Skip to main content
Beantwoord

Kan op mijn Samsung geen e-mails meer verzenden, ontvangen werkt wel

• July 2, 2026
  • 10 reacties
  • 115 keer bekeken

Kan op mijn Samsung (Android) telefoon opeens geen e-mail meer verzenden. Ontvang nog wel e-mails.

Verzenden via webmail gaat nog steeds wel.

Beste antwoord door Remco van KPN

Goedemorgen Frans, ik heb nog even na zitten te denken mocht dit in de toekomst weer voorkomen. Ik ben niet direct bekend met het standaard e-mailprogramma van Samsung maar ik blijf het vreemd vinden dat de instellingen dan niet aangepast kunnen worden.  Ik zou dan in de toekomst als dit nog eens het volgende overwegen/proberen:

• Ik zou een e-mailprogramma overwegen waarbij de instellingen wel aangepast kunnen worden. 
  • Onze instellingen kan je hier vinden.
  • Ik zou je mobiele account sowieso op IMAP instellen wat als voordeel heeft dat alles op de server/webmail blijft staan. Je loopt dan niet het risico dat je wat kwijt raakt voordat de e-mail gedownload kan worden richting de PC.
  • Op de “e-mail computer” zou je dan je account actief kunnen laten onder POP met in de instellingen aangevinkt: kopie op de server achterlaten. Dan download je het bericht naar de PC voor je archief maar er blijft wel een kopie achter waar je telefoon dan bij kan.

Als je in de toekomst hulp nodig hebt laat het dan weten! We denken als community graag even mee!

10 reacties

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 2, 2026

Beste ​@Frans78 heb je de instellingen wel goed staan?

Klik binnen de webmail rechtsboven op het tandwieltje en kjlik daar op de zin ‘sluit uw apparaat aan, daar vind je de juiste instellingen.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 3, 2026

Beste JanD,

Bedankt voor de tip! Daar zijn inderdaad concretere instelgegevens te vinden dan elders op de KPN-site.

Het echte probleem zit ergens anders in. Mijn email-verzenden gaat via smtp.kpnmail.nl . Het beveiligingstype was SSL. Tot nog toe altijd door KPN geaccepteerd, maar nu opeens niet meer. In de Samsung email-app kun je dat niet veranderen in TLS. De oplossing is een nieuw account aan te maken en dan TLS te kiezen als verzend-beveiligingstype. Nadat de telefoon de verzend- en ontvanginstellingen succesvol gecontroleerd heeft, kun je het beveiligingstype niet meer veranderen.

Tot slot kun je het oude account (dat nog wel kan binnenhalen maar niet meer versturen) verwijderen, maar helaas gooit de Samsung email-app dan ook alle emails die daarmee binnen gehaald zijn weg.

Bovendien haal je nu met 2 accounts voor hetzelfde email-adres of aliassen daarvan, alle berichten nu dubbel binnen als de berichten op de site niet door de eerste van de twee verwijderd worden.

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 3, 2026

Beste ​@Frans78 Stel de app in als IMAP en niet als POP.

Maak eerst een nieuw account aan in de de app met je hoofd mailaccount als IMAP, de mail aan de aliassen komt daar dan ook op binnen, maar niet dubbel.

Verwijder dan het POP-account in de app.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 3, 2026

Je probleem heeft met de zogenaamde authenticatie te maken. Dat is extra beveiligingsprotocol. Dat wordt al jaren in kleine batches ingevoerd. Nu was jouw account aan de beurt dus. 

God zij dank gebruik ik geen e-mail app. Zo overblijfsel vorige eeuw toen we nog niet permanent verbonden waren. 

Waarom gebruik je webmail niet?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 4, 2026

Beste JanD en PeterG,

Kleine toelichting: Mijn Android telefoon is maar een deel van het systeem, waarop ik de recente emails van een aantal email-adressen kan lezen en er zonodig op kan reageren. Decennia geleden kozen we voor een aparte email-computer, omdat we berichten om juridische redenen 30 jaar moeten bewaren. Daar staan inmiddels meer dan 90.000 emails op, verdeeld over honderden mappen en submappen. Die worden ook regelmatig geback-upt en los van het netwerk bewaard. Ook in omgevingen zonder internet kan ik er in zoeken. Daarom ook niet afhankelijk van webmail, want ik ben niet permanent verbonden.

KPN is slechts één van de providers, maar daar had ik wel het beschreven probleem mee.
Allebei wel bedankt voor het meedenken!

Vriendelijke groet,
FransS

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Heb je dan nu wel een permanente oplossing gevonden Frans. Ik snap dat je voorzichtig bent gezien de randvoorwaarden die je schetst. Een goede backup lijkt me dan zeker niet verkeerd.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 7, 2026

Beste Remco,

Dank voor de vraag. Het probleem is nu blijvend opgelost (totdat KPN weer onaangekondigd overstapt op een ander beveiligingstype).

Vriendelijke groet,
FransS

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat is fijn om te horen Frans. Mocht je toch nog ergens tegen aanlopen laat het dan weten, we helpen graag!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 15, 2026

Goedemorgen Frans, ik heb nog even na zitten te denken mocht dit in de toekomst weer voorkomen. Ik ben niet direct bekend met het standaard e-mailprogramma van Samsung maar ik blijf het vreemd vinden dat de instellingen dan niet aangepast kunnen worden.  Ik zou dan in de toekomst als dit nog eens het volgende overwegen/proberen:

• Ik zou een e-mailprogramma overwegen waarbij de instellingen wel aangepast kunnen worden. 
  • Onze instellingen kan je hier vinden.
  • Ik zou je mobiele account sowieso op IMAP instellen wat als voordeel heeft dat alles op de server/webmail blijft staan. Je loopt dan niet het risico dat je wat kwijt raakt voordat de e-mail gedownload kan worden richting de PC.
  • Op de “e-mail computer” zou je dan je account actief kunnen laten onder POP met in de instellingen aangevinkt: kopie op de server achterlaten. Dan download je het bericht naar de PC voor je archief maar er blijft wel een kopie achter waar je telefoon dan bij kan.

Als je in de toekomst hulp nodig hebt laat het dan weten! We denken als community graag even mee!

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 15, 2026

Beste Remco,

Het ophalen van e-mail van de diverse domeinen gaat al decennia goed. Daar wil ik dus liever niets aan veranderen.

Het probleem zat hem uitsluitend in het verzenden van e-mail vanaf mijn Samsung smartphone (en nog een andere Samsung smartphone). De oorzaak is inmiddels duidelijk en het probleem opgelost.

Toch bedankt voor het meedenken!