Skip to main content

De laatste dagen heb ik enkele keren een email ontvangen die lijkt te zijn verstuurd door mijn eigen planet email account. De inhoud is uitsluitend: -{ } Er zitten geen bijlagen of onderwerp bijĀ 

Het vreemde is dat deze niet in mijn verzendbox zit. Nu werd het nog gekker: ik heb net een email adres in een website van een stichting aangemaakt en ontvang op mijn adres vanaf de mail van die stichting precies zo'n zelfde mail. Is dit een hack?

@MullensĀ :

Nee, dit is geen hack. Ik krijg eens in de zoveel tijd ook een email die van mijzelf afkomstig zou zijn. Maar ik weet zeker dat ik deze email nooit heb verstuurd (naar mijzelf). Ik neem aan dat er software in omloop is waarmee men het afzendadres van een email kan veranderen.

Als jouw account gehackt is, is er een simpele methode om dit ongedaan te maken. Verander gewoon het wachtwoord van zowel jouw KPN ID als al jouw emailaccounts.


BesteWilly22, dank voor de reactie. Ik zalĀ dan maar gewoon afwachten of het weer een keer gebeurt.Ā 


@MullensĀ :

Ik heb nog even nagedacht.

1)) Ik ontvang dit soort emails ca. 3 Ć Ā 4 keer per jaar. Zolang het hierbij ga ik mij geen zorgen maken.

2))Ā Dit is waarschijnlijk geen hack maar jouw computer zou wel geĆÆnfecteerd kunnen zijn, omdat jij ook diezelfde ā€œrare emailā€ krijgt van die stichting.

Vraag eens aan mensen die regelmatig email van jouĀ ontvangen of zij dezelfde problemen hebben. Misschien is er herkenbaar patroon. Als zij ook hetzelfde probleem hebben dan is het mogelijk dat Ć©Ć©n of meerdere computers geĆÆnfecteerdĀ  zijn.

Advies:Ā  ScanĀ jouw computer op malware (bijv. met de ESET online scanner of met de Malwarebytes malware scanner programma). Blijven de problemen daarna voortduren dan zouden de computers van jouw kennissen ook geĆÆnfecteerd kunnen zijn en moeten ook zij misschien hun computers op malware scannen.

(Hebben andere lezers van dit topic nog betere/andere suggesties ?)


@MullensĀ :

Ik neem aan dat er software in omloop is waarmee men het afzendadres van een email kan veranderen.

Dat klopt helemaal, en dat is eigenlijk bij elke software het geval, dus ook bij bijvoorbeeld Microsoft Outlook. Het afzenderadres wordt bij het versturen van e-mail niet gecontroleerd op juistheid, daardoor is het dus mogelijk om mails vanaf een ander adres te sturen.