Skip to main content

In webmail zie ik dat allerlei e-mails terecht zijn gekomen in de spambox. Klopt het dat als ik de zender (met zijn e-mailadres) in mijn contactenlijst plaats dan worden e-mails van deze zender niet meer als ‘sure spam’ noch ‘possible spam’ behandeld?

@utrecht_eric :

Nee, dat werkt niet. Het adresboek/contactenlijst beïnvloed het spamfilter helemaal niet.


Hoi Willy22, daar was ik bang voor. Uitgaande van wat ik elders heb gelezen, is de behandeling van spam door KPN ontzettend vervelend. Bedankt voor je reactie.


Heb je last van veel spam ?

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565?postid=1072606#post1072606


Heb je last van veel spam ?

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565?postid=1072606#post1072606

Veel mensen hebben tegenwoordig ook hun mail op hun telefoon en daar zie je veel mailcliënts die afbeeldingen direct tonen en ook geen optie hebben om dat in te stellen.

Zo toont de Outlook app op Android afbeeldingen in mails in de inbox altijd direct en in de spamfolder pas nadat daartoe opdracht gegeven is.

Het is dan dus onverstandig om, zoals je iets verderop in dat aangehaalde topic schrijft, alle mails vanuit de spamfolder naar de inbox te verplaatsen.

Daarbij komt dat het verplaatsen van een bericht vanuit de spamfolder naar jouw inbox ook direct een berichtje naar de spamfilter stuurt dat jij het mailtje niet als spam betiteld. Doe dit dus alleen voor mails waarvan je zeker weet dat het geen spam betreft.


@wjb :

Nog een extra reden om geen smartphone aan te schaffen. Ik wil niet dat een emailprogramma (of app) zonder mijn toestemming die “externe inhoud” wel laadt.

Van de weinige hoeveelheid email die bij mij in de spammap wordt gezet is het grootste gedeelte (ca. 80%) geen spam. En echte spam wordt dan ook weer terug gezet in de spammap.


Nog een extra reden om geen smartphone aan te schaffen. Ik wil niet dat een emailprogramma (of app) zonder mijn toestemming die “externe inhoud” wel laadt.

Ik heb er absoluut geen problemen mee als mijn mailprogramma direct externe inhoud toont zodra een mailtje geopend wordt in mijn inbox. Berichten in mijn inbox zijn immers geen spam, die staan in de spamfolder en als er heel af en toe eens een spamberichtje tussendoor glipt dan herken ik die zeer waarschijnlijk al wel aan de titel van het bericht en open ik hem dus niet.

Ik heb overigens vrijwel nooit spam en ook geen mails die onterecht in mijn spamfolder gezet worden.

Het is mijns inziens zeer ongewenst om spamberichten vanuit de spamfolder naar de inbox te verplaatsen omdat je daarmee de spamfilter verkeerde dingen leert. Verplaats ALLEEN mails van de spamfolder naar de inbox waarvan je ZEKER WEET dat het geen spam is.


Naar aanleiding van jouw laatste paar berichten, Willy22 - bij mij gaat het om e-mails die foutief als ‘possible spam’ worden gevonden door de KPN spamfilter en in mijn spambox worden geplaatst. Ik zie deze in Thunderbird (POP3) niet. Ik begrijp dat als ik IMAP gebruik dan zie ik ze wel, maar ik wil IMAP niet gebruiken. De oplossing voor mij is een optie in webmail op de KPN-server om ‘possible spam’ toch in de inbox te plaatsten. Kennelijk bestaat deze optie niet, en dus houdt het op. Bedankt voor je hulp.


@wjb :

Ja, maar dan moet het spamfilter wel in staat zijn om spam van gewenste email te kunnen onderscheiden. En dat is nu juist niet altijd het geval. Ca. 1x per maand belandt er toch nog een spambericht direct in de Inbox. Daarom wil ik kunnen bepalen of die “externe inhoud” wel of niet geladen mag worden.

Bovendien is het selecteren van een email al voldoende om die “externe inhoud” wel te laden. Men hoeft dat spambericht niet eens te openen. Vandaar dat ik die ene optie altijd heb aanstaan. Het is simpelweg een extra verdedigingslinie tegen spam.


 Ja, maar dan moet het spamfilter wel in staat zijn om spam van de gewenste email te kunnen onderscheiden. En dat is nu juist niet altijd het geval.

En om de spamfilter te leren wat die "false positives" zijn moet je alleen die consequent van jouw spamfolder naar de inbox verplaatsen.

 

Bovendien is selecteren al voldoende om die “externe inhoud” wel te laden. Men hoeft dat spambericht niet eens te openen.

Dat is afhankelijk van de mailcliënt die je gebruikt. De Outlook app haalt externe inhoud pas op na openen/previewen van de mail en dat is niet als ik de mail selecteer maar als ik die open.

 

Vandaar dat ik die ene optie altijd heb aanstaan. Het is een extra verdedigingslinie tegen spam.

Ik heb die optie dus niet aan staan en ook ik ontvang vrijwel geen spam meer.

Dat komt omdat ik spam mailtjes nooit open en dus ook de "externe inhoud" niet download.


@utrecht_eric :

Het is verschrikkelijk jammer dat de “Whitelist” bij de KPN webmail niet volledig is geïmplementeerd. Dan laat het spamfilter email afkomstig van de afzenders op de Whitelist met rust en worden die emails gewoon in de Inbox gezet. Misschien als we eens flink "gaan schreeuwen” dan komt KPN misschien “in actie". Want bij de Telfort webmail was de Whitelist wel volledig geïmplementeerd.


Heb je last van veel spam ?

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565?postid=1072606#post1072606

Ik heb veel meer last van het feit dat het spamfilter gewoon correcte mail tot spam bombardeert. Zelfs de nieuwsbrief van mijn krant komt in de spam map, en hoe vaak ik al heb aangegeven dat dat niet klopt….


 

@AndreWrdn :

Klopt. Dat is ook voor mij een (klein) probleem op dit moment. Maar het is mijn indruk dat er nog veel mensen zijn die bovenstaand “trucje” niet kennen. Vandaar die links.


Enige wat ik dan kan adviseren zoals ook al gedaan is, is het geen spam? Markeer de mails dan als geen spam. 


Het zou fijn zijn als het beter zou werken. Krijg op dit moment ongeveer 2 mails per dag die ten onrechte als spam worden gezien.


Wat voor mails zijn het? Als het bijvoorbeeld nieuwsbrieven zijn, kan het komen dat mensen deze als spam markeren omdat ze deze niet willen. Terwijl dat niet moet, maar gewoon moeten uitschrijven. 


Hallo Bart,

Het zijn nieuwbrieven, vanochtend stonden er weer 2 in het spamvak. Een keer is niet erg, maar het is vrijwel elke dag zo.


Als heel veel mensen die markeren als spam, dan wordt het vanzelf gezien als spam, dit terwijl ze zich moeten uitschrijven. 


Is er dan helemaal geen oplossing voor te bedenken? Het is onbevredigend als het zo blijft.


Blijf de mails naar de Inbox slepen. Daar leert het spamfilter van. 


Hoe lang moet ik blijven slepen? Een maand eenmaal per dag? Twee maanden?


Als heel veel mensen die markeren als spam, dan wordt het vanzelf gezien als spam, dit terwijl ze zich moeten uitschrijven. 

Wanneer maakt kpn eens heel duidelijk dat er verschil is tussen ongewenste mail (die nieuwsbrief wil ik niet meer zien) of SPAM (dwz volledig ongevraagd toegezonden mail) want het is nu toch wat simpel om ongewenste mail  maar gauw naar de spam map te moven waardoor het spamfilter denkt dat de mail spam is.

Vertel eens vaker dat de manier om van ongewenste mail (mail die gewenst was maar nu niet meer) af te komen door onder in de mail door te klikken op “ongewenst"?