Skip to main content

Hallo,

sinds 2 dagen lukt het niet meer om mails te verzenden. Ontvangen lukt nog wel.

Ik gebruik al jaren nog steeds een 12move-adres en gebruik lokaal de desktop-versie van Outlook in Win10.  Ben ook al jaren klant bij KPN, voorheen Telfort en heb niks aan mijn settings gewijzigd of iets verwijderd, dus daar lijkt het ook allemaal niet aan te liggen.

Mijn settings:

Inkomend:

pop3.telfort.nl, poort 110: Alles werkt prima, ik ontvang ook nog gewoon mails

 

Uitgaand:

smtp.telfort.nl, poort 25. Sinds 2 dagen geen responses meer, mails blijven in Postvak Uit staan.

 

Outlook rapporteert een fout

Weet iemand wat er hier fout gaat en wat ik kan doen om weer te kunnen mailen?  Ik heb inmiddels ook al Thunderbird geprobeerd als lokale email-client, maar met hetzelfde resultaat.

 

Admin: mailadres verborgen in afbeelding vanwege privacy

Loop deze stappen eens door? 

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail


SMTP server ingesteld op poort 25. Dat kan niet meer. Dat is geschiedenis. U moet poort 587 gebruiken en STARTTLS gebruiken. 

 


Hoi @JM68 
Gebruik voor de SMTP poort 587
En vul je wachtwoord ook in bij SMTP met je complete gebruikersnaam
En vink TLS of SSL aan


@JM68  is verstandig en gebruikt POP, dus bij de inkomende mail moet hij poort 995 gebruiken @Nick83 
Maar de inkomende mail werkt wel, dus blijf daar van af @JM68 


@JM68  is verstandig en gebruikt POP, dus bij de inkomende mail moet hij poort 995 gebruiken @Nick83 

Of het verstandig is om POP of IMAP te gebruiken, dat is aan diegene om beoordelen. Ikzelf gebruik tegenwoordig IMAP, en ik move om de zoveel tijd even de mails naar een apart lokaal postvakje toe (die ik uiteraard backup).


@JM68 

Poort 25 mag niet meer van de KPN omdat dan email onversleuteld wordt verstuurd. En speel eens met TLS en STARTTLS. Ook moet je de bij de uitgaande emailserver de verificatie / authenticatie opties aanvinken/invullen. Zie ook hier:

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

Heb je geen email van de KPN ontvangen dat je poort 25 niet meer mag gebruiken ?

@AriënC 

Ik gebruik naast POP ook IMAP. Op die manier heb ik altijd een kopie van “Postvak In” op mijn laptop.


Bedankt allemaal.

Ik heb de poort aangepast naar 587 en versleuteling naar STARTTLS en er gaan were berichten uit!

 

@WMG-N Nee, nooit een mail van KPN hierover gekregen, wellicht omdat het een oud 12move->Telfort->KPN mailadres is?


@AriënC , @WMG-N Ik gebruik zoals gezegd een lokale client en de berichten worden na het ophalen van de mailserver verwijderd, en lokaal wordt alles opgeslagen in een .pst bestand (dat ook weer wordt gebackupt etc)


@JM68 

Raar, want een andere KPN klant heeft daar wel een email over gehad.


Bij mijn weten heeft zo goed als geen enkele klant daar ooit bericht over gehad @WMG-N , ik ook niet.

Ik heb het eind vorig jaar een keer bij toeval binnen het forum gelezen dat KPN sinds/per augustus 2023 de eisen aangescherpt heeft inzake verzenden KPN-mail.

 


Volgens mij heb ik het een keer zien staan in 1 van de "Nieuws en tips" mails die je met regelmaat ontvangt.


Stond dat in de “nieuws en tips” mails die ik met regelmaat zou moeten ontvangen? Ik krijg nooit zulke mails van KPN.

 

Kortom, ook ik vind het ronduit belachelijk dat KPN helemaal niet waarschuwt dat je de instellingen moet aanpassen omdat anders het verzenden van e-mails van de ene op de andere dag niet meer werkt.


Stond dat in de “nieuws en tips” mails die ik met regelmaat zou moeten ontvangen? Ik krijg nooit zulke mails van KPN.

 

Kortom, ook ik vind het ronduit belachelijk dat KPN helemaal niet waarschuwt dat je de instellingen moet aanpassen omdat anders het verzenden van e-mails van de ene op de andere dag niet meer werkt.

Volgens mij kreeg ik gewoon een mail van KPN binnen? Het is al weer een poosje geleden.


Welk type abonnement moet men hebben om zo'n nieuwsbrief te kunnen ontvangen ? Ik meen dat ik  mij ooit in het verleden voor zo'n KPN nieuwsbrief heb ingeschreven. Maar ik heb nooit iets gekregen.

Eigenlijk zou dit soort informatie gewoon hier op forum bekend moeten worden gemaakt. Bijv. door een permanent topic hier op het “E-mail & Cloud” forum. Of op deze webpagina: https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc Of op een andere plek op de KPN website ?

(@Moderators: kunnen jullie deze suggestie doorgeven aan de juiste KPN afdeling ?)

Stond dat in de “nieuws en tips” mails die ik met regelmaat zou moeten ontvangen? Ik krijg nooit zulke mails van KPN.

 

Kortom, ook ik vind het ronduit belachelijk dat KPN helemaal niet waarschuwt dat je de instellingen moet aanpassen omdat anders het verzenden van e-mails van de ene op de andere dag niet meer werkt.

Helemaal mee eens !!!!


In je profiel in Mijn KPN kun je aangeven of je nieuwsbrieven wilt ontvangen @WMG-N .

Alleen melden via forum bereik je maar een heel klein deel van de klanten


@N.N. 

Ik heb daar juiste opties aangevinkt maar ik nooit een nieuwsbrief ontvangen. Daarom zou het goed zijn dat dit soort informatie hier op het forum extra onder de aandacht wordt gebracht van gebruikers.


Dit soort cruciale informatie over de noodzaak tot wijzigen van de e-mail-instellingen moet gewoon apart aan de klanten gecommuniceerd worden.

 

Het enige wat ik de afgelopen jaren van KPN heb ontvangen zijn mails over de factuur en mails over het stopzetten van de homepages.

 

Net als het stopzetten van de homepages is de noodzaak tot wijzigen van e-mail-instelling belangrijk genoeg om een aparte mail aan de klanten aan te wijden. Waarom is dat niet gedaan?


Waarom is dat niet gedaan?

Omdat da bij veel klanten meer vragen oproept dan antwoorden. Die gaan dan allemaal bellen enzo. Daar houd KPN niet van.


Maar even terug naar de technische kant: Begrijp ik nu goed dat de ellende bij mensen met “verouderde” e-mail-instellingen ontstaan is doordat de KPN Box 12 na de update van eerder deze week met de standaard firewall-instellingen geen uitgaand smtp verkeer op poort 25 meer doorlaat?


@AGH1965 

Het is dat als er (technische) wijzigingen plaats vinden (bij de KPN) in de software dat deze wijzigingen vaak - stukje bij beetje - worden “uitgerold". In dit geval was het waarschijnlijk gewoon toeval dat dit tegelijkertijd met een update plaatsvond.

Het gaat hier om de software op de KPN emailservers en niet in de KPN box. Daarom is het beter om dit soort veranderingen ook bijv. hier op het “Email"-forum worden aangekondigd.


Het gaat hier om de software op de KPN emailservers en niet in de KPN box. 

Zojuist heb ik de settings van KPN Box 12 bekeken en op beveiligingsniveau “Middel” staat er in de lijst van firewall-regels ééntje die uitgaand smtp-verkeer op poort 25 blokkeert. Dus dankzij die bij de update van KPN Box 12 gecreëerde firewall-regel komt uitgaand smtp-verkeer via poort 25 nooit aan bij de KPN mailservers. Dit lijkt dus toch echt de boosdoener hoor. Grote kans dat de mailservers nog gewoon smtp-verkeer op poort 25 accepteren.

 

Daarom is het beter om dit soort veranderingen ook bijv. hier op het “Email"-forum worden aangekondigd.

Daar ben ik het niet mee eens. Slechts een heel klein deel van de gebruikers komt regelmatig op dit forum. Dit soort zaken moet gewoon gecommuniceerd worden via een aparte e-mail aan alle gebruikers. (Met “apart” bedoel ik dat dit niet weggestopt moet worden in een e-mail die over allerlei andere zaken gaat.)


Maar even terug naar de technische kant: Begrijp ik nu goed dat de ellende bij mensen met “verouderde” e-mail-instellingen ontstaan is doordat de KPN Box 12 na de update van eerder deze week met de standaard firewall-instellingen geen uitgaand smtp verkeer op poort 25 meer doorlaat?

Heeft niets met modems te maken, maar mailserver instellingen bij KPN die onveilig verzenden niet meer toelaat @AGH1965 


Hoi @AGH1965 , het blokkeren van het gebruik van poort 25 voor smtp is een proces wat al langer bij KPN loopt (sinds augustus vorig jaar). Het onversleuteld versturen naar de e-mailservers wordt geleidelijk (groepsgewijs) door KPN buiten gebruik gesteld. 

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) en poort 587 kiezen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

bron:  Hoe stel ik e-mail in op laptop of PC | KPN

De impact van blokkade van poort 25 door de firewall in KPN Box 12 zal daarom steeds minder zijn.
Mocht het nog nodig zijn kan je de firewall wel aanpassen via Beveiligingsniveau ‘Aangepast'.


Het gaat hier om de software op de KPN emailservers en niet in de KPN box. 

Zojuist heb ik de settings van KPN Box 12 bekeken en op beveiligingsniveau “Middel” staat er in de lijst van firewall-regels ééntje die uitgaand smtp-verkeer op poort 25 blokkeert. Dus dankzij die bij de update van KPN Box 12 gecreëerde firewall-regel komt uitgaand smtp-verkeer via poort 25 nooit aan bij de KPN mailservers. Dit lijkt dus toch echt de boosdoener hoor. Grote kans dat de mailservers nog gewoon smtp-verkeer op poort 25 accepteren.

 

Daarom is het beter om dit soort veranderingen ook bijv. hier op het “Email"-forum worden aangekondigd.

Daar ben ik het niet mee eens. Slechts een heel klein deel van de gebruikers komt regelmatig op dit forum. Dit soort zaken moet gewoon gecommuniceerd worden via een aparte e-mail aan alle gebruikers. (Met “apart” bedoel ik dat dit niet weggestopt moet worden in een e-mail die over allerlei andere zaken gaat.)

Ik denk dat zowel bij de KPN box én de KPN emailservers deze poort 25 straks niet meer gebruikt kan worden.

De gebruikers die problemen hebben met hun verbinding (denk: bijv. poort 25) die komen juist vaker naar dit forum. We hebben hier in de laatste ca. 2 weken al een 3 mensen gehad met een “poort 25” probleem.

Maar zoals eerder in dit topic vermeld: als je het in een email naar de KPN klanten stuurt dan gaan mensen met de klantenservice bellen en dat levert extra drukte voor de KPN op.

Ik denk daarom een vastgepind topic op dit subforum de beste oplossing is.


Net even geprobeerd met mijn emailprogramma. (Zie hieronder). Als ik poort 25 gebruik dan krijg ik ook problemen maar ik heb geen KPN box. Dus het ligt ook aan de software van de KPN emailservers.


Reageer