Skip to main content

Ik heb hetzelfde probleem op mijn ipad. Ik kan vanuit het buitenland geen email versturen. Mailtjes blijven hangen in het onderdeel ‘uitgaand’. Zodra ik in nederland ben lopen de mailtjes wel door. Inkomende mailtjes geven geen probleem. 
ik heb poortnr 25 vervangen door 587 zoals hierboven aangegeven, maar geeft geen verschil.

Probleem speelt al langere tijd, maar wordt nu gaandeweg wel irritant. 
 

 

Hallo @Bert-J de simpelste oplossing is via de webmail versturen, werkt altijd.

 


Hallo Jan,

klopt, heb ik uiteindelijk ook gedaan, maar werkt minder handig. Bovendien loopt mijn ipad-mail dan niet meer synchroon met de kpn-webmail, wat dan weer vergissingen in de hand kan werken. Dus mijn voorkeur is om de mail vanuit 1 mailapplicatie (en vanwege de gebruiksvriendelijkheid bij voorkeur de ipad applicatie) te voeren,  daarom wil ik dit probleem wel graag opgelost hebben.

mvg, bert


doet ie het wel als je een VPN opstart (goose vpn, Nordvpn, etc) waarbij je de server in NL kiest? Dat is zowiezo veiliger in buitenland.

 


Hallo slimmerik, 

nee, helaas. Ik heb nordvpn, met server in nl, maar dat helpt niet. Sterker nog, als ik in nl ben moet ik de vpn tijdelijk uitschakelen om de uitgaande mail door te laten lopen. Overigens bij ingaande mail geen probleem, ook niet met vpn.


dan moet er iets aan je setting van de mail zijn. 

Welke settings gebruik je? (graag geen namen etc delen, alleen de mailservers). Ik ben ook nogal in de war van je opmerking dat de mail niet meer synchroon loopt? je gebruikt hoop ik niet nog POP3?

 


De settings op mijn ipad zijn voor inkomende mail = pop.kpnmail.nl en uitgaande mail = smtp: mail.kpnmail.nl, maakt gebruik van SSL en serverpoort 25


@Bert-J 

Heb je wel de “authenticatie” opties aangevinkt en ingevuld ? dat moet je doen als je in het buitenland via het netwerk van een andere provider contact wil leggen met het KPN netwerk.


Hallo wijsgeer, nee, die had ik niet ingeschakeld. Welke van de 4 opties is dan de beste: Md5 challenge response, ntlm, wachtwoord of http md 5 digest?

overigens heeft slimmerik me wel getriggerd, ik heb een bestaand account op basis van pop, heb nu een nieuw account aangemaakt op basis van imap.


Zodra ik in nederland ben lopen de mailtjes wel door.

Wat bedoelt u met "in Nederland"? Bedoelt u daar thuis mee? Of ook een andere locatie in Nederland? Werkt het bijvoorbeeld op een verbinding van Ziggo? 


... ik heb een bestaand account op basis van pop, heb nu een nieuw account aangemaakt op basis van imap.

Maar POP3 of IMAP zorgen alleen voor het ontvangen van mail. Het verzenden van mail gaat via SMTP.


Klopt, maar in een eerdere opmerking had ik ook aangegeven dat de ipadmail en de kpnweb mail niet synchroon lopen als ik mail via kpn webmail verstuur. En daarop reageerde slimmerik met de vraag of ik imap of pop3 gebruik. 


Hallo nick,

ik bedoel daar inderdaad thuis mee. Nu je het zo aangeeft realiseer ik me  dat ik dat probleem ook heb op een andere lokatie in nederland.


Hallo wijsgeer, nee, die had ik niet ingeschakeld. Welke van de 4 opties is dan de beste: Md5 challenge response, ntlm, wachtwoord of http md 5 digest?

Gewoon normaal wachtwoord. Geen rare kunsten.


@Bert-J

Je moet daar gewoon het wachtwoord invullen dat je ook bij de ontvangst van email gebruikt. Dat is de “authenticatie". De andere opties kun je proberen als ook dit niet lukt. (wel eerst opschrijven wat nu de standaard situatie is.).

(Het is “Willy22” en niet “wijsgeer").


@EAZ1964 dank je voor de tip. near aanleiding van jouw reactie heb ik mijn settings aangepast naar imap. Ik krijg nu geen verschillen meer tussen webmail en ipadmail. 
het probleem van het versturen vanuit buitenland is echter nog niet opgelost. Ik krijg de melding dat het adres van de afzender ongeldig is. Kan het er mee te maken hebben dat ik een @kpnplanet.nl achtervoegsel heb ipv een @kpnmail.nl?


 Ik krijg nu geen verschillen meer tussen webmail en ipadmail. 

Hallo @Bert-J dat klopt, als je IMAP gebruikt is de mail in je eigen mailprogramma een afspiegeling van de mail in de webmail.

Op je andere vraag weet ik helaas geen antwoord.

 


Ik gebruik zelf de kpnmail niet dus kan je daarin niet anders helpen dan te verwijzen naar de instellingenpagina voor email, vervolgens precies invullen zoals het er staat.   
 


het probleem van het versturen vanuit buitenland is echter nog niet opgelost. Ik krijg de melding dat het adres van de afzender ongeldig is. Kan het er mee te maken hebben dat ik een @kpnplanet.nl achtervoegsel heb ipv een @kpnmail.nl?

 

Een @kpnplanet.nl email adres zou gewoon moeten werken

Misschien heb je een tikfout gemaakt in je email adres / gebruikersnaam die je voor de uitgaande server instelt?

De email instellingen pagina kan je overigens hier vinden: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

 

 


Hallo, devlink die je hebt toegestuurd gaat over een mac pc

maar ik heb ondertussen de oplossing gevonden. Bij instellen van  de uitgaande post smtp.kpnmail.nl  geeft systeem aan dat  gebruikersnaam en wachtwoord optioneel zijn, dus had ik die niet ingevuld. En dat blijkt de reden van het probleem te zijn. Nu heb ik het wel  ingevuld, en nu gaan de  uitgaande mailtjes vanuit buitenland wel door. 
dus de systeemtekst ‘optioneel’ is dus onterecht, en geeft verwarring.

maar goed, het probleem lijkt nu opgelost, en daar ben ik heel blij mee. Met grote dank aan iedereen die zo snel heeft gereageerd. 👌👍🏻👏


@Bert-J 

Ja, en dat zijn nu net de opties die je moet invullen / aanvinken om die “authenticatie” mogelijk te maken. En dan kun je via het netwerk van een andere provider contact leggen met het netwerk van de KPN.