Skip to main content
Antwoord

Is tweestapsverificatie voor Webmail mogelijk?

• August 14, 2025
  • 15 reacties
  • 323 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Deze vraag is al een keer eerder gesteld, maar bij mij nog niet duidelijk of het mogelijk is.

Beste antwoord door Marlon92

Het is bij KPN niet mogelijk. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

15 reacties

• Antwoord
  • August 14, 2025

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 14, 2025

pff, min punt voor KPN.

• August 14, 2025

Het heeft toch niet zoveel zin. Want je gebruikt in een emailprogramma zoals Outlook of Thunderbird dezelfde inloggegevens. En daarbij is 2FA niet mogelijk. Dus wat heeft het voor zin om webmail extra te beveiligen met 2FA als een kwaadwillende zonder 2FA de mail via een emailprogramma alsnog kan lezen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 14, 2025

Het heeft toch niet zoveel zin. Want je gebruikt in een emailprogramma zoals Outlook of Thunderbird dezelfde inloggegevens. En daarbij is 2FA niet mogelijk. Dus wat heeft het voor zin om webmail extra te beveiligen met 2FA als een kwaadwillende zonder 2FA de mail via een emailprogramma alsnog kan lezen?

Ik gebruik geen outlook, alleen webmail. Mijn Microsoft mail  heeft een tweestapsverificatie. 

• August 14, 2025

Ik gebruik geen outlook, alleen webmail.  

Dat maakt niet uit. Iedereen kan bij jouw mail via Outlook als hij/zij jou gebruikersnaam of wachtwoord weet. 2FA daarop toepassen kan niet.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 14, 2025

Ik gebruik geen outlook, alleen webmail.  

Dat maakt niet uit. Iedereen kan bij jouw mail via Outlook als hij/zij jou gebruikersnaam of wachtwoord weet. 2FA daarop toepassen kan niet.

Bij mijn Microsoft mail in de cloud moet ik middels een app een code generen of krijg ik per SMS een code.

• August 15, 2025

Jij gebruikt alleen webmail. Prima. Maar de meeste klanten van KPN willen hun email gewoon lezen via een emailprogramma zoals Outlook of Thunderbird. Dat gaat via POP3 of IMAP. Daarbij is 2FA niet mogelijk.

Microsoft heeft POP3 en IMAP als verbindingsmethode uitgeschakeld. Je kan het volgens mij alleen optioneel inschakelen. Dat zou KPN misschien ook kunnen doen. Maar voor de meeste klanten zou het aan moeten staan omdat ze een emailprogramma gebruiken.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 15, 2025

Beste ​@Klopt ik heb daar ook al eerder naar gevraagd.

Technisch moet het kunnen,  want Ziggo gebruikt dezelfde software en daar kun je het wel activeren. 

• August 16, 2025

Beste ​@Klopt ik heb daar ook al eerder naar gevraagd.

Technisch moet het kunnen,  want Ziggo gebruikt dezelfde software en daar kun je het wel activeren. 

Technisch kan het. Maar zolang er ook verbinding gemaakt kan wirden via POP3 en IMAP heeft het geen zin.

Het is hetzelfde als de voordeur van je huis extra beveiligen met een nachtslot en kierstandhouder. En aan de achterdeur niets doen.

Sommigen op het Ziggo forum hebben dat ook door:

https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Internet/2-factor-authenticatie-op-email-tussen-NAS-en-Ziggo-server/td-p/1156891

Of:

https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Internet/Werkt-2FA-verificatie-op-Ziggo-e-mail-browser-ook-i-c-m-de-Apple/td-p/1436027

Het is dus van Ziggo alleen maar een beetje marketing. Maar veel waarde wat betreft extra veiligheid heeft het niet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 16, 2025

Technisch kan het. Maar zolang er ook verbinding gemaakt kan wirden via POP3 en IMAP heeft het geen zin.

Kan je met een email client zonder moderne authenticatie emails ophalen bij een Microsoft account? Of via outlook.com of via email clients, zonder OAuth2 gaat sinds 1 jaar niet meer. Je moet niet Ziggo als referentie gebruiken maar een voorbeeld nemen, dat wel doet.

September 16th, 2024 

• Basic Authentication no longer available to access any Outlook account

• August 16, 2025

Je moet niet Ziggo als referentie gebruiken maar een voorbeeld nemen, dat wel doet.

Ik begon niet over Ziggo, dat was iemand anders. Daar reageerde ik op. Maar het lijkt me wel de beste referentie aangezien Ziggo ook een Nederlandse provider is net als KPN. 

En ja, ik weet ook wel dat het bij Microsoft en Google beter geregeld is. Maar die hebben ook wel ietwat meer geld en middelen beschikbaar. En zijn volgens mij gedeeltelijk zelf de ontwikkelaars van al die verschillende beveiligingstechnieken. Of in ieder geval de software die daar voor gebruikt word. Daar kan je KPN niet mee vergelijken.

Ik denk dat er geen enkele Nederlandse provider is die OAuth2 ondersteund. En dat zie ik nog zo snel niet gebeuren ook. Ook veel hosting bedrijven die email aanbieden ondersteunen het volgens mij nog niet. 

• Deelnemer
  • September 25, 2025

Alleen de webmail voorziet in alle SPAM mails die niet worden doorgegeven aan de mailprogramma’s zoals Thunderbird. De berichten die ten onrechte in de SPAM folder terecht komen zijn onzichtbaar geworden. Ik overweeg over te stappen op een andere mailprovider. Ik werk uitsluitend met PC, heb zelf geen mobieltje maar vaste telefoon.

• September 25, 2025

Alleen de webmail voorziet in alle SPAM mails die niet worden doorgegeven aan de mailprogramma’s zoals Thunderbird. De berichten die ten onrechte in de SPAM folder terecht komen zijn onzichtbaar geworden. Ik overweeg over te stappen op een andere mailprovider. Ik werk uitsluitend met PC, heb zelf geen mobieltje maar vaste telefoon.

IMAP gebruiken in je emailprogramma. Dan zie je dezelfde mappen als in webmail. Zo ook de SPAM map met mail, al dan niet onterecht als spam aangemerkt. 

• Deelnemer
  • September 26, 2025

IMAP gebruiken in je emailprogramma. Dan zie je dezelfde mappen als in webmail. Zo ook de SPAM map met mail, al dan niet onterecht als spam aangemerkt. 

Dank, IMAP komt niet in de instellingen van Thunderbird voor, maar blijkt wel beschikbaar te zijn als je een nieuw account aanmaakt.

• September 26, 2025

Dank, IMAP komt niet in de instellingen van Thunderbird voor, maar blijkt wel beschikbaar te zijn als je een nieuw account aanmaakt.

Klopt. Je kunt een POP3 account niet aanpassen naar IMAP. Dat is voor zover ik weet bij geen enkel emailprogramma zo.