.nl in op jouw account en stuurt vervolgens de mail vanaf de server van Microsoft, wat wel weer mag.Ā 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 22, 2025

Hier kan je SMTP server instellen ​@SemGĀ 

en dit zijn weer de gegevens van Microsoft 365:

Ā 

• Antwoord
  • July 22, 2025

Dan kunnen we kort zijn: het kan niet. Je kunt het emailadres van KPN gebruiken om zelf email te versturen. Met bijvoorbeeld Outlook of Thunderbird. Of met een app op de telefoon.Ā 

e-boekhouden.nl zou op dezelfde manier email kunnen versturen met jouw KPN emailadres als afzender. Maar dan moeten ze het wachtwoord hebben van jouw mailbox. Dat wil jij niet geven als je verstandig bent. En hun willen dat wachtwoord niet eens hebben.Ā 

Je hebt een eigen domeinnaam nodig. Als je die neemt zonder extra diensten, dus ook zonder email, dan kost een nl domeinnaam maar 1 euro per maand ex BTW. Daar ga jij niet failliet aan. Er is geen reden om dat niet te doen.

AriƫnC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 22, 2025

Als ik een partij zou aanraden, dan zou ik zeggen: TransIP of Mijn.Host.

YourHosting en Versio zijn absurd duur, en raad ik af.

Ā 

Het aanvragen is een appeltje en een eitje, en je kan meteen na aanvraag meteen de DNS instellen. En als dat niet lukt, dan hebben ze altijd goede ondersteuning daarbij.Ā 

Verder is een website ook niet verplicht voor een domeinnaam, al kan het wel wat transparantie geven over je bedrijf. Al vertel je maar enkel wie je bent, of hoe ze je kunnen bereiken.

Als je alles goed doet, dan is KPN niet meer relevant in deze kwestie. Je hebt immers een eigen domeinnaam, en een eigen mailbox die erbij hoort.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 22, 2025

Keyword: authenticatie.Ā 

Dat moet je instellen in je e-mail programma.Ā 

Kpn is dat in kleine batches aan het invoeren en dat is nu kennelijk bij jou gebeurd.Ā 

WebmailĀ  dus http://webmail.kpnmail.nl werkt altijd.

• July 22, 2025

Keyword: authenticatie.Ā 

Ja. e-boekhouden.nl zouĀ dus het wachtwoord moeten hebben. Maar dat is geen optie. Als klant zijnde wil je dat wachtwoord voor jezelf houden. Als je verstandig bent. En dat bedrijf wil die wachtwoorden van al hun klanten niet eens hebben. Als ze gehacktĀ worden, dan liggen al die wachtwoorden op straat. Van alle mailboxen van al hun klanten. Zo'n risico wil je als bedrijf zijnde niet lopen. Gehackt wirden is al erg genoeg. Maar als dan al de mail van al de klanten daar dan ook nog eens bij komt, dan is de ramp niet te overzien.Ā 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 22, 2025

Als ik een partij zou aanraden, dan zou ik zeggen: TransIP of Mijn.Host.

YourHosting en Versio zijn absurd duur, en raad ik af.

Vimexx, wat zelfde eigenaar heeft als TransIP is qua prijzen (ook verlenging) goedkoopste van allemaal. Dus ook zeker een aanrader!

TransIP is super goed, ook qua service, maar net iets te duur naar mijn mening. Maar als de financiële ruimte (en wil) er is, is TransIP zeker goede keuze. 

En via Cloudflare domein aanschaffen is ook aanrader, want daar betaal je echt bodemprijzen. Helaas bieden ze geen .nl aan.Ā 

• July 22, 2025

Het gaat over alleen een domeinnaam. Meer heb je niet nodig. Dat kost bij zo ongeveer alle partijen maar 1 euro per maand. Daar is nauwelijks prijsverschil tussen.Ā 

Ik heb het zelf geregeld bij mijndomein.nl.Ā 

SPF record toevoegen en e-boekhouden.nl kan facturen versturen met emailadres bijvoorbeeld facturen@<jouwbedrijfsnaam>.nl als afzender.Ā 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 22, 2025

Daar is nauwelijks prijsverschil tussen.Ā 

Duur domeintje als je het vergelijkt met Vimexx, waar je voor verlenging maar 5,69 betaald.Ā 

Eerste jaar heeftĀ iedereen stuntprijzen (Vimexx 0,48 euro) en daarna zijn er partijen, waaronder TransIP, waar je echt wel de hoofdprijs betaald.Ā 

• July 22, 2025

Daar is nauwelijks prijsverschil tussen.Ā 

Duur domeintje als je het vergelijkt met Vimexx, waar je voor verlenging maar 5,69 betaald.Ā 

Ik heb mn domeinnaam nog nooit "verlengd". Wat houd dat in? šŸ˜‰

Ik zie het bedrag ook staan op de site. Maar waarom staat er nergens waar dat voor is? 1 malig? Of per jaar? Of per maand?Ā 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 22, 2025

Beste ​@SemGĀ laat eens een screendump zien van de mailinstellingen binnen je e-boekhoudprogramma (e-boekhouden.nl ???)

Laat wel de persoonlijke gegevens zoals mail-accountnaam weg.

Ā 

Ā 

Ā 

• July 22, 2025

Beste ​@SemGĀ laat eens een screendump zien van de mailinstellingen binnen je e-boekhoudprogramma (e-boekhouden.nl ???)

Dat is volgens mij geen programma wat je op de pc installeert. Volgens mij is het een online website.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 22, 2025

Dat is volgens mij geen programma wat je op de pc installeert. Volgens mij is het een online website.

Dat ben ik met je eens ​@Marlon92Ā , maar in je eigen portal zul je van alles in moeten stellen zodat het specifiek voor jouw bedrijf ingericht is, dus ook de mail.

Ā 

• July 22, 2025

Dat ben ik met je eens ​@Marlon92Ā , maar in je eigen portal zul je van alles in moeten stellen zodat het specifiek voor jouw bedrijf ingericht is, dus ook de mail.

Daar zou je waarschijnlijk geen wachtwoord van je email account in kunnen stellen. En al zou dit kunnen, dan zou je dit niet eens moeten willen.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 24, 2025

Ik heb mn domeinnaam nog nooit "verlengd". Wat houd dat in? šŸ˜‰

Ik zie het bedrag ook staan op de site. Maar waarom staat er nergens waar dat voor is? 1 malig? Of per jaar? Of per maand?Ā 

Die 0,48 euro bij Vimexx is voor het eerste jaar, daarna verleng je voor 5,69 euro per jaar. Als dit de factuur van je eerste jaar is, ben je al helemaal duur uit. Mijndomein heeft ook een actieprijs van €1 voor het eerste jaar. Dat is overal wel gebruikelijk.

Vaak na verlenging gaat de prijs significant omhoog. Bij TransIP betaal je voor het eerste jaar 0,49 euro en daarna springt ā€˜ie omhoog naar 14,99 excl. BTW.Ā 

Opzeggen en dan weer opnieuw aanschaffen kan je dan doen, maar dan zit je domein wel elke keer één maand in quarantaine en kan deze daarna ook door iemand anders gekaapt worden als diegene sneller is met bestellen of gebruikt maakt van een dropcatch bot. 

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 24, 2025

Het Office 365 screenshot hierboven suggereert dat je een SMTP server plus naam/wachtwoord authenticatie aan e-boekhouden kunt opgeven. Dat is de simpelste oplossing, server smtp.kpnmail.nl, STARTTLS,Ā  e-mail adres als gebruikersnaam,Ā  en wachtwoord. Terecht is de vraag of u dat wilt. U zou een extra email adresĀ  kunnen aanmaken viaĀ  mijnKPN (facturen-bedrijf@kpnmail.nl o.i.d.) en dat specifiek daarvoor gebruiken, dan hoeft u niet het wachtwoord van uw hoofd mail account te delen. Uiteraard moet van dat account dan ook de inbox gelezen worden.

SPF definieert een lijst van servers die mail mogen verzenden uit naam van het kpnmail.nl domein. De suggestie om DNS aan te passen is natuurlijk mooi als uw bedrijf een eigen domein heeft met een IT afdeling die daar verantwoordelijk voor is, maar een internet service provider als KPN zal natuurlijk nooit willekeurige bedrijven aan hun SPF lijst toevoegen.

Anders toch een eigen domein plus e-mail. Daar moet u dus wel volledige toegang hebben tot DNS om e-boekhouden aan SPF toe te (laten)Ā  voegen, anders bent u nog net zo ver….Ā 

Ā  Ā 

• July 24, 2025

Die 0,48 euro bij Vimexx is voor het eerste jaar, daarna verleng je voor 5,69 euro per jaar.

Het staat er alleen niet gewoon helder en duidelijk. Maar hoe dan ook, of het nu 12 euro is of € 5,69, het is in beide gevallen klein geld.

• July 24, 2025

Het zou eigenlijk wel leuk zijn als de topicstarter zelfs weer eens van zich liet horen.