Skip to main content

Kan geen email verzenden via mijn desktop (wel ontvangen). Kan echter wel via webmail en mijn mobiel. Foutmelding die ik zie:

Kan bericht niet verzenden. Controleer het e-mailadres in de accounteigenschappen. De reactie van de server was: 550 5.7.1 Unable to relay without authentication.

Alsmede: (0x800CCC78)

Ben geen ITer dus graag begrijpelijke uitleg. Bvd

Hallo @Peter Do in je mailprogramma op de pc moet sinds kort authenticatie c.q. verificatie aan staan om mail te kunnen verzenden op poort 587 via  smtp.kpnmail.nl

 


@Peter Do 

(Ik ben ook geen ITer)

Hoelang heb je dit probleem al ?

Het lijkt erop dat je de "verificatie\authenticatie” opties moet aanvinken en invullen (zie blauwe pijl in het plaatje). Dit moet je sinds begin augustus (???), september 2023 bij KPN altijd doen, zelfs als je een via een KPN verbinding email verstuurt. Zie ook het plaatje hieronder. Bij mijn emailprogramma ziet het scherm van de eigenschappen van mijn email-account er als volgt uit.

 

 


Ik kom er nog niet uit. Vragen:

Moet de optie "Beveiligd-wachtwoord verificatie (SPA) is verplicht" worden aangevinkt?

Moet de optie inkomende mail "Voor deze server is een versleutelde verbinding vereist (SSL)" worden aangevinkt?

De standaard poorten zijn 110 inkomend en 25 uitgaand. Moet dat worden aangepast naar 995 inkomend en 587 uitgaand?

Welke optie moet ik kiezen bij de opmerking uitgaande mail "Gebruik het volgende type versleutelde verbinding:  geen, SSL, TLS of automatisch"?

Hoor graag nog even. Thx


Dit zijn mijn Outlook instellingen. Kies bij uitgaand voor TLS als instelling STARTTLS ontbreekt.

 


Zelfde probleem hier in Outlook 2016. Ik heb al jaren een IMAP account, al jaren dezelfde instellingen en sinds kort krijg ik ineens dezelfde foutmelding als Peter bij verzenden.

Nu heb ik bij “more settings”, tabje “outgoing server” de optie aangeclickt “use same settings as my incoming mail server” en nu werkt het weer.

Bedankt voor de tips!

 


Prima opgelost @KoningKoos , daar ging het inderdaad om. Dan gebruik je dezelfde inloggegevens als bij de inkomende server en werk je bij de uitgaande server ook “authenticated".


Top. Hier kan ik mee uit de voeten. Thx


Ik kom er nog niet uit. Vragen:

Moet de optie "Beveiligd-wachtwoord verificatie (SPA) is verplicht" worden aangevinkt?

Moet de optie inkomende mail "Voor deze server is een versleutelde verbinding vereist (SSL)" worden aangevinkt?

De standaard poorten zijn 110 inkomend en 25 uitgaand. Moet dat worden aangepast naar 995 inkomend en 587 uitgaand?

Welke optie moet ik kiezen bij de opmerking uitgaande mail "Gebruik het volgende type versleutelde verbinding:  geen, SSL, TLS of automatisch"?

Hoor graag nog even. Thx

Als TLS en/of StartTLS beschikbaar is moet je die kiezen boven SSL. Overigens is StartTLS een signaal aan jouw ISP dat je een beveiligde verbinding (TLS) wil gaan gebruiken.

Versleuteling van het wachtwoord: kies altijd - indien mogelijk - voor één of andere versleuteling. Dit is altijd beter dan geen versleuteling. Je weet dat geen versleuteling ook werkt en dan gewoon proberen welke versleuteling wel of niet werkt.