Skip to main content

Ik ga voor (ruim) een jaar naar Spanje, waar ik mijn e-mail-adressen van KPN wil blijven gebruiken. Het was zo dat vanaf een niet-Nederlands IP-adres geen gebruik kon worden gemaakt van POP (wat ik in Nederland doe), maar dat, bijvoorbeeld via Outlook, moet worden gewerkt op de KPN-server rechtstreeks, dus IMAP. Is dat nog steeds zo? Of kan ik in Spanje gewoon POP-accounts instellen?

Hallo @VictorQuint , in het buitenland kun je het gemakkelijktst van de KPN Webmail gebruik maken, is web-gebaseerd en heeft geen instellingen nodig.

https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp

Succes.

 


Dank voor je snelle reactie. Dan kan ik even goed IMAP in Outlook gebruiken; dan kan ik er binnen Office meer mee doen. Maar ik wil weten of ik in het buitenland ook POP kan gebruiken. 


Ik heb er nog nooit van gehoord dat je in het buitenland geen POP3 zou kunnen gebruiken. 

... maar dat, bijvoorbeeld via Outlook, moet worden gewerkt op de KPN-server rechtstreeks, dus IMAP. 

POP3 is ook gewoon rechtstreeks op de KPN server. Dat maakt niets uit.

U moet alleen wel een ssl / tls verbinding gebruiken. Maar dat is hier in Nederland buitenshuis ook zo.

Vanaf uw eigen thuis verbinding is het volgens mij nog mogenlijk om via een onbeveiligde verbinding zonder inloggen op poort 25 mail te verzenden. Dat gaat dus niet in Spanje. Maar hier in Nederland dus ook niet zodra u uw laptop ergens ander neerzet dan in uw eigen huis.


Nee. Met POP(3) worden de berichten van de KPN-server gedownload naar de eigen computer en blijven zij op de KPN-server staan, tenzij de gebruiker aangeeft dat en wanneer ze van de server kunnen worden verwijderd. Met IMAP werkt men rechtstreeks op de KPN-server.


Nee. Met POP(3) worden de berichten van de KPN-server gedownload naar de eigen computer en blijven zij op de KPN-server staan, tenzij de gebruiker aangeeft dat en wanneer ze van de server kunnen worden verwijderd. Met IMAP werkt men rechtstreeks op de KPN-server.

Ja ... maar de verbinding is nog steeds rechtstreeks naar de KPN server. Er zit niemand tussen ofzo.

En met IMAP werkt men niet rechtstreeks op de server. Dat doet u alleen als u de webmail gebruikt. 

Mail verzenden werkt bijvoorbeeld bij IMAP precies hetzelfde als bij POP3.


Inderdaad zit er bij POP en IMAP niemand tussen. Maar met IMAP werkt men wel degelijk direct op de KPN-server. Als via bijvoorbeeld Outlook bij gebruik van IMAP een bericht wordt verwijderd, is het ook verdwenen van de KPN-server, bij POP niet. Wat is volgens jou dan het verschil tussen POP en IMAP? Maar belangrijker blijft mijn vraag: Kan ik in het buitenland met POP werken?


@VictorQuint , het belangrijkste is dat je gebruik maakt van een ‘authenticated’ verbinding (dus met usernaam/wachtwoord) met de mailservers. Dan werkt het altijd, in binnenland en buitenland, POP of IMAP en SMTP.


@VictorQuint , het belangrijkste is dat je gebruik maakt van een ‘authenticated’ verbinding (dus met usernaam/wachtwoord) met de mailservers. Dan werkt het altijd, in binnenland en buitenland, POP of IMAP en SMTP.

Volgens mij ook.


Inderdaad zit er bij POP en IMAP niemand tussen. Maar met IMAP werkt men wel degelijk direct op de KPN-server. Als via bijvoorbeeld Outlook bij gebruik van IMAP een bericht wordt verwijderd, is het ook verdwenen van de KPN-server, bij POP niet. 

Ja, dat klopt. Maar dat versta ik niet onder "rechstreeks op de KPN server werken". 

Tussen IMAP en POP3 zit een wezenlijk verschil in de manier of/hoe de berichten op de server bewaard worden. Maar je werkt in beide gevallen gewoon lokaal op je eigen pc of laptop in Outlook.


Dit wordt een semantische discussie, waarmee mijn vraag (“Kan ik in het buitenland POP gebruiken?”) niet beantwoord is.


Dit wordt een semantische discussie, waarmee mijn vraag (“Kan ik in het buitenland POP gebruiken?”) niet beantwoord is.

Die is wel beantwoord. Maar nog niet officieel door een KPN medewerker. Die komt hier binnenkort ook nog een reactie geven.


Zie mijn antwoord hier (vlak) boven @VictorQuint 

@VictorQuint , het belangrijkste is dat je gebruik maakt van een ‘authenticated’ verbinding (dus met usernaam/wachtwoord) met de mailservers. Dan werkt het altijd, in binnenland en buitenland, POP of IMAP en SMTP.

 


@VictorQuint 

Ik zie niet in waarom POP in het buitenland niet gebruikt zou kunnen worden. Hangt ook af van wat voor type verbinding je gaat gebruiken. Sommige “hotspots” in het buitenland hebben één of meer beperkingen ingesteld.

Bij IMAP blijft de email op de (KPN) server staan totdat jij die daar verwijdert. Bij STANDAARD POP wordt de email verplaatst (!!!) van de (KPN) emailserver naar bijv. jouw laptop. Tenzij je bij POP een optie selecteert waardoor een kopie van de email op de(KPN) server blijft staan.

Bij Windows 10 Mail staat die laatste optie altijd op “Aan". Windows 10 Mail laat - bij POP - ALTIJD een kopie van de email op de server staan. Je kunt daar die optie niet eens meer aan- of uitzetten.

IMAP heeft als voordeel dat ook kunt zien wat KPN allemaal in de spammap heeft gezet. Dat kun je bij gebruik van POP niet doen. Dan moet je via de (KPN) webmail handmatig de spammap controleren, want de webmail werkt ook met IMAP.


Maar belangrijker blijft mijn vraag: Kan ik in het buitenland met POP werken?

Ja.


Bij IMAP blijft de email op de (KPN) server staan totdat jij die daar verwijdert. Bij STANDAARD POP wordt de email verplaatst (!!!) van de (KPN) emailserver naar bijv. jouw laptop.

Nou ja ... bij IMAP komt de mail ook op de laptop te staan. Als in Outlook dit schuifje helemaal naar rechts staat:

Daar rechtsonder: E-mail die offline moet blijven. Als dat op "Alles" staat, dan staat alle mail ook gewoon op de laptop. Net als bij POP3. Hetzelfde dus gewoon. Vandaar dat ik ook viel over "vanaf de KPN server werken".