Skip to main content

Ik heb een Nieuwe laptop en overweeg nu kpn via imap te gaan doen. Kan ik oude mails dan nog zien of op een bepaalde wijze overzetten?
 

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Ik heb een Nieuwe laptop en overweeg nu kpn via imap te gaan doen. Kan ik oude mails dan nog zien of op een bepaalde wijze overzetten?
 

Als je voorheen ook altijd IMAP gedaan hebt, dan komt alle mail automatisch op uw nieuwe laptop. Maar u heeft voorheen POP3 gebruikt?


Voor mijn kpn mail, itt tot hotmail en gmail, altijd lokaal opgeslagen en dus niet via Imap, maar via POP.

Zelf zou ik twee opties zien,

1 op de oude laptop overstappen naar imap en dan op de een of andere maier oude mails migreren naar imap. Gaat dat van zelf of is daar tooling voor?

2 een backup maken van oude mails, maar hoe (ik zie geen pst bestand zoals dat bij outloook gaat) en die op de een of andere manier op de nieuwe laptop inladen.

 

wat is er mogelijk, wat kan er en hoe werkt dat?

 

 


Op de oude laptop gebruikt u Outlook? Zoek in Outlook eens in de opties van het betreffende account naar het volgende:

En vink dan daarbij alleen het bovenste vinkje aan. Dus de andere 2 vinkjes uit. Zodat het programma niets verwijderd dus.

Vervolgens op uw nieuwe laptop maakt u in uw mailprogramma een account aan voor uw KPN emailadres. Kies daarbij dan voor IMAP als protocol.

Dan eerst eens een paar dagen testen. Werkt het zoals verwacht? Komen de nieuwe mails op uw nieuwe laptop binnen? En blijven ze daar staan? U kunt ook uw oude laptop blijven gebruiken, ook daar moeten de mails op binnen komen.

Controleer ook webmail. Ook daar moeten alle nieuwe mails op te zien zijn. En blijvend op te zien zijn. Als u vervolgens op uw nieuwe laptop een mailtje verwijderd, dan moet het ook op webmail verwijderd zijn. Werkt dat dan goed?

Zijn er nog meer apparaten waarmee u soms ook mail ophaalt? Mobiele telefoon? Test of het werkt, check de instellingen.

 


dank voor helder antwoord. Dit ga ik proberen, maar daarmee heb ik nog niet mijn oude mail op de nieuwe…

 


 


als ik mijn huidge instelling goed begrijp staat er toch altijd een kopie op de server bij kpn?


dank voor helder antwoord. Dit ga ik proberen, maar daarmee heb ik nog niet mijn oude mail op de nieuwe…

 

Nee klopt, maar ik dacht: ik wacht eerst op reactie voor dat ik verder ga 😉


als ik mijn huidge instelling goed begrijp staat er toch altijd een kopie op de server bij kpn?

Als dit uw huidige instellingen zijn, dan zou je de mail in webmail moeten zien staan. Klopt dit?


Gebruik je het programma Outlook voor je mail? Zelf heb ik in Outlook een archief.pst bestand aangemaakt en gekoppeld. Alle mail die ik wil bewaren kopieer ik daarnaartoe. Van dat archief.pst bestand maak ik dan backups. En dat archief.pst kun je dan ook probleemloos op je nieuwe laptop koppelen.


Ik heb voor mijn oude kon mail windowslivemail in gebruik. Vooor zover ik het begrijp was mijn oude instelling via POP en dus geen webmail, maar wellicht stond het niet helemaal goed.

Op mijn nieuwe computer staat nu kpnmial via imap, en dat werkt, nu nog oude mail erin krijgen. Dus concreet is nu mijn vraag, hoe maak ik een kopie van oude mail en kijg ik die in nieuwe (imap) mail erbij?


Ik wil nog steeds weten of u mails in webmail ziet staan. Want met de instellingen die u liet zien in uw schermafdruk zou dat wel zo moeten zijn.


Ik wil nog steeds weten of u mails in webmail ziet staan. Want met de instellingen die u liet zien in uw schermafdruk zou dat wel zo moeten zijn.

hoe kan ik dat dan zien?


Inloggen op https://webmail.kpnmail.nl/


Nee dat is leeg, ziet hetzelfde eruit als op mijn nieuwe computer waar ik nu kpnmail met imap heb staan.


 

En de afgelopen jaren heeft het op je oude laptop zo gestaan? Onder "Bezorging" het eerste vinkje wel aangevinkt en het tweede niet?

Heb je nog een andere pc of laptop of tabled of mobiele foon waar je de mail mee ophaalt? Want op deze manier is het nutteloos om de oude mails op de nieuwe laptop te zetten. Die worden dan meteen weer verwijderd. Zo werkt dat met IMAP.

Er is ergens een apparaat wat kennelijk de mail van de server verwijderd. Dat apparaat moet je eerst opsporen.


Het enige wat ik me kan voorstellen is de computer van daarvoor, ik ben bang dat ik die niet meer aan de praat krijg. Dan lijkt me nieuw starten met de IMAP versie op de nieuwe computer het ahndigste. Heb je nog een tip om de oude KPN mail die op mijn oude computer , desnoods in een ander mailprogrammaatje te zetten zodat ik die als naslag kan gebruiken?


zo ziet het er op de computer ervoor eruit:

 


Wellicht helpt het bij je gedachtevorming: ik kreeg op mijn POP3 mail regeelmatig een mail ook een tweede keer binnen. dat leek al een op een verkeerde instelling. ik delete dat meetsl maar gewoon.


Je kunt een IMAP aanmaken naast de bestaande POP, wel een iets andere account naam gebruiken maar dat merk je vanzelf.
Dan ga je voortaan alles via IMAP doen en je houdt de POP er bij voor het archief.
Je kunt de berichten ook verplaatsen van POP naar IMAP (en andersom) in het email programma.
Onlangs nog iemand geholpen met pop berichten alleen op PC, niet op de server.
Dat was met thunderbird, maar dat maakt voor het principe niet uit.

Deze persoon had het wachtwoord moeten veranderen (was ge-hacked volgens de provider) en had in de consternatie het POP account verwijderd, ipv te wachten op een foutmelding voor verkeerd wachtwoord en dan de nieuwe in te vullen.
Vervolgens beweerde Iedereen !! dat de e-mails definitief verloren zouden zijn, computerzaak en de provider maar dat was natuurlijk niet geval.
Alles werkt daar weer tot grote vreugde, maar wel geadviseerd om nu wel reserve kopieën te maken !

En verder, als je dat voor elkaar hebt.
Je zou de harde schijf van de oude laptop als extra schijf aan een werkende computer kunnen hangen om de data (e-mails) te kopiëren, maar dat kan met outlook wel weerbarstig zijn, alle data staat in een groot bestand, meen ik te weten, ik ken het niet.
En dus ook oppassen dat je niet een pop computer opstart met de verkeerde instellingen wbt de e-mail van de server verwijderen.
Eerst instellingen bekijken zonder internetverbinding.


Hoi Ruud, welkom! Goed om te zien dat het gelukt is om de mail in te stellen op de nieuwe laptop.

 

Ik begrijp dat je op de oude laptop Windows Live Mail gebruikt. Je kunt dit stappenplan volgen om de mails uit Windows Live Mail op te slaan. Daarna kun je die kopiëren naar je nieuwe laptop.

Het is me niet helemaal duidelijk welk mailprogramma je nu gebruikt. Maar als je de ingebouwde Mail app van Windows 10 hebt, dan heb je wellicht ook wat aan dit stappenplan