Skip to main content

Naast het KPNmail adres hebben we ook een ander E-mail adres. Bij het instellen van het E-mail adres in outlook krijg ik de uitgaande mail alleen werkend door smtp.kpnmail.nl in te stellen en het werkt niet als ik de smtp server van de andere provider invul.

Het probleem is nu dat de uitgaande mails op de mobiele apparaten nu alleen werken als we thuis aan de WiFi hangen zijn en niet op een ander of buiten.

 

Ligt dit aan KPN (KPN laat geen andere smtp servers toe) of aan de andere provider?

 

John Janssens

Hallo @John L.B. 

 

Waarschijnlijk heb je geen authenticatie aan staan.

Bij KPN werkt dat ook zo, je kan prima vanaf een ander netwerk mail verzenden zolang je maar verzend met authenticatie aan, voor authenticatie gebruik je normaal dezelfde gegevens als waarmee je de mail ook ophaalt.
Voor KPN gebruik je deze instellingen:

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

 

Hoe je dat voor die server van je niet KPN email adres precies moet instellen moet je dan even opzoeken bij die provider.
Daarna zou het verzenden ook via de smtp server van de andere provider moeten lukken.


@John L.B. 

@GeSp heeft gelijk.

Als je via het netwerk van provider A met de emailservers van provider B contact wil leggen dan moet je voor elk account in jouw emailprogramma de authenticatie/verificatie opties aanvinken en invullen. Dit geldt zowel voor elke WiFi verbinding en elk mobiele verbinding.

Als je ook buitenshuis email wil ontvangen en versturen (buiten het bereik van jouw of een andere WiFi) dan moet je daarvoor een apart mobiel abonnement hebben.

Bovenstaand verhaal geldt voor elke provider (o.a. de KPN).


Bedankt beide ik ga dit proberen


Mail versturen met als afzender een emailadres van een andere provider, bijvoorbeeld van ziggo, via de smtp server van KPN kan niet eens. Volgens mij.

Als u een ziggo emailadres heeft, dan zou u ook de smtp server van ziggo moeten gebruiken. Maar wel met authenticatie. Dus inloggen. 


Bedankt, met jullie tips heb ik het werkend gekregen.

Het andere E-mail adres hebben we bij de HCC.

Momenteel wordt het via de smtp.kpnmail.nl verzonden.

Ik heb dan wel moeten instellen, zoals door jullie aangegeven, dat bij het verzenden de KPN inloggegevens worden gebruikt.

Bedankt voor de tips.


Hallo @John L.B. 

 

Je kan het beste de SMTP server van HCC zelf gebruiken anders heb je kans dat jouw mails die je via de KPN mailserver verzend vanaf je HCC e-mailadres in de spam map bij de ontvangers terecht komen.

 

Servernaam: smtp.hccnet.nl

Poort, kies uit een van de volgende:
•    Poort 587, Beveiliging: STARTTLS
•    Poort 465, Beveiliging: SSL

Authenticatie: Wachtwoord en gebruikersnaam zijn hetzelfde als van je HCC-account, heb je nog geen account, log dan in op mijnhcc.nl met je lidnummer (deze staat op je ledenpas) en je HCC-code (deze vind je in de brief die bij de pas zat) en maak een account aan.

 

Bron: https://hcc.nl/categorie-overzicht/algemeen/smtp


Beste GeSp,

 

Klopt, maar HCC is met een migratie bezig en en het verzenden vie smtp.hccnet.nl werkt niet goed.

Kan wel onderling met ander HCC E-mails mailen, maar naar een ander domein, bijvoorbeeld naar mijn KPN mailadres, dan komt de mail niet aan. Krijg ook een melding dat het ergens blijft hangen.

Met de huidige instellingen kan ik nu in ieder geval verder totdat migratie bij HCC is afgerond.

 


@John L.B. Even iets heel anders John, puur uit persoonlijke belangstelling.

Ik dacht dat HCC indertijd was overgenomen door XS4ALL, wat dus nu weer van KPN is. HCC heeft dus nog eigen mailservers, begrijp ik? Wie is dan momenteel de provider van HCC-leden: HCC zelf, XS4ALL of KPN?

Piet.


Als HCC (ik ken het niet) onderdeel is van KPN, dan is het logisch om de smtp server van KPN te gebruiken.


@Nick83 Zie alhier Hobby Computer Club - Wikipedia en hier HCC - Home.

Piet.


Hallo @P.J.M. van der Vooren @Nick83 @Willy22 @GeSp @John L.B. via onderstaande link kom je op de startpagina van de HCC en staat er uitgelicht e.e.a. over de migratie van de mail.

HCC - Home

Hieronder ook de nodig info voor mailverwerking:

HCC - Faq - HCCnet


@John L.B.

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de HCC - vanwege één of meer redenen - “niet zo gelukkig was” met de service die ze van de KPN kregen en dat ze daarom overstappen naar een ander "platform”. Dat kan de reden zijn waarom je nu die authenticatie opties moet aanvinken en invullen. HCC zou wel eens bij een andere provider (dan de KPN) kunnen zitten. Weet iemand hier meer over ?


...

 


@John L.B. Even iets heel anders John, puur uit persoonlijke belangstelling.

Ik dacht dat HCC indertijd was overgenomen door XS4ALL, wat dus nu weer van KPN is. HCC heeft dus nog eigen mailservers, begrijp ik? Wie is dan momenteel de provider van HCC-leden: HCC zelf, XS4ALL of KPN?

Piet.

Tijdens de overgang van de E-mails naar XS4ALL zijn de bestaande hccnet.nl E-mail adressen blijven bestaan. De vereniging HCC is niet overgenomen door XS4ALL.

John


@John L.B.

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de HCC - vanwege één of meer redenen - “niet zo gelukkig was” met de service die ze van de KPN kregen en dat ze daarom overstappen naar een ander "platform”. Dat kan de reden zijn waarom je nu die authenticatie opties moet aanvinken en invullen. HCC zou wel eens bij een andere provider (dan de KPN) kunnen zitten. Weet iemand hier meer over ?

 

De vereniging HCC is niet overgegaan naar XS4ALL en dus nu naar KPN.

De hccnet.nl E-mails zijn in eigen beheer gebleven zover ik heb begrepen.

 


@John L.B.

HCC-Net zat organisatorisch bij Telfort en is vandaar overgegaan naar de KPN. Daarom moesten de gebruikers van HCC-Net ook hun gegevens aanpassen toen Telfort werd “binnengeschoven” bij de KPN. Maar ik weet verder niet hoe ver/diep die integratie van HCC-Net bij de KPN gaat/ging. Misschien beperkt de inbreng van de KPN bij de HCC zich tot één of meer onderdelen van de techniek voor het emailverkeer.