Skip to main content

Ik weet dat  het gebruik van een VPN de kans (veel) groter maakt dat verzonden email wordt aangemerkt als spam en daarom geblokkeerd kan gaan worden. Ca. 3 dagen geleden kwam ik op YouTube een video (duur: ca. 15 minuten) tegen waarin meerdere vraagtekens worden gezet bij het gebruik van een VPN. Mijn technische kennis van internet en email is beperkt. Daarom het volgende verzoek. Bekijk de volgende video en geef jouw mening over de inhoud van de video. Vertel eens of de meneer in de video wel of niet gelijk heeft als hij zegt dat het "betalen voor een VPN in feite betalen is voor een langzamer internet". Ook wordt gezegd dat het dataverkeer op internet al op meerdere manieren zou zijn versleuteld en dat daarom een VPN simpelweg een (onnodige) extra laag encryptie is en daarom jouw dataverkeer langzamer maakt.  Ik persoonlijk vind de inhoud daarom zeer geloofwaardig.

Misschien wil @Raymondt ook zijn mening geven over de video ??

 

 

Persoonlijk ben ik van mening dat een betaalde VPN absoluut weggegooid geld is.

Het klopt 100% dat Internet trager zal zijn bij het gebruik van een VPN verbinding.


Ik heb de video niet helemaal gezien, maar mijn mening:

VPN versleutelt alles wat over de lijn gaat, dat kost CPU-tijd op je eigen PC en op de server van de VPN provider. Hoeveel langzamer de verbinding wordt hangt af van het type VPN en de capaciteit die de VPN provider beschikbaar stelt (en berekent).

Voor versleuteling is VPN zinloos omdat de meeste webpagina’s en email al versleuteld over de lijn gaan. Niemand kan inhoud lezen behalve je eigen PC die de  sleutels afspreekt met de server.  E-mail komt met of zonder VPN ongecodeerd op de tussenliggende mailservers tenzij je de mail zelf versleutelt in je mail programma. 

Omzeilen van regio beperkingen bij multimedia is een zinnige toepassing van VPN tot het moment dat de media aanbieder de VPN provider’s IP adresssen wel erg veel tegenkomt en de deur dicht doet. 

Voor de rest is het: hoever vertrouw je KPN en de Nederlandse overheid. De wet schrijft bepaalde logging voor dus je laat sporen achter bij KPN. Met goed geconfigureerde VPN is het enige spoor dat achterblijft de verbinding met de VPN provider. De vraag van logging verplaatst zich dan naar de VPN provider. Die loggen natuurlijk nooit, zeggen ze, maar als een stevige geuniformeerde Zwitser voor de deur staat wordt alles vloeibaar, is al gebleken. 

Je laat wel minder sporen achter bij de sites die je bezoekt. Niet je eigen IP adres, maar dat van de VPN provider wordt gelogd. Maar dan moet je wel consequent in prive modus surfen, en zorgen dat alle cookies en andere ongerechtigheden die op je PC opgeslagen worden telkens verwijderd worden.

Het is dus je eigen afweging wat je wilt betalen voor langzamer internet met iets meer privacy.

 

 


Hallo.lo @Willy22 VPN is oorspronkelijk ontworpen voor Business to Business toepassingen.

Als particulier heb je dat niet nodig, kost onnodig geld, vertraagt het systeem, vooral de gratis versies.

Als het zoveel meerwaarde zou hebben, zou KPN het ook wel  aanbieden aan consumenten.

 

 


Ik heb de video grotendeels bekeken, en er zitten zeker wel wat goeie punten in wat mij betreft. Zoals genoemd is, zal een verbinding inderdaad vrijwel altijd trager zijn als ie via VPN loopt. Ik gebruik dagelijks een VPN, maar da's een VPN van KPN zelf, die ervoor zorgt dat ik het interne bedrijfsnetwerk kan bereiken vanuit huis. Het is dan simpelweg nodig om mijn werk te kunnen doen.

Als het gaat om niet-zakelijk gebruik, zijn er slechts 2 dingen waar ik een VPN voor aanraad: Online gamen en streamen. Dat zijn 2 dingen dat als men daarin goed/populair wordt, het nogal mensen kan aantrekken die dan DDos-aanvallen op je verbinding los gaan laten. Bij deze 2 activiteiten is het dan ook beter dat kijkers/geinteresseerden niet je eigen ip-adres kunnen zien, maar die van je VPN-provider. Het is dan het VPN ip wat geDDosd wordt, en VPN providers hebben hier doorgaans ook bescherming tegen.