Skip to main content
Beantwoord

Ik wil email via smtp relay instellen

• August 21, 2025
  • 28 reacties
  • 295 keer bekeken

Ik heb een energiemanagement systeem thuis in de meterkast en wil periodiek een statusbericht naar mijn eigen email adres bij KPN sturen. Dat zou moeten kunnen via smtp-relay. Ik heb in dit systeem de instellingen die KPN aangeeft gebruikt:

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl

TLS en poort 587.

Verder mijn email adres ingevuld en het bijbehorende wachtwoord.

Ik krijg echter een foutmelding: 

504 5.5.4 Unsupported AUTH mechanism

Ik heb de leverancier van het energiemanagementsysteem gevraagd welk authenticatie hij gebruikt. Dat is het PLAIN mechanisme. Het zou volgens het backoffice van KPN moeten werken, maar het lukt bij mij niet. Unsecure relay werkt niet.

Weet iemand een oplossing?

Beste antwoord door HeidiV

Je moet een app wachtwoord aanmaken, daarmee zou het moeten werken.

28 reacties

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • August 21, 2025

Heb je ook SSL poort 465 geprobeerd?

• August 21, 2025

In mijn e-mail programma staat poort 465

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 21, 2025

Kijk wel heel goed uit met relay's en dat je geen open-relay veroorzaakt. Grote kans dat je dan een doorgifteluik wordt van spammers, en dat de abuse-dienst even niet aardig zal zijn. ;-)

• Auteur
  • Topper
  • August 21, 2025

Poort 465 lukt evenmin, helaas.

JanD
Superuser
  • August 21, 2025

Staat authenticatie wel aan bij de SMTP-instellingen ​@Pietervang , want dat is de foutmelding.

• Auteur
  • Topper
  • August 21, 2025

Ja, authenticatie staat aan.

• August 21, 2025

Kun je een schermafdruk plaatsen van de instellingen die je gemaakt hebt? Bij het emailadres even wegpoetsen wat voor het @ staat. Wachtwoord zullen sterretjes zijn waarschijnlijk. 

• Auteur
  • Topper
  • August 21, 2025

In de screen print is op twee plaatsen tekst overschreven. Er staat op beiden hetzelfde.

• August 21, 2025

Tja dit moet goed zijn. Ik weet niet waarom het niet werkt.

JanD
Superuser
  • August 21, 2025

Wat gebeurt er als je op de knop TEST drukt ​@Pietervang ???

En wat gebeurt er als je onder de test button op reset smtp configuration klikt???

• Auteur
  • Topper
  • August 21, 2025

Als je op TEST drukt verschijnt het bericht dat de email niet afgeleverd kan worden.

En na RESET zijn alle instellingen gewist. Opnieuw invullen levert precies dezelfde foutberichten als voor de RESET.

Heeft iemand commentaar op PLAIN als mechanisme? Dat zit in mijn energiemanager.

• August 21, 2025

Doe je kopie/plak ?
Het zou niet de eerste keer zijn dat er dan een onbedoelde spatie achter aan zit.
En / of typ/plak het eens in (platte) tekstverwerker.
Zitten er bijzonder tekens in ?
Gebruik je dezelfde gegevens ook in een e-mail programma ?
( ja, allemaal (te) voor de hand liggend, maar ja . . . )

• Auteur
  • Topper
  • August 21, 2025

Triviale foutjes sluipen er inderdaad makkelijk in. Maar nee, niets met copy/paste. Wachtwoord "vers" ingetypt.

En uiteraard voor de zekerheid met dezelfde gegevens mijn webmail -succesvol- geopend.

• August 21, 2025

Heeft iemand commentaar op PLAIN als mechanisme? 

Nee. Dat is normaal, dat gebruikt KPN ook.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 22, 2025

Die instellingen heb ik in Thunderbird ook, en werkende. Daarbij aannemend dat (TLS) op het apparaat hetzelfde is als STARTTLS in Thunderbird en PLAIN overeenkomt met “normaal wachtwoord”. Als eens geprobeerd de gegevens in te voeren, het apparaat te herstarten en dan de test te doen? Niet waarschijnlijk dat het helpt, maar dan is in ieder geval zeker de SMTP software herstart. 

HeidiV
Topper
  • August 22, 2025

...
Zitten er bijzonder tekens in ?
...

Deze vraag is nog niet beantwoord, sommige apparaten kunnen bepaalde vreemde tekens in het wachtwoord niet juist verwerken waardoor het wachtwoord niet meer klopt.

Gezien de foutmelding verwacht ik niet dat dat het probleem is maar je weet maar nooit.

• Auteur
  • Topper
  • August 22, 2025

Ik heb “vreemde” tekens in mijn wachtwoord. Bij wijze van experiment heb ik (tijdelijk) een nieuw wachtwoord aangemaakt met uitsluitend letters en cijfers. Als ik dat gebruik, verandert er niets. De foutmelding komt identiek aan de vorige keren terug.

De energiemanager is een aantal keren opnieuw opgestart. Ook een reset van de smtp-instellingen geprobeerd. Allemaal geen effect.

HeidiV
Topper
  • August 22, 2025

Je zou het nog via een andere mailserver kunnen proberen die PLAIN AUTH ondersteunt, als je een NAS hebt waarop je een mailserver kan installeren zou je dat kunnen proberen.

• Auteur
  • Topper
  • August 22, 2025

Ik heb Gmail geprobeerd. Dat resulteert in een andere foutmelding:

535 5.7.8 Username and Password not accepted. For more information, go to 5.7.8 https://support.google.com/mail/?p=BadCredentials 4fb4d7f45d1cf-61a7577462esm5327051a12.36 – gsmtp

Mijn energiemanager gebruikt PLAIN als mechanisme; ik begrijp dat Outlook.com een andere authenticatie gebruikt,  OAuth2 . Dat mijn poging om een @outlook.com adres te gebruiken op een fout uitliep kan daaraan liggen.

Andere mogelijkheden zie ik niet; ik heb geen NAS.

Kent iemand wellicht een andere provider die PLAIN gebruikt?

Vanwege het feit dat zowel KPN als Gmail vastlopen op ongeldige credentials heb ik ook vragen uitstaan bij de OEM leverancier van deze functionaliteit in de energiemanager. Geen bruikbare reacties tot op heden.

HeidiV
Topper
  • August 22, 2025

Gmail gebruikt standaard een ander authenticatie.

Je kan een app password maken en die gebruiken, Option 2 op de pagina: https://support.google.com/a/answer/176600?hl=en

• Auteur
  • Topper
  • August 22, 2025

Ik heb in een ander artikel gezien dat Google  OAuth gebruikt als authenticatie, maar de leverancier beweert in de handleiding dat Gmail ondersteund wordt. Daarbij staat niets over de authenticatie. Daardoor had ik hoop dat het zou lukken. Maar helaas...

• August 22, 2025

Ik heb in een ander artikel gezien dat Google  OAuth gebruikt als authenticatie, maar de leverancier beweert in de handleiding dat Gmail ondersteund wordt. Daarbij staat niets over de authenticatie. Daardoor had ik hoop dat het zou lukken. Maar helaas...

Die handleiding is dan waarschijnlijk verouderd. Want ik denk dat Google nu geen plain wachtwoord meer ondersteund. 

Al moet ik zeggen... dat ik volgens mij nog een WordPress site hebt draaien die zn mail verzenden via Google. Daar heb ik hier pas nog een schermafdruk van geplaatst zit ik me nu te bedenken. 

Gevonden:

https://support.google.com/a/answer/176600?hl=nl

• Auteur
  • Topper
  • August 22, 2025

Ik vrees ook voor veroudering: Google zegt per (als het goed heb begrepen) 1 mei 2025 naar OAuth overgaan te zijn. Maar de handleiding van de energiemanager staat vandaag nog steeds met de tekst over gmail support op het internet. Wel is de revisiedatum ervan uit 2022. 

HeidiV
Topper
  • Antwoord
  • August 22, 2025

Je moet een app wachtwoord aanmaken, daarmee zou het moeten werken.

• Auteur
  • Topper
  • August 22, 2025

Ik heb een app wachtwoord aangemaakt (16 karakters) en in het veld voor het wachtwoord ingevuld. Daarna de testfunctie van de energiemanager een bericht laten maken. Resultaat in mijn mailbox:

“ If you have received the test email, your email settings are correct. “

Met het app wachtwoord werkt het dus nu!. Ik kan verder, met gmail. Niet met KPN.

Allen bedankt voor de bijdragen!!🙌