Skip to main content
Vraag

Kan ik mails exporteren als, bijvoorbeeld, pdf vanuit Outlook?

• July 4, 2026
  • 11 reacties
  • 83 keer bekeken

Hallo,

Hoe kan ik mails die ik heb opgezocht om te bewaren opslaan als bv pdf.

Ik kan de mails niet selecteren. Als ik per mail ga kijken en wil exporteren naar pdf dan staat alleen het onderwerp erin

11 reacties

• July 4, 2026

Welk e-mail programma gebruik je ?

• Auteur
  • Helper
  • July 4, 2026

Outlook 

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Beste ​@AJWO , als je de KPNwebmail gebruikt kun je de mail opslaan als bestand, als als pdf of printen op papier.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 5, 2026

@AJWO 

Installeer een programma dat PDF bestanden kan (aan-)maken. Selecteer dan de optie “Email afdrukken “ o.i.d. in jouw emailprogramma om die email af te drukken in de vorm van een PDF bestand. In mijn emailprogramma lukt dit heel goed.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 5, 2026

Installeer een programma dat PDF bestanden kan (aan-)maken.

Dat hoeft tegenwoordig niet meer, alle OS (Windows, MacOS, Android, iOS, Linux) hebben ingebouwde PDF printer. Gewoon kiezen voor 'print to PDF' of 'save to PDF'

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 5, 2026

Installeer een programma dat PDF bestanden kan (aan-)maken.

Dat hoeft tegenwoordig niet meer, alle OS (Windows, MacOS, Android, iOS, Linux) hebben ingebouwde PDF printer. Gewoon kiezen voor 'print to PDF' of 'save to PDF'

Hoe het bij andere bestuurssystemen zit weet ik niet maar bij Windows kun je gewoon een PDF printprogramma installeren dat zich “in Windows nestelt” en dan gebruikt kan worden als “PDF printer”.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 5, 2026

@AJWO 

Maar jouw probleem is dat alleen de kop wordt afgedrukt en niet de gehele email. Gebeurt dit bij elke email of alleen bij enkele emails ? Ligt dit misschien aan de specifieke inhoud van de emails ? Of hebben deze emails een bijlage ?

Dan begin ik toch te vrezen dat Outlook niet meer “goed functioneert". Outlook maakt namelijk contact met de servers van Microsoft om allerlei duistere dingen uit te voeren. De exacte details weet ik helaas niet (meer). Maar in de communicatie met die servers kan ook veel “misgaan".

Je zou toch verwachten dat een bekend programma als Outlook zonder problemen emails zou moeten kunnen exporteren/afdrukken naar een PDF document.

• Auteur
  • Helper
  • July 5, 2026

Dank allen. Ik heb het via een ander mailprogramma gedaan en daar kreeg ik het qel voor elkaar. Dus het zal inderdaad aan outlook hebben gelegen 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 5, 2026

Ik heb het via een ander mailprogramma gedaan en daar kreeg ik het qel voor elkaar. Dus het zal inderdaad aan outlook hebben gelegen 

Bij outlook klik je op het printer symbool

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 5, 2026

Beste ​@WMG-N Chrome heeft standaard een pdf-lezer, er hoeft dus niets geïnstalleerd te worden.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 5, 2026

Beste ​@WMG-N Chrome heeft standaard een pdf-lezer, er hoeft dus niets geïnstalleerd te worden.

@JanD

Dat Chrome een “PDF lees” functie heeft weet ik. Maar kan ik die “PDF afdrukfunctie” van Chrome ook in mijn emailprogramma gebruiken ? En daar is het antwoord “Nee". En ik denk dat het antwoord ook “Nee” is voor andere emailprogrammas. Waarschijnlijk gebruikt Chrome ook gewoon de “(PDF) Print Functie” van Windows.

Voor de goede orde; Ik heb de drivers / plug-in voor mijn printer en de driver van mijn PDF programma geïnstalleerd.  In mijn emailprogramma kan ik daardoor kiezen tussen het afdrukken op papier en het afdrukken naar een PDF bestand/document.