Skip to main content
Vraag

KPN Abuse blokkeert facturen per e-mail en veroorzaakt problemen

• September 8, 2026
  • 11 reacties
  • 103 keer bekeken

Tot op heden houden jullie (abuse team)alleen maar officiële mails met daarin officiële facturen van mij tegen. Dit heeft voor mij verregaande consequenties. Na een levenlang een trouwe en tijdige betaler te zijn geweest, sta ik nu door jullie werkwijze als wanbetaler te boek en in 1 geval zelf tot bijna extra incassokosten. Nog daargelaten het extra werk dat dit allemaal met zich meebrengt.

Dit is de afgelopen jaren nooit zo geweest (van dezelfde partijen ontving ik altijd wel gewoon die mails met facturen), staan die partijen niet op mijn blokkeerlijst en die lijst heb ik recentelijk niet aangepast, ook andere instellingen heb ik niet veranderd, behalve mijn wachtwoord. Ook heb ik NOOIT impliciiet of expliciet ingestemd met deze idiote werkwijze.

Als privacy deskundige wijs ik u erop dat uw werkwijze mogelijk ook in strijd is met de huidige wet- en regelgeving, vooral de AVG (automatische besluitvorming die in een persoon in ernstige mate treft), nog daargelaten als er sprake zou zijn van een toepassing met AI. Vooral omdat het alleen maar mails met een factuur in de bijlage betreffen. Die werkwijze getuigt van weinig intelligentie.

Ook biedt u geen mogelijkheid om eenvoudig die mails alsnog te ontvangen, bent u wel bekend bij de KPN Klantenservice maar kunnen die helemaal niets betekenen, bent u zelf telefonisch niet bereikbaar, was uw reactie op een mail van mij op een zogenaamde abuse case te belachelijk voor woorden: ik moest het vooral bij mij zelf zoeken, jullie konden niets betekenen. En verder reageert in het totaal niet op mijn verzoeken om uitleg per mail. 

Prima dat jullie mails als spam kenmerken en die in mijn spambox laten landen, maar het wordt illegaal op het moment dat jullie de mail in het geheel blokkeren, specifiek mails met facturen en mij geen -eenvoudige- mogelijkheid bieden die te herstellen.

Ik verzoek u mij aan te geven hoe u per direct stopt met deze werkwijze. Wilt u niets doen, beschouw dit bericht dan als een officiële directieklacht en verzoek ik u dat traject onmiddelijk te starten. 

11 reacties

JanD
Wijsgeer
  • September 8, 2026

Beste ​@LadyBentley geen fijne situatie, meld dit even per mail aan abuse@kpn.com en zij zullen reageren.

Dit forum is geen helpdesk van KPN en kan je derhalve helaas niet verder helpen.

https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/abuse/geblokkeerd-abuse

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 8, 2026

Wat vervelend dat je dit meemaakt. Er zijn dus facturen van meerdere organisaties die jij dus niet ontvangt?

Heb je al vanaf een ander e-mailadres getest wat er gebeurt als jij een e-mail naar jezelf stuurt? Komt die dan wel aan, of komt er automatisch een e-mail terug van de KPN e-mail server met een reden waarom de e-mail geweigerd is? 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

@LadyBentley 

Jouw emailaccount kan ook gehackt zijn en dat een hacker hier een “naar spelletje speelt” en bijv. selectief email verwijdert. Verander daarom ALLE wachtwoorden, ook die van het KPN ID en zorg er voor dat alle wachtwoorden verschillend zijn.

Stuur een email aan abuse@kpn.com en vraag of er email voor jouw emailadres werd geblokkeerd door de KPN en waarom. Het kan zijn dat die email niet eens bij de KPN binnenkomt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 9, 2026

Ik krijg volgende mail van jullie ( afzender postmaster@kpnmail.nl)

Undeliverable: Factuur 389XXXX

Dit is een bericht van het mail systeem van KPN.

Uw bericht kan niet worden afgeleverd omdat het bericht door het KPN-spamfilter als virus, spam, phishing wordt gezien of is geblokkeerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met abuse@kpn.com

Als bijlage voegen jullie nog een Part.dat bestand bij. ik heb mijn grote moeite kunnen achterhalen dat het in ieder geval mails met facturen betreft van grote organisaties zoals Vattenfall en Lidl.

Je begrijpt dat met deze abacadabra ik niet weet welke facturen ik nu weer mis en al helemaal niet waarom. Mailen naar abuse@kpn.com heeft geen enkele zin. Je krijgt dan die belachelijke standaard mail terug en ze  reageren verder niet. Gmail blokkeert dergelijke mails niet. 

JanD
Wijsgeer
  • September 9, 2026

Beste ​@LadyBentley als ik de reactie van de postmaster lees, kan er geen mail, door jou verzonden, afgeleverd worden en niet dat er door jou te ontvangen mail tegengehouden wordt.

Heb je al ee reactie van abuse gehad?

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

@LadyBentley 

Dit antwoord krijg je als je een email naar abuse@kpn.com stuurt ? Stuur dan nog een email maar zorg ervoor dat je dan een email met alleen “platte tekst” stuurt, zonder automatische handtekening, geen plaatjes en niet in HTML opmaak. Dit valt in te stellen in jouw emailprogramma.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Toevallig stuurde ik vanmorgen ook een e-mailtje naar een partij toe, die met hetzelfde bericht werd afgewezen. 

Ik ben inmiddels in contact met KPN Abuse, en op hun verzoek heb ik een sample van de e-mail gestuurd. 

Verder reageert de abuse dienst hier netjes en snel. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 9, 2026

Voor de duidelijkheid: ik verstuur in eerste instantie niets. Ik zie alleen maar in mijn mailbox een bericht binnenkomen van het abuse team zoals ik bovenstaand heb weergegeven. Ik ben het met jullie eens dat het net lijkt of ik een bericht heb verzonden en dat die wordt tegengehouden, maar dat is absoluut niet zo. Dat is ook het bizarre aan het verhaal. Ik heb namelijk in 1 geval waar ik weer zo'n mail van het abuse team ontving en ik de daadwerkelijke afzender vermoedde direct die partij gebeld. Zij bevestigden dat ze mij inderdaad net een mail met factuur hadden verzonden. Die mail dus nooit ontvangen, maar alleen een mail van het abuse team. Om het verhaal compleet te maken: als ik vervolgens mail aan het abuse team en om uitleg vraag, krijg ik alleen een standaard mail dat ik gehackt zou zijn (wat 100% niet het geval is), dat het aan MIJN blokkeerlijst of instellingen zou liggen(kan niet, vorige maand ontving ik nog gewoon die mails en ik heb gecontroleerd en mijn instellingen zijn niet gewijzigd), blablabla. Daarom wil ik met spoed nu wel eens uitleg van dat abuse team, zij houden immers mails tegen die ik zou moeten ontvangen.

JanD
Wijsgeer
  • September 9, 2026

Hier ook een geval:

JanD
Wijsgeer
  • September 9, 2026

Kun je wel via de webmail je mail gewoon afhandelen ​@LadyBentley en/of welk mailprogramma gebruik je voor het afhandelen van je mail?

Ben je een zakelijke gebruiker of consument?

Indien zakelijk kun je het beste met de zakelijke helpdesk contact opnemen via 0800 0403.

Succes.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

@LadyBentley

Zorg ervoor dat je jouw KPN profiel hier op het forum zo volledig mogelijk hebt ingevuld.

Kan ​@Raymondt  van KPN Abuse hier iets zinnig over zeggen / hier helpen ?