Skip to main content

Sinds enkel dagen zijn in m’n XS4ALL IMAP folder bij een aantal wat oudere emails de inhoud/berichttekst en afzender verwisseld.

Zo is biiv. bij een email met het afzender adres van vrienden, de inhoud zichtbaar van een bestelling via internet inclusief de afbeelding van de firma.

Ook zijn bij een aantal email de inhoud onleesbaar of verdwenen met de melding DKIM invalid en DKIM error

Ik gebruik Thunderbird en bij IMAP mailaccounts van andere providers is alles OK, dus lijkt het me niet dat de het mailprogramma de oorzaak is.

 

Hallo @Sliding 

 

Hoe zien die zelfde berichten eruit als je in webmail kijkt?


Ik was al van plan om dat te gaan bekijken en vergelijken.

Laat het wel weten


In de webmail zie ik de berichten zoals ze oorspronkelijk zijn. Wel zijn er enkele verdwenen.

Ik denk dat ik handmatig op m’n PC de XS4ALL  inbox handmatig op de harde schijf even elders parkeer en dan het mailprogramma

weer open zodat het de IMAP data weer opnieuw inleest.

Ik vermoed dat het terugzetten van de mailfolders van de laptop die ik op vakantie gebruik naar m’n PC net gebeurd is nadat het

mailsysteem is overgegaan naar dat van KPN. Daarmee klopte de IMAP data in het bestand niet meer met dat op de server.

Kan het anders niet verklaren. Van de andere providers is alles nl. wel goed zonder problemen gebleven.

Dat was in voorgaande jaren bij XS4ALL ook altijd OK


Het terugzetten van je mailfolders zou i.d.d. de oorzaak kunnen zijn i.c.m. het overgaan naar KPN.

En wat je wilt gaan doen lijkt mij ook de beste methode, dan weet je zeker dat hij het allemaal opnieuw ophaalt.

 

Maar als je IMAP gebruikt is zo'n actie van terugzetten van mailfolder vanaf je laptop toch helemaal niet nodig, je PC synchroniseert daarna vanzelf wel weer met de IMAP server.


Dat is inderdaad niet nodig als je alleen IMAP gebruikt.

Naast m’n privé mail heb ik veel zakelijke mail (van meerdere mailservers) die ik via filtering naar lokale “mailboxen” op de harde schijf op sla. Die zitten dan niet meer in/op de IMAP/mailserver. Als ik meerdere weken in het buitenland zit, worden deze opgeslagen op de laptop. Op m’n PC thuis zitten deze mails dan niet in de bewuste mailboxen/mappen als ik het mailprogramma start.

Het is dan voor mij handiger om het volledige Thunderbird mail profiel over te zetten van de laptop naar de PC en vice versa, i.p.v. dat handmatig bij te werken dat alleen voor de gewijzigde lokale mappen te doen. Dat overzetten gaat al vele jaren foutloos, behalve wat er nu tijdens de XS4ALL→KPN transitie is gebeurd.

Nog dank voor het meedenken 🙂


Nog even een extra stukje..

Had hetzelfde probleem met de Imap bij een andere provider waar ik een site heb. De oorzaak ligt volgens mij bij het toevoegen van DKIM etc. aan hun mailserver. Daan klopt de server-data die Thunderbird heeft opgeslagen niet meer met met de actuele data. De afwijkingen zitten alleen in de mails van vóór de wijziging.

Het herstel gaat overigens eenvoudig. Heb eerst even een betreffende inbox bestanden even verplaatst als test-backup. Dan Thunderbird gestart , de info wordt opnieuw geladen en alles is weer perfect in orde.

Geen DKIM fouten of mails met foute inhoud meer te zien


Mooie aanvulling.

Toch wel apart dat berichten waar dus voorheen geen DKIM inzat nu juist problemen geven of hebben ze aan die oude berichten toch nu ook DKIM toegevoegd?


Ja, aan die oude berichten is nu ook DKIM toegevoegd incl. de foute die nu ook weer de juiste inhoud tonen. Vandaar dus die fouten. Heb nog gezocht op “DKIM Invalid” en zie dat bij meer mensen er problemen optreden. Weer een typisch voorbeeld van iets invoeren zonder de klant te informeren.

 


I.d.d. niet heel erg handig om dat zomaar in te voeren zonder enig bericht aan hun klanten.


Om eerlijk te zijn wist ik dit ook niet. Ik vind er ook weinig over terug op deze website:

https://www.xs4all.nl/overzicht/

 

Ik begrijp wel dat het nu weer in orde is?