Skip to main content

Sinds ik een nieuwe laptop heb, bewaart Webmail mijn inkomende mail niet meer. Zojuist heb ik ontdekt dat de mail er nog wel op binnenkomt, maar na 5 minuten wordt verwijderd. Binnenkort heb ik webmail weer nodig. Ik heb alle instellingen bekeken, maar niet kunnen vinden hoe ik dit aan kan passen. Vroeger bleef gewoon alle inkomende mail in de inbox staan tot ik het zelf verwijderde. Dat wil ik weer. Wie kan mijn helpen?

 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hallo @Jansje Meijer 

Gebruik je op de nieuwe laptop ook een e-mail programma  (Windows Mail of Outlook bijvoorbeeld)? Dan vermoed ik dat daarmee via POP3 de mail regelmatig (ws. elke 5 minuten) wordt opgehaald en daardoor van de KPN mailserver wordt verwijderd. Dan zijn er twee mogelijke oplossingen:

  1. in het e-mailprogramma de optie “kopie van berichten op server achterlatenaanzetten *
  2. Geen POP3 maar IMAP gebruiken in het e-mailprogramma

*edit: tekst aangepast


Hoi Ruud, dank je wel voor je reactie.
Mijn probleem is dat ik al decennia lang gebruik maak van Incredimail. Nu heb ik op Seniorweb gelezen dat zij a.s. vrijdag de stekker er uit gaan trekken en dat ik vanaf die dag geen e-mail meer kan ontvangen of versturen:-(
Nu moet ik dus een ander e-mail programma downloaden, maar ook daar kom ik nog niet echt uit. Ik hoopte dus op Webmail terug te kunnen vallen. 
Ik heb naar jou twee opties gezocht en hoewel ze heus wel ergens verstopt zullen zitten, heb ik ze niet kunnen vinden. 
Ben bezig al mijn relaties (maar dat zijn er nogal wat:-( te vragen mijn e-mailadres te wijzigen in mijn g-mailaccount. 


Hallo @Jansje Meijer , stopt Incredimail of stop Seniorweb met de ondersteuning van Incredimail?

Als je Windows 10 gebruikt, heeft Windows10 al een standaard programma dat MAIL heet en je zo kunt gebruiken voor diverse accounts, ook GMail.

UPDATE:

Ik heb het bij Seniorweb gelezen, Incredimail stopt er definitief mee.

 

 


Hallo Jan, ik denk toch dat eerste.
https://www.seniorweb.nl/artikel/incredimail-stopt-ermee-wat-nu

 


Hallo @Jansje Meijer 

Als Incredimail er helemaal mee stopt, zal daarmee ook het ‘leeghalen’ van de mailserver moeten stoppen. Dan blijven de mails als het goed is wel zichtbaar in de Webmail. Kijk eens wat er gebeurt als je de komende dagen alvast Incredimail niet opstart. Blijven dan de mails wel staan in webmail?


Goed idee. Ik heb nu “bij starten  Incredimail laden” uit gezet. 
Ben benieuwd. Dank voor het meedenken!


 


Hoi Ruud, het werkt! ze zijn blijven staan! Nogmaals dank!

 


Mooi @Jansje Meijer , dat is één probleem opgelost. Dan kan je in het vervolg webmail gebruiken.

Maar heb je nog mailtjes in Incredimail staan, die belangrijk zijn? Dan is daarvoor ook nog snel een oplossing nodig. Misschien het makkelijkst om die dan door te sturen naar je Gmail account. Of eventueel uitprinten, als dat voldoende is.

Backup en/of exporteren vanuit Incredimail is kennelijk geen optie, zoals het artikel op Seniorweb aangeeft.


Dag @Jansje Meijer. Van harte welkom hier. Ik begrijp dat inkomende e-mail automatisch wordt verwijderd na 5 minuten. Ik zie dat je de oorzaak hebt kunnen achterhalen en het probleem hebt kunnen oplossen met de hulp van @RBxx. Dat is heel fijn. :slight_smile:  Mocht je toch nog ergens hulp bij nodig hebben, dan lees ik het graag. 


Hoi Ruud, ik heb zojuist, zoals Seniorweb aangeeft, geprobeerd Free Incredimail Viewer te installeren. Google geeft daarvoor echter meerdere programma's. Degene die ik heb gedaan werd ik geen wijs uit en heb ik dus maar weer verwijderd:-(
Ook heb ik de contactgegevens geëxporteerd zoals zij aangeven. Het resultaat is een excelsheet -voor zover ik kan zien- zonder data. 
Weet je, soms vind ik mezelf best wel een beetje slim, maar met dit soort zaken zo ontzetten blond:-(
En nu moet ik dus een nieuwe e-mailprogramma downloaden. Ook daar weet ik niet welke ik moet kiezen en hoe ik dat moet aanpakken. Ik héb Windows 10, ik héb een Microsoft Office pakket,  
Seniorweb heeft het over Office Outlook 2016, als ik google, zie ik Office Outlook 2019. Welke moet ik hebben….. en Outlook.com via de browser is voor mij helemaal nieuw.  En dan is nog “mailen in Windows 10”een optie. Ik zie door de bomen het bos niet meer en heb het gevoel dat ik gruwelijk misbruik van je maak, maar kun jij me adviseren?


Hallo Natasja, leuk om te zien dat er toch ook nog iemand van KPN zelf achter de knoppen zit. Ik heb zojuist, zoals je ongetwijfeld kunt zien, mijn verhaal uit de doeken gedaan voor Ruud, die met tot op heden goed heeft geholpen. Maar als jij me kunt helpen, mag dat uiteraard ook;-)

 


Hallo @Jansje Meijer 

In afwachting van een reactie van @Natasja , hier alvast mijn reactie.

Als je al een Microsoft Office pakket hebt is dat een prima oplossing. Outlook 2019 is de nieuwere versie. Outlook 2016 is gewoon een oudere versie, het betreffende artikel van Seniorweb is ook al wat ouder.

Ook Microsoft Mail (standaard onderdeel van Windows 10) is goed, maar wel wat beperkter in mogelijkheden.

De betreffende programma's moeten eenmalig worden ingesteld, Dit wordt uitgelegd op de KPN website: Instellen mail op laptop/PC voor de meest voorkomende e-mailprogramma's.

Tot slot kan je altijd kiezen voor KPN webmail.


Ik durf het haast niet meer te vragen, maar stap 1 is: “Open Outlook en klik op bestand” . 
Hoe open ik een programma wat ik nog niet heb???
Ik moet eerst weten hoe ik het moet installeren en het lukt me niet er achter te komen. 


Ik moet eerst weten hoe ik het moet installeren en het lukt me niet er achter te komen. 

Oh, dat komt onverwacht, want je zei eerder:

…. Ik héb Windows 10, ik héb een Microsoft Office pakket,  

Installeren van Microsoft Office kan ik niet ‘even’ uitleggen.

Dan zou ik (voorlopig) gaan voor Microsoft Mail, dat is standaard aanwezig in Windows 10.

Of KPN Webmail natuurlijk, Nog makkelijker want dat staat al klaar voor gebruik.


Dag @Jansje Meijer. Natuurlijk! Het is momenteel alleen erg druk en we reageren in topics op volgorde van binnenkomst. Vandaar dat mijn reactie iets langer op zich liet wachten. Ik zie dat @RBxx je alweer te hulp is geschoten. :slight_smile:  Als je geen Microsoft Office hebt geïnstalleerd op je laptop/PC, dan is Outlook inderdaad niet aanwezig. Anders zou je dat bij ‘Start’ moeten kunnen vinden onder ‘Office Applications’. Je kunt dan inderdaad het beste het standaard Windows 10 e-mailprogramma of je KPN Webmail gebruiken.


@RBxx , dat klopt ook , maar het onderdeel Outlook heb ik daarvan nog nooit gebruikt. 
@Natasja het geeft niet hoor, als het wat langer duurt, want ik kan inderdaad terugvallen op Webmail, maar juist omdat ik het Microsoft Office pakket heb, leek het me het meest voor de hand liggen dat ik nu Microsoft Outlook ga gebruiken. En het zal heus wel heel simpel zijn, maar ik zie het gewoon niet. 
Ik probeer nu “o Outlook” (is dat hem? die “o” staat in een blauw icoontje.), maar mijn wachtwoord wordt niet geaccepteerd. Welk wachtwoord moet ik gebruiken? Mijn Microsoft wachtwoord lijkt me logisch, maar dat accepteert hij dus niet. Of moet het mijn KPN wachtwoord of mijn “hetnet Webmail” wachtwoord zijn? Wat een vragen een digibeet al niet weet te verzinnen hè. 
Ik heb ook mijn KPN wachtwoord geprobeerd. In beide gevallen krijg ik de melding “Er is iets mis gegaan. Niet aangemeld bij de inkomende (IMAP-)server. De link die daaronder staat: “problemen met het instellen van uw account oplossen) helpt me ook al niet echt, want Engels. 
ook heb ik al diverse filmpjes op YouTube bekeken, maar de instructie komen niet overeen met wat ik op mijn scherm zie. 
Is er ook nog een andere manier waarop ik hulp kan krijgen van KPN behalve dit forum? (overigens met respect voor jullie welwillendheid). Op de site heb ik het niet kunnen vinden. Ik ben bang dat dit een gebed zonder eind wordt.


Hallo @Jansje Meijer als “digibeet” kan het heel lastig lijken en via het forum is het lastig om kennis over te dragen. In de huidige situatie met corona is het ook lastig om een beroep op iemand te doen bij je thuis. Voorlopig doorgaan met Webmail is dan verstandig lijkt mij. Neem geen onnodig risico!

Op de pagina op de KPN website Instellen mail op laptop/PC die ik gisteren aangaf, staat het wel uitgelegd voor de verschillende programma's.

 o  Outlook met het blauwe icoontje is inderdaad het juiste programma. Je hebt dezelfde usernaam (e-mailadres) en wachtwoord nodig als voor Webmail.


Oké Ruud, opnieuw mijn dank.  Morgen opnieuw proberen.:wink:


Hallo @RBxx en @Natasja , het is gelukt hoor! Dank voor jullie hulp. 


Dat is mooi @Jansje Meijer , graag gedaan.


Ik zie dat @RBxx je uitstekend heeft geholpen en het is gelukt om e-mail in te stellen voor Outlook. Fijn! Mocht je toch nog ergens hulp bij nodig hebben, dan weet je ons te vinden.


Reageer