Ik ben vandaag overgestapt van NordVPN terug naar Freedome, omdat NordVPN problemen blijft geven. Rond 11:55u heb ik Freedome geüpdatet naar de laatste versie, waarna ik de verbinding heb ingesteld met killswitch. In de KPN-systemen staat vermeld dat om 12:04 mijn wachtwoord gewijzigd is, maar dat heb ik niet gedaan. Vervolgens kreeg ik om 12:11 een geautomatiseerde e-mail dat KPN heeft geconstateerd dat iemand anders over mijn e-mailwachtwoord beschikt, en ik een nieuw wachtwoord moet instellen. Het instellen van een nieuw wachtwoord kan echter alleen als ik ben verbonden met mijn KPN-thuisnetwerk, dat beveiligd is met een wachtwoord. Voor zover ik kan nagaan is niemand anders op mijn netwerk ingelogd, laat staan dat iemand anders mijn wachtwoord gewijzigd heeft. Niet alleen is dat moeilijk te realiseren, maar als iemand al toegang tot mijn mail zou hebben verkregen met mijn wachtwoord wil diegene ook toegang houden (aanname). Door het wachtwoord te wijzigen wordt ik gedwongen om een nieuw wachtwoord in te stellen, waardoor de verkregen toegang voor die persoon verdwijnt. Met mijn vragen hierover werd ik door de telefonische helpdesk doorverwezen naar hier.
Lange inleiding, maar mijn vraag is nu: Heeft KPN een beveiligingsysteem dat afwijkend internetverkeer kan detecteren en op grond daarvan het wachtwoord van de e-mail kan blokkeren? Met andere woorden, heeft dit systeem mijn overstap van (een IP-adres van) NordVPN naar (een IP-adres van Freedome) aangemerkt als afwijkend en daarom mijn wachtwoord geblokkeerd? Ziet KPN dat daarna in de eigen systemen als "wachtwoord gewijzigd"?
Dit is naar mijn mening de meest voor de hand liggende verklaring, mede gezien de timing van het incident. Als dat echter niet het geval is, dan is de reden mogelijk een inbraak op mijn netwerk en/of e-mailaccount. Dat betekent ook dat mogelijk al mijn andere (unieke) wachtwoorden gecomprommiteerd kunnen zijn en gewijzigd moeten worden. Het is daarom voor mij van belang om inzicht te krijgen in wat er nu gebeurd is.