Skip to main content
Antwoord

Kan ik de instelling van KPN e-mailadres in e-mail programma wijzigen van POP3 naar IMAP?

• November 13, 2025
  • 5 reacties
  • 59 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb nog een @hetnet.nl mails adres dat is gekopppeld aan mijn webmail. Dat is nog ingesteld met pop3.

Omdat ik pop3 ingesteld heb wordt webmail niet gesynchroniseerd met de binnebgehaald mail op de pc. De oplossing zou zijn doot imap in te stellen. Kan dat zo maar zonder problemen. In mijninbox enverzendbox op de pc zitten honderden mailtjes. Die wil ik wel bewaren.

Beste antwoord door WMG-N

@CPMac 

De KPN webmail is als een emailprogramma dat met IMAP werkt. Ik neem aan dat in jouw emailprogramma je het account met POP hebt ingesteld. Wil je een account met IMAP  in jouw emailprogramma instellen dan kan dat heel goed. Dat doe je als volgt:

1)) Maak een nieuw emailaccount aan in jouw emailprogramma dat met IMAP werkt en dat naar jouw emailadres wijst.

2)) Selecteer de email per map onder het POP account en sleep / verplaats die naar de juiste map onder het IMAP account. Het emailprogramma herkent dat de doelmap een IMAP account is en gaat dan de emails terug op de KPN emailservers zetten. Indien je meer uitleg nodig hebt dan kan ik dat beter uitleggen. Als het emailprogramma bezig is kun je rustig een kopje koffie gaan halen want dit verplaatsen kan nog wel een flinke tijd duren.

Test eerst deze procdure door eens 1 of meerdere groepen van elk 5 of 10 emails te verplaatsen/kopiëren.

3)) Je hoeft niet per sé het POP account te verwijderen. Maar zorg er dan wel voor dat het POP account een kopie van de binnengehaalde email laat staan op de KPN emailservers. Er is daar een optie voor.

4)) als alles goed is terugezet kun je - indien gewenst - het POP account verwijderen.

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 13, 2025

Beste ​@CPMac je kunt pop niet wijzigen in imap.

Doe het volgende:

Stel binnen je mailprogramma je mailaccount opnieuw in met imap, verwijder daarna je pop account.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • November 13, 2025

@CPMac 

De KPN webmail is als een emailprogramma dat met IMAP werkt. Ik neem aan dat in jouw emailprogramma je het account met POP hebt ingesteld. Wil je een account met IMAP  in jouw emailprogramma instellen dan kan dat heel goed. Dat doe je als volgt:

1)) Maak een nieuw emailaccount aan in jouw emailprogramma dat met IMAP werkt en dat naar jouw emailadres wijst.

2)) Selecteer de email per map onder het POP account en sleep / verplaats die naar de juiste map onder het IMAP account. Het emailprogramma herkent dat de doelmap een IMAP account is en gaat dan de emails terug op de KPN emailservers zetten. Indien je meer uitleg nodig hebt dan kan ik dat beter uitleggen. Als het emailprogramma bezig is kun je rustig een kopje koffie gaan halen want dit verplaatsen kan nog wel een flinke tijd duren.

Test eerst deze procdure door eens 1 of meerdere groepen van elk 5 of 10 emails te verplaatsen/kopiëren.

3)) Je hoeft niet per sé het POP account te verwijderen. Maar zorg er dan wel voor dat het POP account een kopie van de binnengehaalde email laat staan op de KPN emailservers. Er is daar een optie voor.

4)) als alles goed is terugezet kun je - indien gewenst - het POP account verwijderen.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

Ik persoonlijk heb zowel een POP én een IMAP account in mijn emailprogramma. Op deze manier heb ik een archief van alle email op mijn laptop.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 16, 2025

Hi ​@CPMac, welkom allereerst bij onze community. 

Fijn om te zien dat de medegebruikers hier je al op gang hebben geholpen en dat WMG-N je van een uitgebreid antwoord heeft voorzien. Laat het ons weten mocht je verder nog vragen hebben. 

• November 16, 2025

Altijd vervelend als mensen hier een vraag droppen en vervolgens niet meer reageren...