Skip to main content

Hallo KPN,

 

(1)

in een bestaande setup met een fysieke outlook client ben ik momenteel niet in staat om mail te verzenden. Krijg de onderstaande melding:

 

Ga ik in de mail instellingen van mijn account kijken:

Dan lijkt het erop dat ook die functionaliteit de servers tracht te vinden maar niet kan afronden, met het volgende nietszeggende resultaat:


Aan die outlook configuratie is geen bal veranderd. Laatste mail is verstuurd op (account 1) 31 mei (account 2) 19 Juli.

imap server werkt gewoon, nieuwe mails van vandaag komen binnen. SMTP lijkt niet te benaderen te zijn.

(2)

Is dit specifiek voor mijn outlook cliënt? Nee...

Ik ben thuis, kon dus even een bluemail client testen op mijn smartphone.

Mail naar mijn vrouw gestuurd. Ook die mail blijft in de outbox van de bluemail cliënt hangen.

(3)

Online gekeken naar mijn webmail.  Cliënt is gewoon benaderbaar, ziet de outboxen van de lokale clients natuurlijk niet. Hier heb ik de eigenlijke mail waar het mij om ging verstuurd. Hier werd de mail wel verstuurd.

(4)

Tenslotte nog gekeken of er serverproblemen waren met bijvoorbeeld die SMTP server. Dit was, zoals na die webmail al was te verwachten niet het geval.

Wat gaat hier fout? Is er iets veranderd aan de SMTP identiteit (poortnummer ed.) dat ik op beide clients nog moet doorvoeren?

 

KPN heeft bijna een jaar geleden de veiligheidseisen aangescherpt om mail te kunnen verzenden.

SMTP-poort is 587 en authenticatie c.q. verificatie dient aangevinkt te zijn. @rationeel 2.0 


Zojuist beide accounts vanuit Outlook getest. Een recent toegevoegde account die kijkt naar smtp.kpnmail.nl test positief:
 

Het oudere account (nog met een *.tiscali.nl) adres slaagt voor het verzenden niet. Lijkt dus adres specifiek te zijn…. Dit account had een smtp.telfort.nl server geconfigureerd. Dat is natuurlijk oud maar heeft nog steeds wel gewerkt:

  Kan het zijn dat smtp.telfort.nl niet meer toegankelijk is?


@N.N. Dank je voor je reactie, was zelf al weer druk met een tweede reactie.

Op zich heb ik ruim een maand terug nog met het tiscali/telfort adres mail verstuurd, maar ik zie inderdaad verschillen in de configuratie van beide adressen:

tiscali account/tefort SMTP:
 

Meer recent KPNmail adres:

Ik neem aan dat die poortnummers server specifiek zijn, ik twijfel daarom of ik zomaar poort 587 voor die Telfort SMTP kan adopteren. Encryptie wordt inderdaad helemaal niet gebruikt 🤐.


Die poort 25 kan in ieder geval niet meer. Dat is echt geschiedenis zo ongeveer. Dus veranderd dat maar. Maak het bovenste plaatje maar gelijk aan het onderste plaatje.

Bij tabblad Outgoing Server zet u zo een vinkje:

 


Nee, sorry mensen, ben er nog niet, misschien moet alles nu langs die kpn server gaan lopen. Ik heb nu dit:

 

telfort server accepteert bestaand password niet.


 

Zal niet direct antwoorden na nu, ga even offline, kom hier later zeker nog op terug. In ieder geval bedankt voor jullie hulp. Wordt gewaardeerd!


Username moet het volledige emailadres zijn. Niet alleen wat voor het apenstaartje staat.


@rationeel 2.0 

Gewoon voor alles deze emailinstellingen gebruiken (ook voor een Telfort emailadres):

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc


@Nick83 en @WMG-N 

Allebei jullie suggesties gaven mij het extra zetje. Jullie beiden (en ook @N.N. ) bedankt voor jullie betrokkenheid. Achteraf was de verandering best wel logisch.

 

Wet van de verdeelde aandacht zorgde er alleen voor dat zoiets pas wordt opgepakt als de functie omvalt 😐. Maar dit is nu beter en vooral veiliger. En dat is wat telt. Nu nog even langs de configuratie mijn vrouw, want die zal het zelfde euveltje wel hebben.


Mooi dat het met behulp van enkele mede community leden is opgelost @rationeel 2.0 


Reageer