Skip to main content
Beantwoord

Kan geen mail verzenden vanuit Outlook (PC) - mail.kpnmail.nl en smtp.kpnmail.nl onbereikbaar

  • 6 September 2024
  • 20 reacties
  • 177 keer bekeken

Van het ene op het andere moment kan ik geen mailtjes versturen vanaf mijn PC (Outlook 365). Wel ontvangen. Uitgaande server staat al jaren op mail.kpnmail.nl.

 

Wat mij opvalt is dat zowel mail.kpnmail.nl als smtp.kpnmail.nl niet benaderbaar zijn (via ping of tracert).

Gaat er bij mij iets niet goed of ligt de mailserver eruit?

 

@MarcelCo 

Heb je wel de authenticatie/verificatie opties aangevinkt en ingevuld voor elk account in Outlook ? De KPN is bezig om - stukje bij beetje - dat verplicht te stellen voor iedereen. Het lijkt erop dat jij nu aan de beurt bent om die opties te gaan gebruiken.

Gebruik alleen “smtp.kpnmail.nl”.


Hallo @MarcelCo 

 

Gebruik je wel de juiste server, poort en authenticatie instellingen, zie deze pagina: https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc
Tegenwoordig moet je ook voor uitgaande mail authenticatie instellen, in outlook  kan je dat als volgt instellen:

 

Dat smtp.kpnmail.nl en mail.kpnmail.nl (dezelfde server) niet te pingen zijn dat klopt, ping is daarop uitgezet.


Hallo @WMG-N en @GeSp 

 

Dank voor jullie reactie en hulpvaardigheid. 

Ik krijg wekelijks allerlei berichten van KPN over van alles en nog wat. Maar niet hierover.

 

Op mijn PC huizen een stuk of 15 (POP) mailadressen. En niet alleen van KPN zelf maar ook andere providers. Verzenden van de mails (ook al is dat via het emailadres van een andere provider) moet wel via KPN uitgaand. Dus lekker dat het onaangekondigd is veranderd. 

 

Dus ja, het stond goed. Maar vanaf het ene naar het andere moment dus niet meer.

 


Hallo @MarcelCo 

 

Nu werkt het weer?

Je zou bij die andere provider ook even kunnen kijken of je nu wel hun smtp server voor uitgaande mail kunt gebruiken als je daar authenticatie (dus de inloggegevens van die provider) instelt.
De regels voor verzenden en ontvangen van mail worden steeds strenger dus je hebt kans dat je straks geen mails met dat andere provider mailadres als afzender kan verzenden als je dat niet aanpast.


@MarcelCo 

Deze authenticatie/verificatie opties moet je ook altijd gebruiken als je via het netwerk van een andere provider (bv. Ziggo) met de emailservers van de KPN contact wil leggen. Ikzelf zit in een eenzelfde situatie.

Maar dit wordt nu ook voor alle KPN klanten - stukje bij beetje - “uitgerold”. Ja, het zou beter zijn als KPN de klanten van tevoren zou waaschuwen als deze verandering wordt doorgevoerd. Het kost de KPN slechts een simpel emailtje.


Op mijn PC huizen een stuk of 15 (POP) mailadressen. En niet alleen van KPN zelf maar ook andere providers. Verzenden van de mails (ook al is dat via het emailadres van een andere provider) moet wel via KPN uitgaand.

Nee, dat moet niet. De mailserver van KPN gebruikt u alleen bij KPN mail accounts. Niet bij accounts van andere providers. Bij mail accounts van andere providers gebruikt u de mailservers van die andere providers. Uiteraard ook allemaal keurig versleuteld en met authentie.


@Nick83, tot vandaag heb ik toch echt de uitgaande mailserver van KPN gebruikt bij andere emailaccounts van een andere provider. Inmiddels zowel mijn KPN account als die andere voorzien van de juiste, veiligere, instellingen en werkt alles weer.


@GeSp, ja dank. Alles werkt weer. Ik heb nu idd zowel voor KPN als voor de andere mailprovider inkomende en uitgaande mailserver van betreffende bedrijven ingesteld, met de betere authenticaties.


Nog een laatste reactie:

@Alexandra van KPN :

Ik zie een dat jij een aantal “likes” hebt gegeven aan reacties in dit topic. Misschien kun je eens aan de KPN technici/mensen die verantwoordelijk zijn voor de authenticatie-eisen voor het verzenden van email, het volgende doorgeven/voorstellen: Laat de KPN aan klanten, die te maken krijgen met deze verandering in de authenticatie, van te voren een email sturen waarin wordt gemeld dat men de authenticatie instellingen moet veranderen.


@Nick83, tot vandaag heb ik toch echt de uitgaande mailserver van KPN gebruikt bij andere emailaccounts van een andere provider. 

Dat is niet de bedoeling. Je hoort eigenlijk de mailservers te gebruiken van de partij waarbij je dat emailaccount hebt ondergebracht.

Het zou maar zo kunnen dat de provider achter dat emailaccount spf, dkim en dmarc gaat gebruiken en dan kan het gebeuren dat jouw mails ineens in de spamfolder van de ontvanger geplaatst gaan worden.


@Nick83, tot vandaag heb ik toch echt de uitgaande mailserver van KPN gebruikt bij andere emailaccounts van een andere provider. 

Dat is niet de bedoeling. Je hoort eigenlijk de mailservers te gebruiken van de partij waarbij je dat emailaccount hebt ondergebracht.

Het zou maar zo kunnen dat de provider achter dat emailaccount spf, dkim en dmarc gaat gebruiken en dan kan het gebeuren dat jouw mails ineens in de spamfolder van de ontvanger geplaatst gaan worden.

 

Het instellen van de juiste mailservers heeft hij al gedaan:

@GeSp, ja dank. Alles werkt weer. Ik heb nu idd zowel voor KPN als voor de andere mailprovider inkomende en uitgaande mailserver van betreffende bedrijven ingesteld, met de betere authenticaties.

 


@WMG-N Goede vraag, ik ben op onderzoek uit gegaan.

Tot nu toe is het slechts een bepaalde groep die omgezet is naar authenticated verzenden. Die zijn op de hoogte gebracht. Als er meer klanten omgezet worden, zullen ook die bericht krijgen. Voor nieuwe aansluitingen gebeurt dit niet, die klanten volgen als het goed is gewoon ons e-mail stappenplan op de website, en daar staat al heel lang in dat je het aan moet zetten.

Ook bij de groep klanten die al authenticated SMTP gebruikten is het uitgezet, die zijn ook niet bericht (want kennelijk wisten ze het al).


@Alexandra van KPN 

In de stappenplannen staat (waarschijnlijk, ik heb het nooit gebruikt) wel dat men “authenticated SMTP” moet aanvinken en invullen. Maar bij de algemene informatie over (POP, IMAP & SMTP) staan die informatie juist niet. Ook daar mag - naar mijn mening - de KPN nog wel even de informatie aanpassen / bijwerken / aanvullen. Ook dat mag jij dat nog wel even onder de aandacht van de verantwoordelijke personen van de KPN brengen.


@Alexandra van KPN Ik kon afgelopen vrijdag van het ene op het andere moment niet meer mijn e-mails verzenden. De instellingen die ik gebruikte werkte al zeker 6 jaar zo. Na de tip van @WMG-N kwam ik op het juiste spoor en heb ik voor alle mailboxen de juiste, nieuwe en veiligere authenticatie instellingen ingesteld. Ik heb van KPN geen bericht gekregen van deze verandering. Eens met de adviezen van @WMG-N aan KPN (bericht vooraf en betere handleiding).


@wjb, ja prima dat dat inmiddels niet meer de bedoeling is. Echter, vanaf het begin (12 jaar geleden ongeveer) dat ik twee providers (KPN en Easyhost) begon te gebruiken, moest ik de uitgaande mailserver van KPN gebruiken om mijn e-mails van mijn e-mailaccounts van Easyhost te kunnen verzenden. Prima dat dat nu anders ingesteld moet worden vanwege betere beveiliging en authenticatie. Maar zoals  @WMG-N en ik hier aankaarten zou een berichtje vooraf en een duidelijke(re) handleiding van KPN wel fijn zijn.


@wjb, ja prima dat dat inmiddels niet meer de bedoeling is. Echter, vanaf het begin (12 jaar geleden ongeveer) dat ik twee providers (KPN en Easyhost) begon te gebruiken, moest ik de uitgaande mailserver van KPN gebruiken om mijn e-mails van mijn e-mailaccounts van Easyhost te kunnen verzenden. 

Het is altijd al zo geweest dat je de mailservers van de mailprovider zou moeten gebruiken en niet de mailserver van jouw internetprovider. ik denk ook niet dat de emails die destijds naar jouw Easyhost emailadres gestuurd werden via de pop of imap server van KPN opgevraagd konden worden. De functionaliteit om andere domeinen via de mailservers van KPN te laten lopen is pas eind 2021 geïntroduceerd (klik).

Als het goed is dan had Easyhost zijn eigen SMTP server en dat was de SMTP server die je eigenlijk had moeten gebruiken.

Er zijn providers waarbij je enkel een domein afneemt en geen emaildienst en bij dat soort domeinen moest je dan wel DNS records gaan vastleggen om de te gebruiken mailserver in te stellen. Je zag dan vaak dat er een eigen mailserver (op een NAS thuis) gebruikt werd en een smtp (relay) server (publiek of van de eigen provider) om de mails te versturen.


@wjb, ja prima dat dat inmiddels niet meer de bedoeling is. Echter, vanaf het begin (12 jaar geleden ongeveer) dat ik twee providers (KPN en Easyhost) begon te gebruiken, moest ik de uitgaande mailserver van KPN gebruiken om mijn e-mails van mijn e-mailaccounts van Easyhost te kunnen verzenden. 

Het is altijd al zo geweest dat je de mailservers van de party achter de mailprovider zou moeten gebruiken en niet de mailserver van jouw internetprovider. ik denk ook niet dat de emails die destijds naar jouw Easyhost emailadres gestuurd werden via de pop of imap server van KPN opgevraagd konden worden. De functionaliteit om andere domeinen via de mailservers van KPN te laten lopen is pas eind 2021 geïntroduceerd (klik).

Als het goed is dan had Easyhost zijn eigen SMTP server en dat was de SMTP server die je eigenlijk had moeten gebruiken.

Er zijn providers waarbij je enkel een domein afneemt en geen emaildienst en bij dat soort domeinen moest je dan wel DNS records gaan vastleggen om de te gebruiken mailserver in te stellen. Je zag dan vaak dat er een eigen mailserver (op een NAS thuis) gebruikt werd en een smtp (relay) server (publiek of van de eigen provider) om de mails te versturen.

Ik schrijf nergens dat de inkomende mails (Easyhost) via KPN verliepen want die liepen via POP/IMAP van Easyhost. Verder kan ik niet zoveel met je uitleg over wat had gemoeten want inmiddels niet meer relevant. En al helemaal niet met je laatste alinea want op mij niet van toepassing. Fijne dag verder!


@Alexandra van KPN

In de stappenplannen staat (waarschijnlijk, ik heb het nooit gebruikt) wel dat men “authenticated SMTP” moet aanvinken en invullen. Maar bij de algemene informatie over (POP, IMAP & SMTP) staan die informatie juist niet. Ook daar mag - naar mijn mening - de KPN nog wel even de informatie aanpassen / bijwerken / aanvullen. Ook dat mag jij dat nog wel even onder de aandacht van de verantwoordelijke personen van de KPN brengen.

@WMG-N Ah, dat is inderdaad minder handig. Heb je toevallig het linkje voor mij, van de pagina die je bedoelt? Dan weet ik zeker dat ik de juiste pagina heb, en kan ik de feedback doorspelen 💚


@Alexandra van KPN 

Op deze pagina

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

staat de tekst

“IMAP-, SMTP- en POP-servers en poorten”

en daar direct onder staat informatie die nog wel worden aangevuld met de informatie over de “authenticatie” opties die men moet gaan invullen. Ik heb niet echt een goed idee hoe dit exact moet worden aangepakt. Maar je kunt in ieder geval dit onder de aandacht brengen van verantwoordelijke mensen van de KPN.

Ook heb ik geen flauw idee of er nog andere webpaginas zijn die moeten worden veranderd / aangevuld / verbeterd.

De stappenplannen voor specifieke software en apparaten, die ook op deze ene webpagina aanwezig zijn, heb ik - eerlijk gezegd - nog nooit gebruikt. Ik kan dus geen oordeel vellen of die stappenplannen wel of niet ook moeten worden aangepast / veranderd (denk; SMTP authenticatie opties).


Maar er staat daar toch al dat er bij SMTP een gebruikersnaam en wachtwoord opgegeven moet worden.

Daarmee is toch impliciet al aangegeven dat het een authenticated SMTP verbinding betreft?


Reageer