Skip to main content
Beantwoord

KPN e-mail adressen en cloud opslag op EU of USA techniek?

• February 13, 2026
  • 7 reacties
  • 86 keer bekeken

Ik realiseer me dat al mijn mail/fotos etc momenteel op USA bedrijven draait…. Heeft KPN daar goede EU alternatieven voor?

Beste antwoord door Ik_Combineer

Het is geen woord over de architectuur van KPN Cloud gesproken, waar emails opgeslagen zijn. Het is schijnveiligheid als de datacenter in Nederland staat, maar de onderliggende software architectuur van USA is. KPN biedt b.v. cloudoplossingen voor zakelijke gebruikers CloudNL (VMware/USA), Public Cloud (Amazon/USA of Azure/USA), NextCloud (Opensource/DE).

De servers voor de Webmail en de KPN Cloud staan op Nederlandse bodem. De software die wij gebruiken voor Webmail, Cloud en de daarbij behorende diensten is van Open X-Change, en dit staat op onze servers geïnstalleerd. Open X-Change is verder een Duits bedrijf.

Bron: 

7 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 13, 2026

De kpn e-mail en cloud draait volledig op Nederlandse servers. Die van kpn zelf zijn.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 14, 2026

En in plaats van wetransfer gebruiken we kpn transfer. Ook via Nederlandse servers.

https://filetransfer.kpn.com/welcome/intro

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

Het is geen woord over de architectuur van KPN Cloud gesproken, waar emails opgeslagen zijn. Het is schijnveiligheid als de datacenter in Nederland staat, maar de onderliggende software architectuur van USA is. KPN biedt b.v. cloudoplossingen voor zakelijke gebruikers CloudNL (VMware/USA), Public Cloud (Amazon/USA of Azure/USA), NextCloud (Opensource/DE).

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • February 14, 2026

De servers voor de Webmail en de KPN Cloud staan op Nederlandse bodem. De software die wij gebruiken voor Webmail, Cloud en de daarbij behorende diensten is van Open X-Change, en dit staat op onze servers geïnstalleerd. Open X-Change is verder een Duits bedrijf.

Bron: 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

De software die wij gebruiken voor Webmail, Cloud en de daarbij behorende diensten is van Open X-Change, en dit staat op onze servers geïnstalleerd. Open X-Change is verder een Duits bedrijf.

Open X-Change is een software suite voor emails en documenten, maar geen Cloud (KPN Drive). Verder zegt niet over de onderliggende architectuur. Het is alsof je zegt, dat je opensource e-mail client Thunderbird gebruikt, maar verzwijgt dat TB op MS Windows draait.

Het is veel verwarring over Cloud, b.v. een zogenaamde "soeverein” Delos Cloud van SAP (Duitse bedrijf) baseert op Azure Stack, dus van Microsoft.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Voor e-mail en cloudopslag bij KPN hoef je je geen zorgen te maken. KPN Webmail en KPN Cloud draaien volledig op Nederlandse servers. Dat betekent dat je data binnen de EU blijft en beschermd is volgens de Europese privacyregels. Zo kun je dus veilig je mail, foto’s en bestanden opslaan.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 16, 2026

Voor e-mail en cloudopslag bij KPN hoef je je geen zorgen te maken. KPN Webmail en KPN Cloud draaien volledig op Nederlandse servers. Dat betekent dat je data binnen de EU blijft en beschermd is volgens de Europese privacyregels.

Met deze redenering kan je net zo goed AWS, Google of MS cloud gebruiken. Hun data centers staan allemaal in Nederlands. Maar specifiek met de CLOUD Act zijn US bedrijven verplicht hun daten verder te geven. Een 2de risico is dat deze bedrijven op last van US overheid de stekker (Kill-Switch) voor hun diensten kunnen uitpluggen. Dan zijn de daten misschien veilig, maar niet toegankelijk voor NL gebruiker

MS directeur bij Franse Senat

Volgens Anton Carniaux, directeur Publieke en Juridische Zaken bij Microsoft Frankrijk, kan Microsoft niet garanderen dat gegevens niet aan de Amerikaanse autoriteiten worden doorgegeven.