Skip to main content
Beantwoord

Kan ik POP3 en iMAP naast elkaar gebruiken?

• 11 augustus 2025
  • 4 reacties
  • 50 keer bekeken

• Deelnemer
  • 4 reacties

Mijn email op mijn KPN account (*.planet.nl) gebruikt het POP3 protocol. Kan ik naast dit protocol op hetzelfde account, liefst met hetzelfde email adres iMAP instellen?

Beste antwoord door Dave van Toer

Ja en nee
Ja; Je kunt de huidige instellingen aanpassen naar de IMAP server en diens poorten. Hierna zou het moeten kunnen werken. Wat ook kan (afhankelijk van je mailprogramma) is een tweede profiel naast je huidige te maken. Dit betekend dat je altijd terug kunt naar het oude, en eventueel als de instellingen niet lukken dat profiel weg kunnen gooien.

Nee; Je kunt niet binnen 1 account IMAP én POP3 gebruiken, het is of/of. Tevens kun je geen tweede account toevoegen naast hetzelfde mailadres met andere instellingen. Er zal worden aangegeven dat het mailaccount al bestaat en het werkt niet. Hiervoor moet worden gekeken naar een tweede profiel. 

Bekijk origineel

4 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 3675 reacties
  • 11 augustus 2025

​@wilj 

Nee, dat is geen probleem. Maar je moet bedenken dat bij een IMAP account je kijkt wat er op de KPN emailserver staat en dat een POP protocol (indien gewenst) email van de KPN emailserver verplaatst naar jouw bijv. laptop.

• 6328 reacties
  • 11 augustus 2025

In een email programma kun je optioneel kiezen om na het ophalen de berichten op de server te laten of weg te doen.

Standaard instelling is weggooien na ophalen, bij POP3.
( Voor zo ver ik weet / bij de email programma’s die ik ken )
Dus dat is wel iets om bedacht op te zijn.
( Eventueel kun je de berichten van de computer naar de server terug kopiëren. )

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 127 reacties
  • Antwoord
  • 11 augustus 2025

Ja en nee
Ja; Je kunt de huidige instellingen aanpassen naar de IMAP server en diens poorten. Hierna zou het moeten kunnen werken. Wat ook kan (afhankelijk van je mailprogramma) is een tweede profiel naast je huidige te maken. Dit betekend dat je altijd terug kunt naar het oude, en eventueel als de instellingen niet lukken dat profiel weg kunnen gooien.

Nee; Je kunt niet binnen 1 account IMAP én POP3 gebruiken, het is of/of. Tevens kun je geen tweede account toevoegen naast hetzelfde mailadres met andere instellingen. Er zal worden aangegeven dat het mailaccount al bestaat en het werkt niet. Hiervoor moet worden gekeken naar een tweede profiel. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • 355 reacties
  • 11 augustus 2025

Ja dat kan prima.

Ik heb op mijn telefoon en tablet het IMAP protocol ingesteld.

Op mijn desktop computer gebruik ik het POP3 protocol. In het email programma (Thunderbird) heb ik ingesteld dat e-mails pas na 180 dagen van de KPN server worden gewist. Voordeel is dat al mijn e-mails lokaal op mijn computer worden opgeslagen.

Reageer