Skip to main content

Sinds paar maanden eindelijk terug bij KPN, naar tevredenheid. Er is maar één koninklijke.

Afgelopen tijd gemaild via mijn Thunderbird met verschillende KPN mailaccounts, door mijzelf ingesteld. Gaf nooit problemen.

Echter, sinds dag of 10 grote probleem: kan nog wel mail ontvangen voor m'n KPN-accounts, maar niet meer verzenden. Krijg allerlei foutmeldingen, zoals deze: "Verzenden bericht is mislukt. Het bericht kon niet worden verzonden, omdat de wachttijd voor de verbinding met uitgaande (SMTP-)server is verlopen. Probeer het opnieuw." Ook andere meldingen die bijv. betrekking hebben op de authenticatie, etc. verschijnen soms.

Heb van alles al geprobeerd met anders instellen SMTP-instellingen, maar tevergeefs. Intussen ontstaan problemen met relaties, omdat ik niet meer kan reageren op binnenkomende mail.

Graag een doeltreffende oplossing voor dit probleem, waarvoor bij voorbaat dank!

Daarnaast de vraag hoe dit alles zo plotseling kan ontstaan…. Alles functioneerde binnen Thunderbird naar volle tevredenheid, en ineens ontstaat er vanuit het niets een defect, met allerlei meldingen over de SMTP-poort als gevolg.

Tenslotte meld ik nog dat ik vanaf het begin mijn KPN mailaccounts bewust heb ingesteld vanuit POP3, en dus niet vanuit IMAP. Het zal toch niet zo zijn dat POP3 sinds kort helemaal is afgeschaft door KPN…?

Groet, Huib23

 

 

 

 

Hallo @Huib23 

 

Waarschijnlijk gebruik je niet (meer) de juiste instellingen voor de uitgaande mail, sinds een tijdje is het nu nodig om ook bij uitgaande mail authenticatie te gebruiken.
Ik vermoed dus dat je geen authenticatie hebt aanstaan voor de uitgaande mailserver.

Je kan hier van alles vinden over mail: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm
en hier vind je de benodigde instellingen voor de servers:

Instellingen IMAP (Aanbevolen)

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

 

In Thunderbird zou je dat dus zo moeten instellen bij de SMTP-server:

 

POP wordt nog steeds ondersteund door KPN.


Dank voor je vlotte reactie, GeSp.

Inmiddels lijkt het probleem opgelost, want ik vond ergens de instellingen zoals jij die hierboven geeft.

Vervolgens bleek dat het ook dan nog steeds onmogelijk is om verbinding te maken met de SMTP-server van KPN. TENZIJ, ik STARTTLS vervangt door de instelling SSL/TLS. Daarna verloopt de connectie weer als vanzelfsprekend.

Kortom, wonderlijk maar waar. Misschien dat jij me nog kunt uitleggen waarom het wijzigen van deze ene instelling alsnog tot het gewenste resultaat leidt.

En dank voor de info, want ik was er niet van op de hoogte dat we sinds enige tijd ook voor de uitgaande mail authenticatie dienen te gebruiken. Goed om te weten.

Vr. groet, Huib


Fijn dat het weer werkt.

Staat er bij de poort misschien 465 ingevuld i.p.v. 587, bij 465 moet je normaal wel SSL/TLS gebruiken.

Op zich is SSL/TLS zelfs iets veiliger dan STARTTLS dus als het nu goed werkt zou ik het zo laten.


Ja, daar ben ik ook erg blij mee. Vreselijke onthand zonder mail te kunnen versturen.

Klopt wat je veronderstelt. Als je aanpast naar SSL/TLS, kiest hij automatisch poort 465. Wellicht werkt het omgekeerd ook, dat als je de poort wijzigt, het ook noodzakelijk is het andere te wijzigen.

Fijn te horen dat SSL/TLS iets veiliger is nog dan de aanbevolen STARTTLS, dus ik laat het idd zo.

Kortom: eind goed, al goed…! En nogmaals dank voor je hulp.