Skip to main content

Ik heb een iMac, iPad en iPhone op één Apple ID. Apple mail heeft een pop account. Ik wil nu een mailaccount van een vereniging koppelen, zodat alle mail in hetzelfde postvak binnenkomt, maar ik krijg daar de melding dat alle mail van de server verdwijnt als ik de mail op mijn popaccount zet. Omdat anderen ook het mailaccount van de vereniging gebruiken moet de mail blijven staan. Als ik mijn popaccount verwijder en overstap naar imap ben ik zelf alles kwijt. Nu dacht ik dat ik misschien zowel een pop als een imap account zou kunnen installeren. Maar ik weet niet wat er dan gebeurt. 

U kunt toch gewoon een 2de account toevoegen? Als dat niet kan, dan doet u iets verkeerd denk ik. Kunt u misschien een schermafdruk plaatsen?


@Tournesol 

Je kan heel goed tegelijkertijd een POP en een IMAP account naast elkaar in een emailprogramma hebben zonder problemen. Maar dan moet je wel op een aantal dingen letten.

Bij IMAP blijft de email op de (KPN) server staan totdat die email daar door iemand wordt verwijderd. Bij standaard POP wordt alle email van de “Inbox” van de (KPN) server verplaatst naar bijv. jouw laptop.

Bij dat POP account, dat naar dat mailaccount van die vereniging wijst, moet je een optie aanvinken waardoor dat POP account een kopie van alle email op de (KPN) server laat staan.

Bij jouw andere POP account hoef je niets te veranderen omdat dat naar een ander emailadres verwijst. Dan komt email van beide POP accounts in dezelfde “Postvak In” folder te staan.

Mocht je helemaal op IMAP willen overstappen dan kun je ook jouw email terugzetten op de (KPN) emailserver, maar dat is een apart verhaal op zich. Ik weet niet wat je precies wil.


U kunt toch gewoon een 2de account toevoegen? Als dat niet kan, dan doet u iets verkeerd denk ik. Kunt u misschien een schermafdruk plaatsen?

Dank voor de reactie. Ik heb het nog niet geprobeerd, wil eerst weten of het wel kan. Ik ben eerder gewaarschuwd voor het verdwijnen van mijn mail als ik wat doe met mijn pop account en nu durf ik niet zomaar wat te wijzigen.


@Willy22 

Dank voor de reactie. 

Mijn inkomende mail blijft inderdaad op de server staan als deze is opgehaald, die optie heb ik aangevinkt. Maar de uitgaande mail staat alleen op het apparaat waarmee hij verzonden is.

Wat ik nu wil is een imap account maken waarop de mail van de vereniging binnenkomt en verstuurd kan worden. Deze mail moet dan in dezelfde postbus komen als de mail die in het popaccount binnenkomt en verstuurd wordt. Dus dat ik zowel een pop account als een imap account heb.

 


 

Deze mail moet dan in dezelfde postbus komen als de mail die in het popaccount binnenkomt en verstuurd wordt.

Dat specifiek kan niet. Elk account heeft zijn eigen "Postvak IN" op uw toestel. 

U kunt het emailadres als 2de account toevoegen, als IMAP account. Dan heeft u dus alles dubbel. 

Voor "Postvak IN" geen probleem. Die zouden dan gelijk moeten zijn. Controleer dat wel even. Maar "Verzonden" dus niet. De historie staat bij het POP3 account.

U kunt misschien alle verzonden berichten van het POP3 account kopiëren naar de "Verzonden" map van het IMAP account. In dat geval worden de berichten ook op de server gezet en ziet iedereen ze. Als u verder geen overige mappen heeft, dan heeft u dan dus alles gelijk. En dan kunt u het POP3 account verwijderen van uw toestel. 


In het onderstaande screenshot zie je de Outlook mailcliënt op mijn Android tablet waarbij vijf mailaccounts actief zijn.

Als ik "Postvak IN' achter het huisje open dan krijg ik de ontvangen mails van alle mailaccounts te zien in één overzicht. Volgens mij is dit wat je wilt, klopt dat?

In die opzet is het prima mogelijk om pop en imap accounts door elkaar te gebruiken.


@Tournesol

 

Wat @wjb laat zien voor Android kan op zo'n iMac ook.

Het mail programma op zo'n iMac laat standaard ook alle inboxen als samengevoegd inbox zien volgens deze help pagina: https://support.apple.com/nl-nl/HT204093 .

Je kan beide accounts (je eigen POP account en het IMAP vereniging account) dus apart instellen in Apple mail maar voor jou ziet het er dan uit als 1 inbox.


Als je dan van 1 emailadres een POP3 account hebt, en je voegt datzelfde adres als IMAP account toe, dan zie je denk ik alle emails dubbel in dat samengestelde overzicht...


Ja, dat moet je natuurlijk niet doen, met beide accounts bedoel ik het eigen POP account en het IMAP vereniging account,

Heb de tekst in mijn vorige post aangepast.


😁Dank allemaal. Ik ga er morgen aan beginnen.


@Tournesol 

Als je alleen de email uit “Postvak In” van dat verenigingsaccount wilt hebben, voldoet een POP account (op jouw bijv. iMac) want POP haalt alleen email uit die ene map op. Wil je ook email lezen die in andere mappen staan (van dat verenigingsaccount) dan moet je ook een extra IMAP account aanmaken (op bijv. jouw iMac) en dat naar dat verenigingsaccount wijst.

Als je de email van de vereniging (“Postvak In") ook in jouw privé emailaccount wil ontvangen dan moet je gewoon aan dat privé emailaccount een extra account maken dat met POP werkt en dat naar dat emailadres van die vereniging verwijst. Vergeet niet om bij alle (!!!!) POP accounts een optie aan te vinken waardoor dat account een kopie van de email op de (KPN) server laat staan (indien gewenst).

Nog een tip; noem in de naam van die (extra) accounts de naam van het gebruikte protocol op. Dus bijv. “Tournesol-IMAP” of “Vereniging XXX-POP”.


Het staat er op, dank allemaal.