Skip to main content
Ik kan sinds kort geen email meer naar mezelf sturen.

(mijn NAS gebruikt dat o.a. voor een maandelijks 'gezondheidsrapport' te sturen)



Ik kan verder gewoon emails overal heen sturen, en ook ontvangen.

Hoe los ik dit op?

Melding:



code:
Diagnostic-Code: smtp;550-SPF: xxx.xxx.xxx.xxx is not allowed to send mail from xxxxxx.com
Goedemiddag @Imarco. Wat vervelend dat je geen mail naar jezelf kan versturen. Zou je eens willen inloggen op KPN Webmail om vanuit daar een mail naar jezelf te sturen? Ik ben erg benieuwd of dat wel lukt. Op deze manier kunnen we er achter komen of het fout gaat bij het versturen of ontvangen. ☺️
Gebruik je een KPN email adres? Ik zie .com staan namelijk, wat is dat?
Mijn website en email is een externe provider, maar ik gebruik de SMTP server van kpn.

(omdat die mijn internet provider is, dit wordt door de meeste providers zo aangeraden)



Heb contact gehad met de website provider, en die zegt dat dit alles komt doordat kpn

de spamfilters en regels strenger is gaan toepassen, en geen gebruikers met een externe

website meer toestaat...



Website provider heeft nu de eigen SMTP server aangeboden voor uitgaande mail.

(en dat werkt...)
Website provider heeft nu de eigen SMTP server aangeboden voor uitgaande mail.

(en dat werkt...)




Ok. Dus het is nu opgelost?
Ja, hoewel het eigenlijk niet zo zou moeten volgens de webhost...
Mijn website en email is een externe provider, maar ik gebruik de SMTP server van kpn.

(omdat die mijn internet provider is, dit wordt door de meeste providers zo aangeraden)


Je hoort juist altijd de smtp server te gebruiken die bij dat e-mailadres hoort en niet die van de provider. Feitelijk is dit altijd al zo geweest, maar in het gevecht tegen spam is dat vandaag de dag nog belangrijker geworden. Elk zichzelf respecterend domein heeft spf/dkim/dmarc ingericht waardoor de ontvangende partij mails van dat domein zal kenmerken als spam zodra deze vanaf een niet geautoriseerde mailserver afkomstig is.

KPN gaat, mijns inziens terecht, nog een stapje verder door te voorkomen dat er via haar mailservers überhaupt mails verstuurd kunnen worden met als afzender een domein anders dan één van haar eigen domeinen zoals kpnmail.nl, planet.nl, hetnet.nl, etc.

Reageer