Skip to main content

Hallo,
Ik draai al jaren mijn eigen mailserver op mijn Synology NAS. Dit gaat al jaren goed. Maar sinds =/- 25 mei ik geen geen email meer versturen naar ziggo email adressen! Overige zoals gmail, outlook etc komen wel keurig aan.

Ik krijg de volgende melding als de mail in de wachtrij staat.

host mx.tb.mail.iss.as9143.net[212.54.42.8] refused to talk to me: 421 EHLO MXIN201 Your HELO/EHLO mijnemail.nl is not matching your DNS configuration ......

Hoe kan ik dit oplossen?

Mail draait op mijn synology
Domein loopt via MIJNDOMEIN
Internetprovider KPN

Heb iets gelezen van een PTR Record maar hoe of wat moet ik deze aanmaken?

Ziggo geraadpleegd en daar de volgende email van ontvangen.

 

Beste meneer, mevrouw,

Ziggo heeft onlangs de spam regels aangescherpt, hierdoor dient het PTR Record op orde te zijn.

 

Diversen SMTP-servers accepteren e-mails als u gewoon een reverse DNS-vermelding hebt en deze hoeft niet overeen te komen met de domeinnaam op uw e-mailadres. Onze SMTP-servers weigeren e-mails als de reverse DNS niet overeenkomt met de HELO / EHLO-hostnaam die in de verbinding wordt gebruikt.

Als de hostnaam van uw e-mailserver mail.example.com is, moeten de reverse DNS, MX-record, HELO / EHLO en SMTP- greeting banner ook allemaal mail.example.com zijn. Dit zal u moeten aanpassen en het probleem zal hierna verholpen moeten zijn.

Met vriendelijke groet,


Aangezien het ip-adres van de KPN is kan jij de PTR behorende bij jou adres niet aanpassen.

Ik neem aan dat MIJNDOMEIN zelf ook een mail server heeft, het beste is om mail via deze server te laten verzenden. Bij de ‘postfix’ mail server noemen ze die een ‘relayhost’, in dit geval moet je dus jouw mail server configureren om alle mail van jouw via deze relay te sturen.

 

 


De reverse DNS (PTR record) bestaat voor jouw aansluiting.

Je kunt deze opvragen via de reverse lookup tool van MXtoolbox.

Deze is niet te wijzigen.


Aangezien het ip-adres van de KPN is kan jij de PTR behorende bij jou adres niet aanpassen.

Ik neem aan dat MIJNDOMEIN zelf ook een mail server heeft, het beste is om mail via deze server te laten verzenden. Bij de ‘postfix’ mail server noemen ze die een ‘relayhost’, in dit geval moet je dus jouw mail server configureren om alle mail van jouw via deze relay te sturen.

 

Toevoeging op mijn vorige bericht.

De ‘relayhost’ is een mail server van de hoster van het domein waarvoor de mail verstuurd moet worden. Deze mail server zal geconfigureerd zijn voor dit domein en derhalve ook deze accepteren en versturen.

De mail server van de KPN zal dit niet doen omdat deze (logischerwijs) niet is geconfigureerd voor andere domeinen dan de KPN (en gerelateerd) en zal email (uitgaand) van andere domeinen weigeren om te voorkomen dat spammers hier gebruik van kunnen maken.

Derhalve:

eigen mail server → mail server domein hoster → grote boze internet